Alweer een staking bij Ryanair? Volg dit stappenplan en dwing je rechten maximaal af

De stakingen van 14 en 15 september bij Ryanair zijn niet de eerste deze zomer. Daarom is het belangrijk goed te weten wat te doen wanneer je slachtoffer bent van zo’n staking en op welke manier je als reiziger het leed enigszins kan verzachten.
Stap 1 – Vlucht onzeker? Wacht op nieuws van Ryanair
Als je moet reizen op de dagen van de staking ben je wellicht ongerust maar je zal moeten wachten op nieuws over je vlucht. Want het is natuurlijk lang niet zeker dat je vlucht ook echt zal geannuleerd worden. Begin dus niet hals-over-kop zelf alternatieven te verzinnen maar wacht tot je zeker weet wat je te wachten staat.
Stap 2 - Vlucht geannuleerd? Overweeg het alternatief
De luchtvaartmaatschappij is niet alleen verplicht je te informeren over je rechten, ze moet je ook een alternatief voorstellen. Als dat betekent dat je een extra overnachting nodig hebt moet ze je die aanbieden, inbegrepen het vervoer naar het hotel. Doet de luchtvaartmaatschappij dat niet dan kan je nadien de kosten die je zelf hebt betaald terugvragen op voorwaarde dat je redelijk blijft.
Verkies je niet meer te vertrekken? Dan heb je recht op terugbetaling van je vlucht.
Dien eerst uw aanvraag in voor compensatie (zie stap 3), en dan kan je een omboeking of terugbetaling aanvragen via deze link : https://refundclaims.ryanair.com/?lg=NL
Stap 3 – Eis een compensatie voor je geannuleerde of omgeboekte vlucht
Behalve een omboeking of een terugbetaling van de vlucht eisen, kun je ook aanspraak maken op een schadevergoeding van € 250, € 400 of € 600, naargelang van de afstand van de vlucht.
Een staking van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij valt immers niet onder de buitengewone omstandigheden waarop een luchtvaartmaatschappij zich zou kunnen beroepen om aan de schadevergoeding te ontsnappen.
Een compensatie kan je aanvragen via deze link : https://onlineform.ryanair.com/be/nl/eu-261
Lukt dit niet, bv omdat je eerst al je terugbetaling vroeg, vul dan dit formulier in : https://help.ryanair.com/hc/nl-be/requests/new.
Werk je liever met email of brief, zet dan zeker EU 261 Claim BE in de aanhef.
Stap 4 – Neem contact op met je accommodatie en hoop op een goeie regeling
Als je een vakantiewoning of hotel hebt geboekt zal je misschien later dan gepland aankomen op je bestemming of misschien de boeking zelfs helemaal willen annuleren. Je moet dus in ieder geval contact opnemen om dit te melden en het probleem uit te leggen. Hopelijk zal je kunnen rekenen op de goede wil van de accommodatie. Maar heb je het recht kosteloos te annuleren? Dat hangt ervan af. Soms, vooral in hotels, kan je tot zeer kort voor aankomst nog kosteloos annuleren maar er zijn ook heel wat boekingsvoorwaarden die niet terugbetaalbaar zijn, onder geen enkele omstandigheden.
Ook als je via een platform zoals Booking of Airbnb hebt geboekt gelden de annuleringsvoorwaarden van de accommodatie zelf. Neem dus contact op met hotelier of verhuurder.
Bij Airbnb bv zijn er wel een aantal omstandigheden die kunnen aanleiding geven tot terugbetaling zoals een natuurramp ter plaatse maar niet bij de annulering van een vlucht. Wel kan je altijd een wijzigingsverzoek indienen maar de host is niet verplicht daarop in te gaan.
Stap 5 – Neem contact op met andere dienstverleners
Heb je een excursie of activiteit geboekt die in het gedrang komt? Check dan de annuleringsvoorwaarden en neem contact op met de dienstverlener.
Heb je een huurauto geboekt die je moet annuleren of waarvan je de timing moet wijzigen? Lees hier onder welke voorwaarden dat kan.
Meer info over problemen voor, tijdens of na je reis.