Getuigenis

“Eneco betaalt mij terug dankzij Testaankoop”

23 maart 2023
getuigenis Eneco Bernard Boigelot

"Eneco stuurt geen eindafrekening, na veel aandringen. De energieleverancier moet ruim € 1300 terugbetalen, maar dat geld zie ik niet verschijnen op mijn rekening. Daarom roep ik de hulp in van Testaankoop."

Wat als ik mijn eindafrekening niet krijg?

Ons lid Bernard Boigelot (foto) uit Sterrebeek contacteert onze juridische dienst over zijn eindafrekening energie.  

Op 31 juli 2022 verandert hij van energieleverancier voor zijn elektriciteit en wordt zijn lopende contract bij Eneco stopgezet. Deze datum valt samen met de jaarafrekening. Vier maanden later heeft hij nog steeds geen eindafrekening in zijn bezit, hoewel hij beschikt over een digitale meter en dus vaststelt dat Eneco hem meer dan € 1300 verschuldigd is.  

Onze abonnee onderneemt daarop verschillende acties: 

  • Klacht tegen Eneco via de officiële website en per telefoon;
  • Klacht via de klachtenbox van Testaankoop;
  • Klacht via de website van de Ombudsman Energie;
  • Klacht gericht aan Tinne Van Der Straeten, Federaal minister van Energie;
  • Plaatselijk bezoek bij Eneco.

Een maand na contactopname met Eneco via onze klachtenbox, reageert het energiebedrijf dat informaticaproblemen aan de basis liggen van het uitblijven van de eindafrekening. Dit soort klachten vernemen we vaker.

Aangezien onze abonnee zijn dossier blijft liggen bij Eneco, schakelt hij de hulp in van onze advocaten. Daarop stellen wij de energieleverancier in gebreke. We verzoeken hem om:

  1. de eindafrekening te sturen;
  2. het verschuldigde bedrag terug te betalen aan ons lid. 

Wat als ik mijn voorschotfactuur niet betaal?

Onze abonnee beslist om zijn laatste voorschotfactuur niet te betalen omdat

  • hij een groot bedrag tegoed heeft van Eneco;
  • hij door de technische problemen bij Eneco zijn voorschotbedrag onmogelijk kan wijzigen.

Niet veel later ontvangt hij dus een factuur via een incassobureau. 

Kosten incassobureau

Eneco laat weten dat het dossier van onze abonnee in handen is van een incassobureau en dat er bijgevolg € 25,89 in mindering zal worden gebracht op het verschuldigde bedrag van € 1 405,97.

Als consumentenorganisatie gaan wij niet akkoord dat ons lid de kosten moet dragen van het incassobureau, gelet op de omstandigheden en het feit dat Eneco de terugbetaling van € 1 405,97 heeft bevestigd. 

Maar omdat Eneco ons lid na bijna 6 maanden € 1380,08 terugbetaalt binnen de door ons opgelegde termijn, vindt Bernard Boigelot het niet de moeite waard om te blijven aandringen op de terugbetaling van € 25,89. Hij is tevreden over onze tussenkomst. 

Advies nodig om je energiekosten te verlagen?

Op het Energy-guide platform van onze organisatie Testaankoop vind je allerlei tips over energie en hoe je erop kunt besparen.

Zo verlaag je je energiekosten

Heb je vragen over je rechten? Contacteer dan onze juridische experts, bereikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Bel onze juridische experts

Met een specifieke vraag over energie, kun je terecht bij onze experts op het nummer 02 542 33 86. 

Contacteer onze energie-experts