Dossier

Wat te doen als je door een incassobureau wordt gecontacteerd?

05 mei 2020
incassobureau

Zoek in de eerste plaats uit of de afzender echt of vals is. Want sommigen noemen zich incassobureau maar zijn regelrechte oplichters. Laat je niet intimideren door de zeer agressieve toon. Maar als de schuld die wordt opgeëist, wel degelijk bestaat, betaal je beter zo snel mogelijk.

Wat is een incassobureau?

Een incassobureau is een bureau dat van een schuldeiser – dat kan een bedrijf of een particulier zijn – de opdracht krijgt om in zijn naam een wanbetaler aan zijn schuld te herinneren en hem tot betalen aan te sporen. Dat heet “minnelijke schuldinvordering” in het jargon. Er wordt immers om de schuld zonder de inmenging van een rechter gedelgd te krijgen. Dat is een volkomen wettelijke activiteit. 

Vooral grote bedrijven, die vaak worden geconfronteerd met wanbetalers, besteden de opvolging van onbetaalde rekeningen nu eenmaal makkelijk uit. Daar is op zich dus niets mis mee. Het betekent ook dat je een melding van een incassobureau in principe ernstig moet nemen.

Incassobureau versus gerechtsdeurwaarder

Minnelijke schuldinvordering kan ook door een gerechtsdeurwaarder worden gedaan. Een deurwaarder heeft namelijk twee petten die hij kan opzetten, en zijn bevoegdheid verschilt heel erg al naargelang de pet. Wij leggen uit hoe je kunt weten of de deurwaarder voor een minnelijke schuldinvordering komt of voor een gerechtelijke invordering.

Onderscheid vals van echt

Het is echter uitkijken. Sommige malafide personen deinzen er niet voor terug om zich “incassobureau” of “gerechtsdeurwaarder” te noemen terwijl ze dat hoegenaamd niet zijn. Wij leren je welke tekens op vermoedelijke oplichterij wijzen.

Hoe te reageren?

Wanneer je inderdaad achter staat met de betaling van een schuld en de minnelijke invordering dus terecht is, is het belangrijk dat je reageert. Maar evenzeer als de eis niet klopt. Meer daarover in deze rubriek.

Als er niet naar je wordt geluisterd

Ook incassobureaus en gerechtsdeurwaarders die geen oplichters zijn, nemen niet altijd de tijd om een dossier grondig te bekijken en blijven de consument soms hardnekkig belagen, zelfs al is daar eigenlijk geen enkele reden voor.

Als het je niet lukt om je rechten te laten gelden, kun je altijd onze tussenkomst vragen. Onze juridische experten staan voor jou paraat op 02 542 34 34.

BEL 02 542 34 34

User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

reacties

Wees de eerste om te reageren