Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Oneerlijke, misleidende of agressieve handelspraktijken

Test-Aankoop vordert compensatie van Groupon in Luierbox-saga

13 apr 2017

Test-Aankoop stelt vandaag het bedrijf Groupon in gebreke in het dossier ‘Luierbox’. De consumentenorganisatie vordert bij de marketingonderneming voor elke gedupeerde consument de terugbetaling van de initiële som (300 €) die werd betaald aan de firma ‘Luierbox’ voor de levering van luiers. Groupon heeft steeds geweigerd de slachtoffers in deze fraudezaak te vergoeden. Test-Aankoop dreigt nu met gerechtelijke stappen als de Amerikaanse firma niet op haar eisen ingaat.

Hoe werkt Groupon ?

Iedereen kent ze wel, de aanbiedingen van de firma Groupon, of het nu gaat om een kappersbeurt, een 3-gangenmenu of een massage. Steeds opnieuw wordt de consument via een aantrekkelijke e-mail om de oren geslagen met fikse kortingen. Meestal ligt die prijs ver onder de normale prijs voor zo’n dergelijke aanbieding. Wie op het aanbod ingaat, koopt als het ware een voucher die men bij de partner/leverancier van Groupon kan inwisselen voor de aankoop van een product of dienst. Betalen doet de consument aan Groupon zelf die dan op zijn beurt een overeenkomst heeft met de verkoper. De uitgever van de coupon behoudt zelf een deel van de inkomsten en maakt de rest aan de verkoper over.

 

Luierbox

Eén van de partners van Groupon was de firma Luierbox die vorig jaar via de sites pamperbox.be en, na een klacht van Proctor&Gamble, via luierbox.be jaarabonnementen aanbood voor maandelijkse leveringen van luierboxen tegen een scherpe prijs. De luiers werden echter niet of nauwelijks geleverd. Aanvankelijk kwam het malafide bedrijf met smoesjes op de proppen waarom de leveringen niet doorgingen maar na verloop van tijd was de firma gewoon onbereikbaar. Op internetfora en sociale media, schoten de groepen gedupeerden als paddenstoelen uit de grond. Op facebook alleen al groepeerden zich 2500 mensen. Bijna altijd ging het om abonnementen van 300 tot 350 €. Het ging zelfs zo ver dat de FOD Economie een klacht indiende bij het parket tegen de zaakvoerder. Uiteindelijk werd de man onder aanhoudingsbevel geplaatst voor oplichting.

Consumenten die via Groupon luiers aankochten bij Luierbox.be, kunnen zich nu burgerlijke partij stellen bij de lopende strafzaak tegen de firma. Het lijkt echter weinig waarschijnlijk dat bij de frauduleuze ondermening en haar zaakvoerder nog afdoende middelen zullen worden gevonden om de talrijke gedupeerden te vergoeden.

 

Groupon geeft niet thuis

Problemen om de gekochte bon om te zetten, om het bestelde product geleverd te krijgen, om uw geld terug te krijgen na annulering... Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn bij Groupon. Test-Aankoop ontvangt al jaren klachten over het beursgenoteerde bedrijf maar in het Luierbox dossier zijn de problemen nog van een veel grotere omvang. Omwille van het groot aantal klachten die bij Test-Aankoop waren binnengestroomd in dit dossier, besloot de consumentenorganisatie in overleg te treden met Groupon om te kijken welke compensatiemogelijkheden er zijn voor de betrokken klanten. De consumentenorganisatie vindt immers dat de kortingbonnensite zijn verplichtingen moet naleven als verkoper van de diensten en goederen die ze aanbiedt.

Vermits Groupon alleen bereid was om een waardebon te verstrekken aan de getroffen consumenten, minimaliseert de onderneming haar verplichtingen die ze wettelijk heeft, klinkt het Test-Aankoop. Volgens de organisatie pretendeert Groupon in zijn algemene voorwaarden onterecht dat het slechts tussenpersoon zou zijn. Het verschuilt zich achter die rol om zijn aansprakelijkheid uit te sluiten. In werkelijkheid is Groupon duidelijk de verkoper van de diensten en goederen die het op zijn website aanbiedt.

 

Naar de rechter ?

 

Vermits de onderhandelingen op niets uitdraaiden en Test-Aankoop ervan overtuigd is dat Groupon zijn verplichtingen als verkoper correct en consequent moeten naleven, stelt ze de firma vandaag formeel in gebreke. “Consumenten moeten zich bij problemen tot Groupon, in zijn hoedanigheid van verkoper, kunnen richten. Te meer omdat heel wat handelspartners-verkopers van Groupon in het buitenland gevestigd zijn”, zegt Ivo Mechels, CEO van Test-Aankoop.

De consumentenorganisatie geeft Groupon nu een termijn van 15 dagen om positief te antwoorden. Indien dit niet gebeurt, zal de zaak voor de rechter gebracht worden, maakt Test-Aankoop zich sterk.  Ondertussen, geeft Test-Aankoop consumenten de raad niet in te gaan op het aanbod van Groupon.