Auto huren op vakantie: waarop moet je letten?
.jpg?rev=082e09a9-69d3-4391-a585-cf18fbd9f08f&la=nl-BE&h=270&mw=480&w=480&hash=F0BFF2580E56D444D5C90E1FAC744E89)
Een auto huren tijdens je vakantie kan het reizen vereenvoudigen, maar pas op voor de valkuilen. Volg onze tips om correct te boeken, huurvoorwaarden te controleren, verzekeringen te kiezen en eventuele geschillen aan te pakken. Haal het meeste uit je reis met ons advies voor zorgeloze verhuur.
In dit artikel
- Een auto huren: online reserveren of ter plaatse op je bestemming?
- Hoe oud moet je zijn om een auto te huren op vakantie?
- Welke papieren heb je nodig om een auto te huren op vakantie?
- Welke clausules in het contract van de huurwagen zijn belangrijk?
- Welke verzekering heb je nodig als je een auto huurt op vakantie?
- Wat moet je nakijken voor je de huurauto meeneemt?
- Wat moet je nakijken als je de huurauto terugbrengt?
- Wat moet je doen als je een ongeluk hebt met je huurauto?
- Hoe kun je een huurauto op vakantie annuleren?
- Wat moet je doen bij een geschil met de autoverhuurder?
Een auto huren: online reserveren of ter plaatse op je bestemming?
Je huurauto op voorhand online reserveren
Vooraf boeken via het internet is eenvoudig. Je hebt de tijd om de voorwaarden rustig te lezen, aanbiedingen van verschillende verhuurbedrijven vergelijken én de auto staat klaar wanneer je aankomt op je bestemming.
Je verliest dus minder tijd ter plaatse en je bent normaal gezien zeker dat er een auto in de gewenste categorie beschikbaar is.
Daar staat tegenover dat je je geld kunt verliezen als je de reservering later wijzigt of annuleert, bijvoorbeeld omdat je vlucht wordt geannuleerd of vertraagd is. Sommige contracten bepalen immers dat je niet kostenloos kunt annuleren, of dat ongebruikte huurdagen niet worden terugbetaald.
Bovendien krijg je niet altijd de kans om de algemene voorwaarden op voorhand te lezen zoals het hoort. In principe zou je alle informatie vóór het boeken moeten krijgen, maar in de praktijk zien we dat dit niet altijd gebeurt. Je moet dus nog altijd alle papieren goed lezen voor je ze tekent.
Je huurauto ter plaatse boeken
Door je huurauto ter plaatse te reserveren, kun je dan weer beter inspelen op de omstandigheden (bv. het weer). En misschien vind je wel een goedkoper lokaal verhuurbedrijf.
Je hebt daarentegen meer kans om een kat in een zak te kopen, vooral als de voorwaarden en condities enkel in de lokale taal beschikbaar zijn. En heb jij zin om eerst een ellenlang contract te lezen vooraleer je in je auto kunt stappen?
Terug naar bovenHoe oud moet je zijn om een auto te huren op vakantie?
Veel verhuurbedrijven hanteren een minimumleeftijd voor de bestuurder. Vaak is dat 19 of 21 jaar, maar af en toe moet je ouder zijn.
In combinatie met een minimumleeftijd wordt soms ook een minimum aan ervaring gevraagd. In dat geval moet je niet enkel ouder zijn dan de minimumleeftijd, maar ook al lang genoeg je rijbewijs hebben, bijvoorbeeld minstens een jaar.
De minimumleeftijd kan ook afhangen van het type voertuig dat je wilt huren. Bovendien betalen jonge bestuurders, jonger dan bv. 25 of 26 jaar, dikwijls een toeslag boven op de normale huurprijs.
De regels variëren tussen de verschillende autoverhuurders, dus kijk zeker aandachtig je contract na vooraleer je tekent.
Weet ook dat er een maximumleeftijd kan gelden. Als je wat ouder bent, kan het zijn dat je bijkomende formaliteiten opgelegd krijgt, zoals het kunnen voorleggen van een medisch certificaat of een brief van je verzekeraar. Soms moet je een extra toeslag betalen. De maximumleeftijd is doorgaans 75 jaar, maar ook deze kan variëren tussen de verschillende autoverhuurders, dus check dit zeker op voorhand.
Terug naar bovenWelke papieren heb je nodig om een auto te huren op vakantie?
Om een auto te huren, moet je papieren kunnen voorleggen:
- een rijbewijs
- een identiteitsbewijs op naam van de bestuurder
Ga zeker na of je documenten nog geldig zijn. Weet ook dat er nog extra vereisten kunnen zijn.
Zo heb je in sommige landen een internationaal rijbewijs en/of een paspoort nodig. Normaal gezien kun je meer informatie over de exacte vereisten per bestemming terugvinden op de website van je autoverhuurder.
Een internationaal rijbewijs moet je aanvragen in je gemeente. Je hebt daarvoor een Belgisch rijbewijs, je identiteitskaart en een pasfoto nodig.
Terug naar bovenWelke clausules in het contract van de huurwagen zijn belangrijk?
Uiteraard raden wij altijd aan om het volledige contract grondig te lezen vooraleer je iets tekent, enkel zo ben je goed op de hoogte van je rechten en plichten.
De wet veronderstelt overigens ook dat een consument dat daadwerkelijk doet. Maar autohuurcontracten zijn vaak erg lang, moeilijk te begrijpen en niet altijd beschikbaar in het Nederlands.
Bovendien is de informatie soms verspreid over verschillende documenten. De transparantie is vaak ver te zoeken, en soms vind je ook niet alle informatie die je nodig hebt.
Teken niet als je niet begrijpt wat er in het contract staat, en zorg ervoor dat je zeker de informatie over de belangrijkste clausules begrijpt.
1. Huurperiode, plaats en tijdstip voor ophalen of afleveren
Controleer altijd de begin- en einddatum van de huurperiode en de voorwaarden voor het inleveren van het voertuig.
Als je een roadtrip wilt maken, weet dan dat je doorgaans je auto moet inleveren op dezelfde plaats als waar je hem hebt opgepikt. Niet alle verhuurbedrijven staan toe dat je de auto op een andere locatie inlevert, en als ze dat wel doen, rekenen ze daar vaak een toeslag voor aan.
2. Prijs, betaalmethode en waarborg
De huurprijs moet duidelijk en correct zijn.
Wat de betaalmiddelen betreft, eisen verhuurbedrijven meestal dat de hoofdbestuurder een kredietkaart op zijn naam heeft. Dat betekent bijvoorbeeld dat een jongere die met vrienden op vakantie gaat, niets heeft aan de kredietkaart van zijn ouders.
Die kredietkaart heb je niet per se nodig om de huurprijs te betalen, dat kan je immers vaak ook met een ander betaalmiddel zoals een gewone bankkaart, maar wel als waarborg. Daarom moet de limiet op je kredietkaart ook toereikend zijn om die waarborg te dekken, en eventueel ook de huurprijs te betalen. Als waarborg zal het verhuurbedrijf op die kredietkaart een bepaald bedrag blokkeren.
Check vooraf hoe hoog die waarborg zal zijn, en zorg ervoor dat je voldoende reserve hebt voor andere uitgaven zoals je hotelverblijf. Indien nodig kun je je bank vóór de reis vragen om tijdelijk je gebruikslimiet te verhogen.
Let op, prepaidkaarten worden over het algemeen niet aanvaard als waarborg, zelfs niet met het logo van Visa of MasterCard. Je hebt een échte kredietkaart nodig.
3. Toeslagen
De lijst met mogelijke toeslagen is oneindig. De meest voorkomende zijn:
- Ophalen of terugbrengen buiten de openingsuren
- Terugbrengen naar een andere locatie
- Toeslag voor jonge bestuurders (meestal jonger dan 25 jaar)
- Toeslag voor een extra bestuurder
- Administratieve kosten bij een schadegeval (boven op de franchise)
- Administratieve kosten bij een boete (boven op de boete)
- Administratieve kosten voor tolsystemen (boven op de tolgelden)
- Accessoires zoals gps, sneeuwkettingen, dakkoffers of kinderzitjes
Soms rekenen verhuurbedrijven ook extra toeslagen aan voor het milieu of belastingen, maar zulke niet-facultatieve of verplichte toeslagen moeten al inbegrepen zijn in de verhuurprijs. Ook als je de auto niet in een nette staat terugbrengt, of vergeet de batterij of brandstoftank aan te vullen, riskeer je extra kosten.
Verhuurbedrijven zijn helaas niet transparant genoeg over al deze kosten. Idealiter hebben ze één lijst met daarop alle mogelijke toeslagen, maar in de praktijk is het soms zoeken in verschillende documenten om alle toeslagen te vinden.
Bovendien zijn sommige toeslagen soms onredelijk hoog, of is de toelaatbaarheid ervan juridisch twijfelachtig. Lees het contract goed na voordat je tekent, want zulke toeslagen kunnen de totaalprijs aanzienlijk verhogen.
4. Brandstofbeleid
Kijk ook zeker het brandstofbeleid na in de voorwaarden. Er zijn normaal twee mogelijkheden:
- Full-full: je krijgt de auto mee met een volle tank en levert hem met een volle tank in. Doe je dat niet, moet je (tegen een hoge prijs) bijbetalen voor de ontbrekende brandstof. Dit is de formule die wij altijd aanbevelen.
- Full-empty: je krijgt de auto mee met een volle tank, maar levert hem niet zo in. Deze formule is niet zo interessant: voor de resterende brandstof in de tank krijg je een lagere prijs terug dan dat je aan de pomp hebt betaald. Bovendien zal de verhuurder servicekosten aanrekenen om te tanken, en deze tankbeurt zal je meer kosten dan wanneer je het zelf zou doen. Je verliest dus twee keer. Deze formule raden wij dus af.
Welke verzekering heb je nodig als je een auto huurt op vakantie?
Check altijd welke verzekering(en) nodig zijn voor jouw situatie.
Slechts één verzekering is echt verplicht: de TPL (Third Party Liability) of BA. Deze verzekering is gelijkwaardig aan de burgerlijke aansprakelijkheid en dekt schade aan derden.
Meestal is deze verzekering inbegrepen in de huurprijs, zodat je ze niet apart moet afsluiten. Andere polissen zijn optioneel.
Andere nuttige en aanbevolen verzekeringen kunnen zijn:
- De Collision Damage Waiver (CDW) dekt de schade aan het voertuig wanneer jij in fout bent. Meestal heeft deze verzekering een franchise.
- De Super CDW biedt dezelfde dekking, maar zonder franchise. Sommige kredietkaarten bieden echter een terugbetaling van de franchise aan, waardoor je dus geen Super CDW nodig hebt. Als je die optie overweegt, dan kijk je dus beter eerst na of jouw kredietkaart zo'n verzekering biedt.
Wat moet je nakijken voor je de huurauto meeneemt?
Het lijkt soms alsof verhuurbedrijven hun best doen om het kleinste krasje of deukje op te sporen wanneer je het voertuig terugbrengt. Dat ze je willen laten betalen voor kleine krasjes die je niet hebt opgemerkt toen je het voertuig ophaalde of voor verzonnen schade, is een klassiek verhaal.
Het is daarom essentieel dat je het voertuig samen met de verhuurder lang alle kanten nauwgezet inspecteert wanneer je het voertuig ophaalt.
Neem foto's of videobeelden van de auto en al zijn gebreken, zelfs kleine krasjes en deuken. Zo verklein je het risico aansprakelijk gesteld te worden voor fictieve of reeds bestaande schade.
Checklist voor vertrek met je huurauto
Controleer eerst:
- Alle waarneembare gebreken: zijn er krassen of deuken?
- Zijn de papieren in orde?
- Zijn de koplampen, remmen, richtingaanwijzers, elektrische ramen, parkeersensoren, claxon in orde?
- Is er een EHBO-kit, gevarendriehoek, brandblusser, fluohesje?
- Is er een reservewiel aanwezig?
- In welke staat verkeren de banden?
Wat moet je nakijken als je de huurauto terugbrengt?
Neem, wanneer je de huurauto terugbrengt, voldoende tijd om het voertuig te inspecteren en maak opnieuw foto's die voorzien zijn van een datum.
Zelfs al zegt de verantwoordelijke dat het niet nodig is om de auto te inspecteren, dring er toch op aan om dit samen te doen. Zo is er achteraf geen ruimte voor een geschil.
Het is beter om ...
- Het voertuig binnen te brengen tijdens de kantooruren van het agentschap, zodat je de auto samen met de agent kunt inspecteren
- Een kopie van het ontvangstbewijs van de auto te vragen
- Samen met de verhuurder na te gaan of er schade is en hem het formulier ter plekke te laten ondertekenen
- Foto's te nemen, ook van de brandstofmeter
- Geen enkel document te ondertekenen waarmee je het niet eens bent
Het is echter niet altijd mogelijk om de huurauto in te leveren tijdens de openingsuren van het agentschap. Meestal is er wel een brievenbus voor de sleutels. Je blijft dan verantwoordelijk voor de auto tot de verhuurder hem kan controleren. Volg buiten openingstijden zorgvuldig de instructies van het verhuurbedrijf.
Dat is niet zonder risico, zeker als de parkeerplaats niet afgesloten is of niet wordt bewaakt. In zulke gevallen is het ten zeerste aan te raden om van het voertuig een uitgebreide reeks foto's te maken waarbij geen detail vergeten wordt.
Terug naar bovenWat moet je doen als je een ongeluk hebt met je huurauto?
In de algemene voorwaarden van je contract staat wat je moet doen bij een ongeval. Dat lees je het best even na voor vertrek. Krijg je een ongeval, volg deze instructies dan nauwgezet op. In grote lijnen zal dat neerkomen op het volgende:
- Verwittig zo snel mogelijk de politie en daarna de autoverhuurder
- Vul het Europees aanrijdingsformulier in met alle betrokkenen
- Vraag de identiteit en contactgegevens van alle betrokkenen en eventuele getuigen (naam en adres) en het politierapport, en bezorg deze aan de verhuurder.
Hoe kun je een huurauto op vakantie annuleren?
Bij autoverhuur heb je als consument géén herroepingsrecht voor onlineboekingen. Of je kostenloos kunt annuleren, hangt volledig af van de boekingsvoorwaarden.
Lees deze voorwaarden dus zeker goed na vooraleer je reserveert. In die voorwaarden staat normaal gezien ook meer informatie over hoe je de boeking precies kunt annuleren.
Terug naar bovenWat moet je doen bij een geschil met de autoverhuurder?
Als je problemen ondervindt met het verhuurbedrijf, bijvoorbeeld omdat je op je afschriften ziet dat de verhuurder onnodige kosten heeft aangerekend, dan moet je hem eerst aanschrijven om deze kosten te betwisten.
Voeg alle bewijsstukken toe waarmee je je argumenten kunt staven, zoals foto's waarop te zien is dat jij het voertuig in goede staat hebt achtergelaten. Heb je via een reisagent of website geboekt, informeer deze dan ook over je aanpak.
Als de verhuurder geen oren heeft naar jouw argumenten, dan kun je het geschil voorleggen aan een van de volgende instanties, naargelang van het geval:
- Als het een buitenlands verhuurbedrijf is, maar binnen de Europese Unie (ongeacht waar je de auto daadwerkelijk hebt gebruikt): neem contact op met het Europees Centrum voor de Consument. Zij kunnen voor jou bemiddelen bij de verhuurder.
- Voor verhuur in Europa (buiten België) bij Avis, Alamo, Budget, Dollar Car Rental Europcar, Hertz, Maggiore, National Car Rental, Sixt, Thrifty Car Rental, Firefly of Enterprise RentACar: neem contact op met de European Car Rental Conciliation Service. Dit is een systeem voor klachtenbehandeling dat door de betrokken bedrijven is opgezet als onderdeel van de gedragscode die ze gezamenlijk hebben ondertekend.
- Als de autoverhuur deel uitmaakt van een pakketreis (met hotel en/of vlucht, excursies, ...): richt je tot de Geschillencommissie Reizen. Je moet wel eerst geprobeerd hebben om het probleem op te lossen via je touroperator.
- Ongeacht je situatie kun je het aangerekende bedrag betwisten door contact op te nemen met je kredietkaartmaatschappij (voor Visa of MasterCard), tot het geschil is opgelost.
Nog vragen?
Heb je nog vragen na een reis, of andere dringende problemen? Bel onze experts op het gratis nummer 0800 29 510 (+32 2 542 34 34 vanuit het buitenland).
Terug naar boven