Eerste indruk

Ahooga Modular is drie fietsen voor de prijs van één

04 november 2021
Ahooga Modular

Gewone e-bike, met kinderzitje, als cargobike … De Ahooga Modular is erg veelzijdig en voor verschillende doeleinden te gebruiken. Maar de fiets laat te veel steken vallen om echt een aanrader te zijn.

We hebben inmiddels al een aantal e-bikes getest. Met de Ahooga Modular Unisex 8S krijgen we voor het eerst een modulaire fiets voorgeschoteld.

Om te vormen en op te vouwen

De Ahooga kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt. Je kunt er achteraan een dubbel kinderstoeltje op zetten voor twee kleuters, of een zitje voor een groter kind. Ga je boodschappen doen, dan kun je zowel voor- als achteraan een bagagedrager plaatsen met bijbehorend fietskrat. Het laadvermogen bedraagt 20 kg vooraan en maar liefst 50 kg achteraan. Dit alles maakt hem alvast uniek in zijn soort en is absoluut een voordeel. Met de dubbele poot of staander staat de fiets ook erg stabiel, zelfs met al dat gewicht.

De fiets kan nog op andere manieren worden omgevormd. Als kun je, als je hem in een fietsrek wilt zetten, het stuur zo draaien dat parallel komt te staan met het frame. Volgens de fabrikant spaar je zo ongeveer 65 % plaats uit in de breedte. Het is alleszins erg handig om niet met sturen van andere fietsen in de knoop te geraken. Ook de afneembare pedalen helpen om gemakkelijker te parkeren en zijn meteen een antidiefstalbeveiliging.

Batterij te klein

De eerste indruk die we krijgen van de Ahooga is dus erg positief en erg aangenaam. Het zadel zit goed, er zitten goede banden op, prima schijfremmen, de wereld lijkt mooi. Zelfs de batterij is uitneembaar! Je moet je hele fiets dus niet aan het stopcontact hangen, zoals bij veel collega-hippe-fietsen.

Maar wat betreft die batterij verschijnen er donkere wolken aan de einder. Eerste punt van kritiek is, zoals zo vaak bij dergelijke fietsen, dat de batterij te klein is. 281 Wh, daarmee geraak je in een stad nog wel van punt A naar punt B, maar voor een lange fietstocht of een dag met verschillende verplaatsingen zal een laadbeurt tussendoor nodig zijn. De optionele batterij van 400 Wh houdt het iets langer uit.

Een voordeel is dat je de batterij uit de fiets kunt halen, maar dan blijft er wel een erg grote uitsparing in het frame, wat zelfs wat vragen oproept over de stevigheid van dat frame. Als de batterij in de fiets zit, loopt die ook niet helemaal gelijk met het frame. Een detailopmerking, maar wel jammer voor zo’n fiets en zo’n prijs. Een leuk detail is dan weer dat je het lampje van de fiets, dat werkt op eigen batterijen, af kunt halen en bv. op je jas klippen, als het licht zou worden geblokkeerd door een fietskrat. Maar doordat het niet werkt op de batterij van de fiets, is de kans dan weer groter dat je zonder licht valt.

Opnieuw een achterwielmotor

De Ahooga Modular heeft een achterwielmotor. Dat we daar geen fan van zijn, las je hier al. Een middenmotor is gewoon stabieler en aangenamer om te rijden. Bovendien voelt de manier waarop je wordt ondersteund niet echt intuïtief. De verschillende assistentiestanden zijn louter gebaseerd op de snelheid waarmee je rijdt en niet op hoeveel ondersteuning je echt nodig hebt. Als je bv. 15 km/u rijdt op een vlakke weg of bergop, zal het extra duwtje van de motor even groot zijn.

Afwerking kan beter

We hadden het al over details en hoe die de eerste positieve indruk afzwakken. Bij deze Ahooga zijn er wel meer van die kleine zaken die een domper op de feestvreugde zetten. De afwerking is niet altijd even hoogstand. Zo zijn de lasnaden niet overal even strak. Ook de kabels aan en rond het stuur zouden beter kunnen worden weggewerkt. De spatborden zien we dan weer liever in metaal dan in dit goedkope plastic. Het display is erg minimalistisch; op zich zijn overdreven toeters en bellen niet nodig, maar het zou wel leuk zijn als dit gekoppeld zou kunnen worden aan de app.

Dubbeltje op zijn kant

De basisversie van de Ahooga Modular kost € 1 969. Dat is niet duur in vergelijking met andere elektrische fietsen uit dit segment, zeker als je weet dat je er eigenlijk meerdere fietsen voor in ruil krijgt. Maar als je de fiets wat verder wilt uitrusten, moet je toch al snel enkele honderden euro’s bij dit basisbedrag optellen. En dan hanteren we net iets hogere standaarden dan waaraan de fiets momenteel voldoet.

In ons dossier vind je de voor- en nadelen van andere hippe stadsfietsen.

Naar het dossier urban ebikes

Ben je op zoek naar een gewone elektrische fiets? In onze koopwijzer vergelijken we meer dan 800 modellen op basis van hun motoren.

Naar de koopwijzer ebikes