Dossier

Hoe kies je een goede notaris die je kan vertrouwen?

22 mei 2023
koppel bij de notaris

De aankoop van vastgoed, een erfenis, een testament, een huwelijk, een echtscheiding... een notaris is op veel gebieden nuttig en bekwaam. Maar hoe kies je een goede? Wat zijn de criteria en de honoraria waarmee je rekening moet houden? En hoe dien je een klacht in bij een probleem? Wij geven je de antwoorden en advies over het notariaat in België.

Waarom is het belangrijk om de juiste notaris te kiezen?

Je kunt voor veel zaken bij een notaris terecht:

  • aankoop of verkoop van een eigendom;
  • samenwonen, huwelijk, echtscheiding;
  • schenking en erfenis;
  • oprichting van een vennootschap;
  • enz.

Je moet sowieso verplicht via hem te gaan voor de aankoop van een huis. Voor een vastgoedtransactie zullen de notaris en zijn medewerkers immers een hele reeks gegevens over de woning verzamelen en nagaan (bodemattest, EPB- of EPC-certificaat, elektrische installatie, enz.). Ze zullen een authentieke akte opstellen die het onweerlegbare bewijs van het contract vormt. Niemand kan dat in twijfel trekken.

mensen

Belang van de keuze van de notaris

Gezien het belang van een vastgoedtransactie en de vaak hoge bedragen die ermee gemoeid zijn, is het uiteraard van groot belang dat je jouw notaris zorgvuldig uitkiest.
Wat ook de vraag is waarmee je bij een notaris komt, je zult hem veel moeten toevertrouwen en uitleggen; je gezinssituatie, je specifieke wensen, wat je wilt vermijden… Kies daarom liever voor iemand die je vertrouwt.

De criteria waarmee je rekening moet houden wanneer je een notaris kiest 

De notaris is een ambtenaar die door de koning is aangesteld. Hij is persoonlijk verantwoordelijk voor alles wat er binnen zijn kantoor gebeurt. Er zijn een paar elementen waarmee je rekening moet houden om een goede notaris te kiezen.

1. Opleiding en ervaring

Om notaris te worden, moet je een lang parcours afleggen. Je moet:

  • een masterdiploma in de rechten behalen (5 jaar)
  • een masterdiploma in notariaat behalen (1 jaar)
  • stage lopen bij een notaris (minstens 3 jaar)
  • een examen afleggen om notaris te worden

Je kunt er dus vanuit gaan dat elke notaris bekwaam is en ervaring heeft als hij het statuut van “notaris” heeft.

2. Locatie

Je kunt een notaris bij jou in de buurt kiezen. Er zijn er ongeveer 1 140 in België.

Je hoeft echter niet per se naar een notaris bij jou in de buurt. En je moet ook niet telkens naar dezelfde notaris, je bent niet aan hem gebonden. Jouw keuze is volledig vrij.
Schakel zeker een notaris in die je kent via mond-tot-mondreclame bijvoorbeeld.

Ken je geen notaris? Verzamel in dit geval dan informatie van vrienden, kennissen, collega's of familieleden.

3. Tarieven en kosten

Maak je gebruik van een notaris? Dan kun je je afvragen hoeveel het je gaat kosten.

Het eerste advies is gratis: Pas als de notaris een dossier opent en start met een onderzoek, moet je beginnen betalen.

Het bedrag dat je aan de notaris moet betalen, valt uiteen in 3 categorieën:

  • 1. De kosten: dit is een vergoeding voor het werk van de notaris en zijn medewerkers en voor de verantwoordelijkheid die hij op zich neemt.
  • 2. De belastingen: De notaris int namens de overheid verschillende belastingen en draagt ze af aan de openbare overheid (bv. registratierechten, successierechten, btw, hypotheekkosten, enz.) 
  • 3. De administratieve kosten: Veel administratieve kosten zoals bijkomend onderzoek of opvragen van informatie over stedenbouw, enz. 

Zoals je ziet, komt niet alles wat je aan de notaris betaalt in zijn eigen zak terecht.

Te vermijden valkuilen tijdens de besprekingen met je notaris 

Elk jaar publiceert de  Ombudsdienst van het Notariaat (die klachten tegen notarissen onderzoekt) een jaarverslag waarin het aantal en het soort klachten tegen notarissen wordt vermeld.

De ombudsdienst constateert in zijn laatste verslag dat jaarlijks dezelfde klachten terugkomen. Vermijd deze waar mogelijk.

1. Een gebrek aan communicatie tussen de notaris en de burger

Sinds het ontstaan van de Ombudsdienst van het Notariaat (2015) vinden de meeste geschillen hun oorsprong in een communicatieprobleem. Wat verwacht de burger? Wat kan de notaris bieden? Maar ook: wat mag de notaris verwachten van de burger? Hier knelt vaak het schoentje. Want, als de noden en verwachtingen van de burger niet duidelijk zijn voor de notaris, zal hij zijn dienstverlening niet kunnen aanpassen en efficiënt kunnen inspelen op de vraag. Zeg dus altijd duidelijk wat je verwacht en stel al je vragen: waarom, wat, hoe, door wie, binnen welk tijdsbestek, tegen welke prijs en wie betaalt deze laatste?

2. Het gebrek aan eigen onderzoek van de burger bij stedenbouw 

De notaris wordt vaak ten onrechte als verantwoordelijke gehouden om stedenbouwkundige inbreuken vast te stellen. Terwijl de notaris daartoe niet over de nodige middelen beschikt. Hij kan de klant enkel informeren en hem wijzen op de onmogelijkheid om de stedenbouwkundige regelmatigheid van een pand te garanderen. Ook de kandidaat-koper heeft een informatieplicht. Laat je dus goed informeren door de afdeling stedenbouw voordat je een koopcontract tekent, zodat je er zeker van kunt zijn dat je de woning kunt gebruiken voor het doel dat je voor ogen hebt.

3. Het gebrek aan transparantie tijdens de procedure bij de notaris

Uit verschillende klachten blijkt ook dat de procedure soms niet voldoende transparant is voor de burger. Aarzel niet om de notaris om uitleg te vragen. Lees in het kader van de verkoop van een gebouw door bijvoorbeeld Biddit alles goed door en informeer vooraf naar de verkoopvoorwaarden.

Wees dus voorzichtig. Aarzel niet om contact op te nemen met de Ombudsdienst voor het notariaat als je in een gelijkaardige situatie terechtkomt. Die komt van pas als je een klacht hebt over je notaris.