Persbericht

Opnieuw problemen bij auto’s van Citroën en Peugeot, Testaankoop niet tevreden met verlengde garantie voor PureTech-motoren

10 september 2024
stellantis puretech

10 september 2024
Testaankoop neemt voor de tweede keer autofabrikant Stellantis in het vizier: na de AdBlue-affaire, die de organisatie nu voor het gerecht wil laten komen, richt Testaankoop zich op de Puretech 1.2-motoren in Citroën- en Peugeot-voertuigen. Deze motoren kampen met technische problemen die tot ernstige gevaren in het verkeer kunnen leiden. Op vraag van Testaankoop heeft Stellantis uiteindelijk bevestigd dat de garantie op deze motoren verlengd wordt tot 10 jaar of 175.000 km. De organisatie is echter van mening dat de door de fabrikant opgelegde voorwaarden om van deze garantie te kunnen genieten te beperkend zijn. Ze roept eigenaars die van deze garantie hebben gebruik gemaakt op om hun ervaringen te delen via een online formulier.

Een aanhoudend probleem

Sinds november 2023 onderzoekt Testaankoop meldingen van talrijke Belgische consumenten over PureTech 1.2 motoren die in voertuigen van Stellantis zijn gemonteerd, met name Citroën en Peugeot. Het belangrijkste probleem is de snelle slijtage van de distributieriem, waardoor de oliefilter verstopt raakt en de oliedruk daalt. Dit kan allerlei schade veroorzaken, waaronder overmatig olieverbruik en zelfs een totale motorstoring, wat ernstige veiligheidsrisico's stelt voor bestuurders in het verkeer. Testaankoop diende in december 2023 een rechtstreekse klacht in bij de Economische Inspectie, waarin aan de kaak werd gesteld dat consumenten reparatiekosten moesten betalen, terwijl dit duidelijk een gebrek was dat onder de wettelijke garantie viel. 

 

Verlenging van de garantie 

In april dit jaar vernam Testaankoop via de Franse, Nederlandse en Spaanse media dat Stellantis voortaan een verlengde garantie zou toepassen op de voertuigen met Puretech 1.2-motor. De organisatie nam contact op met de fabrikant om te informeren naar de situatie in België. Na enkele maanden aandringen bevestigde Stellantis uiteindelijk aan de organisatie dat deze garantie ook in België zou gelden.

“We betreuren dat Stellantis consumenten niet publiekelijk heeft geïnformeerd over hun rechten. De fabrikant beweert in een antwoord aan ons dat voorwaarden gecommuniceerd werden aan het netwerk van dealers van Stellantis en via de media. Waarom is er geen spoor hiervan te vinden op hun website of elders? Dit is geen goed teken van transparantie”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. 

 

Bedenkelijke voorwaarden

Testaankoop maakt zich zorgen over andere aspecten van deze garantie. Bijvoorbeeld het feit dat de diagnose en reparatie moeten worden uitgevoerd binnen het netwerk van diensten die door Stellantis zijn goedgekeurd. Hoe zit het met eigenaren die hun voertuig hebben gerepareerd voordat ze deze “aankondiging” konden zien, bij een andere reparateur? “Hoewel we tevreden zijn met de uitgebreide garantie die Stellantis heeft ingevoerd, zijn we niet tevreden met de voorwaarden om ervan te kunnen profiteren. We hebben gevraagd om een herziening van deze voorwaarden en om informatie die openbaar en toegankelijk is voor alle betrokken klanten”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. 

Om ervoor te zorgen dat deze nieuwe garantie in België correct wordt toegepast en om eventuele bijkomende stappen te overwegen, nodigt Testaankoop consumenten uit om hun reparatie-ervaringen te delen via het daarvoor bestemde formulier.

 

 

Dit artikel is geschreven met financiering van de Europese Unie in het kader van het project Cicle-X. De geuite meningen zijn uitsluitend die van de auteur en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs het standpunt van de Europese Unie of EISMEA. Noch de Europese Unie, noch het financieringsorgaan kan aansprakelijk worden gesteld.

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.