Testaankoop dreigt met class action tegen Stellantis in AdBlue-zaak

Iedereen die last heeft van het AdBlue-probleem kan dit melden op www.testaankoop.be/adblue.
Defecte AdBlue-tank
AdBlue is al enkele jaren verplicht in dieselvoertuigen om de uitstoot van stikstofoxiden te verminderen en te voldoen aan de Euro 6-normen. Nieuwe dieselauto's hebben een speciale tank die elke 10.000 tot 15.000 km met AdBlue moet worden gevuld. De tank heeft een sensor en geeft een signaal zo’n 2.000 km voordat hij leeg is. Bij een lege AdBlue-tank zal de auto namelijk niet meer starten. Maar Testaankoop heeft veel klachten ontvangen over defecte AdBlue-systemen: het waarschuwingslampje gaat branden zelfs als de tank vol is en de motor start niet van zodra de tank zogezegd leeg zou zijn. In dergelijke gevallen is de enige oplossing volgens de fabrikant het vervangen van de AdBlue-tank, wat tot €1.200 kan kosten.
Klacht en contacten met de fabrikant
In april 2023 nam Testaankoop contact op met de autofabrikant Stellantis om hen op de hoogte te brengen van de talrijke klachten, met de vraag om de slachtoffers te vergoeden. De autofabrikant ontkende het probleem en weigerde een schadevergoeding te betalen. In juli van hetzelfde jaar diende de organisatie een officiële klacht in bij de Economische Inspectie. Tot op heden heeft dat allemaal niets uitgehaald.
Afgelopen najaar leek er eindelijk schot in de zaak te komen. Stellantis ging akkoord om Italiaanse auto-eigenaars te compenseren, onder druk van een procedure die was geopend door de Italiaanse mededingingsautoriteit na een klacht van de Italiaanse consumentenorganisatie. De exacte compensatie hing af van de leeftijd en het aantal gereden kilometers van de auto. Testaankoop vroeg Stellantis om deze overeenkomst uit te breiden naar Belgische consumenten, maar de fabrikant weigerde.
Juridische actie
“Na herhaalde pogingen om tot een minnelijke schikking te komen met Stellantis op basis van de 3.000 klachten die we hebben ontvangen, hebben we besloten om de fabrikant formeel in gebreke te stellen. Stellantis moet de slachtoffers van de slecht werkende AdBlue-tanks compenseren. Als dat niet gebeurt, zullen we een groepsvordering starten”, aldus Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. De organisatie heeft de autofabrikant 30 dagen de tijd gegeven om te reageren.
Iedereen die ook problemen ondervindt met zijn AdBlue-tank kan dit nog steeds melden op www.testaankoop.be/adblue.
Toegang pers