Nieuws

Een batterij koppelen aan zonnepanelen: niet rendabel

04 maart 2020

Batterijen die de stroomproductie van jouw eigen zonnepanelen tijdelijk opslaan, oogsten flink wat aandacht, ook op Batibouw, waar er wordt uitgepakt met aantrekkelijke promoties. Maar de investering is nog niet rendabel, zo blijkt uit onze recente studie over de oplossingen met een lithium-ionbatterij.

Nu de terugdraaiende meter geen evidentie meer is en je in de toekomst netkosten zou moeten betalen volgens de hoeveelheid stroom die je effectief van het net haalt, zijn bezitters van zonnepanelen wel eens geneigd om hun fotovoltaïsche installatie aan te vullen met een batterij. De idee is om het overschot aan productie van de zonnepanelen zelf te verbruiken op de ogenblikken dat de zon het laat afweten.

De promoties die op Batibouw worden voorgesteld en de Vlaamse premie van € 250 per kWh opslag, met een maximum van 35 % van de investering, lijken een extra duwtje in de rug te geven. Maar onze laatste studie over de rentabiliteit van batterijen toont aan dat de investering financieel niet rendabel is.

Naar ons dossier Batterijen voor zonnepanelen

Niet rendabel

Onze studie ging uit van zonnepaneleninstallaties met verschillende vermogens en een uiteenlopende opslagcapaciteit. Maar geen enkel van de onderzochte scenario’s bleek rendabel over de levensduur van het opslagsysteem. Wat je dankzij een batterij kunt besparen aan netkosten of netvergoeding weegt niet op tegen de afschrijving van de aanzienlijke kosten. De aankoopprijs van de batterij zou 3 of 4 keer lager moeten liggen om een terugverdientijd van 7 jaar te kunnen bereiken.

Onafhankelijk van het stroomnet werken: een moeilijke zaak

Baas zijn over je eigen energie blijft een droom en bovendien een dure droom voor wie hoopt om zich van het stroomnet te kunnen loskoppelen en zelfvoorzienend te zijn. Zelfs de grootste zonnepaneleninstallaties en batterijen uit onze studie (van respectievelijk 10 kWp en 10 kWh) dekken over een jaar genomen gemiddeld slechts 81 % van een jaarverbruik van 5 000 kWh. Van oktober tot maart ligt dat percentage nog lager, met amper 65 %. Zo wordt het wel erg moeilijk om volledig autonoom te kunnen werken. Conclusie: als je met een batterij gaat voor rentabiliteit, kun je beter wachten tot de prijzen ervan dalen.

Als jouw overweging van ecologische aard is, weet dan dat de recyclage van de batterij een probleem vormt dat verre van opgelost is. Tegelijk staan de benodigde grondstoffen al erg onder druk om de elektrificatie van de mobiliteit mogelijk te maken.