Nieuws

Test Aankoop dient klacht in tegen Mega bij de Economische inspectie

08 oktober 2021
energietarieven

De praktijk van energieleverancier Mega om verhoogde voorschotten op te leggen zonder het akkoord van de klanten, beschouwen wij als een oneerlijke handelspraktijk. Daarom hebben wij een klacht ingediend. Het is bovendien tijd om het Consumentenakkoord te verbeteren en bindend te maken voor alle energieleveranciers.

We worden overstelpt met klachten en vragen over energieleverancier Mega. Alleen al in de maand september noteerden we er meer dan 350. De meeste klachten gingen over het feit dat Mega hogere voorschotbedragen oplegt, zelfs bij lopende vaste contracten, en klanten zonder meer van een vast naar een variabel contract omzet.

Verhoging van voorschotten

De algemene voorwaarden van Mega stipuleren weliswaar dat die het bedrag van de voorschotten mag wijzigen “als de verbruiksomstandigheden wijzigen”. Maar Mega voert geen enkel bewijs van die wijziging voor elke consument aan. Mega lijkt ervan uit te gaan dat kouder weer of telewerk op iedereen dezelfde impact hebben. Maar sommige consumenten hebben hun verwarming niet opgezet in de lente en anderen werken niet van thuis uit.

Mega leeft ook het Consumentenakkoord niet na, dat ze nochtans zelf heeft ondertekend. Dat akkoord bepaalt dat wanneer het bedrag van de voorschotten wordt bepaald of gewijzigd, de energieleveranciers de consument uitleg moeten geven over de berekeningswijze. Welnu, Mega heeft zijn klanten daarover geen enkele uitleg bezorgd.

Niet terecht en niet te rechtvaardigen

Een verhoging van de voorschotten voor de meeste contracten is niet te rechtvaardigen. Dat kan zin hebben in bepaalde uitzonderlijke gevallen. Bijvoorbeeld als het contract binnenkort afloopt en de eindfactuur binnen enkele maanden in de bus valt, terwijl de klant al heeft besloten om bij Mega te blijven tegen een hoger tarief.

Maar die werkwijze heeft ook als gevolg dat de overgang naar een nieuw duurder tarief wordt uitgevlakt. Welnu, een stevige tariefwijziging is precies het moment dat consumenten zouden aangrijpen om hun contract te checken en eventueel van energieleverancier te veranderen. Om die redenen hebben wij beslist om een klacht in te dienen bij de Economische inspectie.

Switch van een vast naar een variabel contract

Mega is momenteel gestopt met vaste contracten aan te bieden. De klanten van wie het vast contract afloopt in oktober, november of december, zullen dus een contract met een variabel tarief voorgeschoteld krijgen. Na onze tussenkomst heeft Mega zich ertoe verbonden om hen duidelijk en met een afzonderlijke communicatie, apart van de factuur, hierover te informeren. Wij zijn tevreden met die aanpak, maar betreuren dat ze niet eerder werd toegepast.

Veel consumenten van wie het vast contract afliep op een moment dat Mega wél nog vaste contracten aanbood, werden al naar een variabel contract omgezet, zonder dat ze daarvoor hun toestemming hadden gegeven. Welnu, die praktijk is verboden volgens het Consumentenakkoord, dat door Mega werd getekend.

Wij herhalen daarom onze vraag om het Consumentenakkoord op bepaalde punten te verbeteren, zoals de omkadering rond de voorschotten, en het zelfs bindend te maken voor alle energieleveranciers.

Hulp nodig?

Heb je een probleem met jouw energieleverancier, gebruik dan onze klachtenbox. Of stel jouw vraag aan onze experts op het gratis 0800-nummer dat we hebben opgericht voor alle vragen over de energiefactuur (van maandag tot vrijdag van 9u. tot 12u.30 en van 13u. tot 17u. behalve op vrijdag tot 16u.). 

Bel ons op 0800 500 20