Wat kun je als potentiële huurder tegen discriminatie doen?

Discriminatie op de huurmarkt
Wanneer is er sprake van discriminatie?
Discriminatie doet zich voor wanneer iemand in een vergelijkbare situatie minder gunstig wordt behandeld dan een ander zonder objectieve rechtvaardiging.
Op de huurmarkt lijkt discriminatie op grond van ras, vermogen en handicap bijzonder verspreid te zijn.
Kandidaat-huurders worden bijvoorbeeld geweigerd:
- Omdat ze bijstand ontvangen van het OCMW
- Omdat ze van buitenlandse afkomst zijn
- Omdat ze een handicap hebben
- Of vanwege hun seksuele geaardheid.
De toepasbare wetgeving begrijpen
In België verbiedt de wet discriminatie op basis van zogenaamde "beschermde" criteria.
Je wordt gediscrimineerd als je in een vergelijkbare situatie minder gunstig wordt behandeld dan een andere persoon omwille van je afkomst, handicap, godsdienst, leeftijd, seksuele geaardheid, enz.
Dit is echter geen discriminatie als het verschil in behandeling objectief en redelijk kan worden gerechtvaardigd.
Terug naar boven
Een klacht indienen over discriminatie als huurder
Discriminatie bewijzen
Als je vindt dat je gediscrimineerd bent, moet je dat proberen te bewijzen.
Het slachtoffer kan zich baseren op feiten die discriminatie doen vermoeden. Als iemand overtuigend bewijs heeft (uitwisseling van e-mails, getuigenverklaringen, enz.) dat hij gediscrimineerd werd, is het aan de verhuurder om te bewijzen dat er geen sprake is van discriminatie. De huisbaas/eigenaar moet dan aantonen dat zijn beslissing gebaseerd was op legitieme criteria.
Met wie moet ik contact opnemen in geval van discriminatie?
Als je als huurder slachtoffer bent van discriminatie, kun je contact opnemen met Unia.
Unia is een onafhankelijke overheidsinstelling die discriminatie bestrijdt en gelijke kansen bevordert. Unia kan je helpen bij het vinden van oplossingen: het biedt bijvoorbeeld heel praktisch advies aan huurders over het verzamelen van bewijsmateriaal.
Bijvoorbeeld: als iemand denkt dat hij telefonisch wordt afgewezen door een verhuurder vanwege zijn accent, vraag dan iemand zonder accent om hem te bellen en neem beide gesprekken op. Als de tweede persoon wordt uitgenodigd om de woning te bezoeken, is het niet moeilijk om discriminatie te bewijzen.
Je kunt ook contact opnemen met het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars of BIV om een klacht in te dienen als je vindt dat een makelaar de regels voor discriminatie heeft overtreden.
Het begrijpen van een klachtenprocedure
Als je contact opneemt met Unia en er is een vermoeden van discriminatie, dan zijn er verschillende mogelijkheden:
1. Unia geeft altijd de voorkeur aan een dialoog tussen de huurder en de verhuurder (of makelaar).
Unia neemt eerst contact op met de persoon of organisatie die betrokken is bij de melding en informeert hen over de wetgeving en mogelijke juridische gevolgen. Daarnaast zal Unia proberen een langetermijnoplossing te vinden die de persoon die de melding heeft gedaan helpt en tegelijkertijd voorkomt dat soortgelijke situaties zich in de toekomst opnieuw voordoen.
Bijvoorbeeld: excuses van de verhuurder, nadere uitleg, compensatie voor de kandidaat-huurder, herroeping van een beslissing, etc.
2. Unia kan de zaak voor de rechter brengen als de feiten uitzonderlijk ernstig zijn, als er herhaalde klachten zijn tegen dezelfde verhuurder of makelaar en als dialoog onmogelijk blijkt.
Terug naar boven
Ons advies als je als huurder slachtoffer bent van discriminatie
- Wees je ervan bewust dat het normaal is dat een verhuurder om bepaalde informatie vraagt.
- Zoek uit wat een verhuurder jou mag vragen.
- Neem een getuige mee als je de woning bezoekt.
- Verzamel bewijs als je discriminatie vermoedt. Je kunt meer informatie vinden op de website van Unia.
- Als je discriminatie vermoedt, meld dit dan bij Unia (of dien een klacht in bij het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars of BIV).
Word ik wel of niet gediscrimineerd als huurder?
Sta je op het punt om huurder te worden en voel je je gediscrimineerd door een verhuurder of makelaar?
Zoek uit welke documenten en informatie de verhuurder wettelijk gerechtigd is om jou als huurder te vragen.
Terug naar boven