Persbericht

Testaankoop en meer dan 17.000 consumenten vragen duidelijkere energiecontracten

29 september 2023

29 september 2023

Sinds de energiecrisis en de absurd hoge prijzen voor gas en elektriciteit in de tweede helft van vorig jaar is er veel veranderd. Mede dankzij de druk van Testaankoop zijn er weer vaste energiecontracten en de prijzen zijn gedaald naar een betaalbaar niveau. Maar sommige punten blijven een jaar later onveranderd: de energiefactuur blijft een moeilijk te ontcijferen document voor de gemiddelde consument. Dat verklaart waarom 2 miljoen gezinnen nog altijd een te duur energiecontract hebben. Testaankoop hoopt dat de leveranciers lessen trekken uit de energiecrisis. Zeker wie een variabel contract heeft, moet voor Testaankoop een transparanter beeld krijgen over hoe de prijs berekend wordt.

Meer transparantie

Welke consument met een variabel energietarief weet hoe zijn prijs wordt berekend? De prijs ‘volgt de markt’, maar welke markt dat is, op basis van welke parameters de leveranciers dan tot een prijs komt en om de hoeveel tijd de prijs wordt aangepast is vaak zeer onduidelijk. Er bestaan ook tal van parameters om tot die prijs te komen, en de aanpassing gebeurt voor het ene contract elke maand, voor het andere slechts om de drie maanden. Dat maakt het leven van consumenten nodeloos complex en is nefast voor het vertrouwen in de energiemarkt.

Dat moet eenvoudiger, vindt Testaankoop: minder en duidelijkere parameters in combinatie met maandelijkse aanpassingen. De belangrijke kenmerken van variabele tarieven moeten duidelijker worden vermeld op de tariefkaart. Bovendien moet het voor een consument op elk moment duidelijk zijn welke prijs hij aan het betalen is voor zijn energie en hoe deze prijs door de leverancier wordt berekend.

 

Meer dan 17.000 handtekeningen

Die eisen waren de inzet van een petitie die Testaankoop lanceerde eind vorig jaar. Meer dan 17.000 consumenten kunnen zich vinden in die eis. Daarom wordt het ook een prioriteit voor de consumentenorganisatie in haar gesprekken met de politieke partijen voor hun partijprogramma’s naar aanleiding van de verkiezingen volgend jaar.

 

De energiecrisis heeft aangetoond dat veel consumenten niet wegwijs raken in de vele contracten en berekeningswijzen van de energieprijs”, stelt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, vast. “Dit moet veel transparanter, zodat consumenten ook beter in het oog kunnen houden of hun prijs nog wel marktconform is. De prijs die je aan het betalen bent voor je energie moet zeer snel en makkelijk te vinden zijn. Dat geldt zeker voor klanten met een variabel tarief, bij wie dit doorgaans elke maand wijzigt. Zo zullen zij sneller hun voorschotten kunnen aanpassen en grote verrassingen op de eindafrekening vermijden. Maar dit geldt ook voor klanten met een vast tarief, die hun prijs dan sneller kunnen vergelijken met de nieuwe contracten op de markt. Meer transparantie zal ervoor zorgen dat de twee miljoen gezinnen die volgens de CREG nu nog te veel betalen voor hun energie het goedkoopste contract kunnen vinden.”

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.