Persbericht

Autobouwer Stellantis lanceert platform voor gedupeerden van problemen met PureTech en AdBlue: voorlopig nog geen terugbetalingen aan Belgen

21 januari 2025
stellantis puretech

21 januari 2025
Autofabrikant Stellantis heeft een online platform gelanceerd waar consumenten schade kunnen melden die ze hebben geleden met de PureTech-motor of de AdBlue-tank van hun auto. De lancering van dit platform volgt op een aantal klachten die zijn ingediend door consumentenorganisaties in Europa, waaronder Testaankoop in België. Uit een eerste analyse blijkt wel dat Belgen voorlopig nog niet aan bod komen voor terugbetaling. Belgische consumenten kunnen wel al een account aanmaken op het platform, hun dossiers zullen – volgens verschillende bronnen - vanaf eind februari behandeld worden.

PureTech

Het dossier PureTech gaat over auto’s van bouwer Stellantis (met name Citroën en Peugeot) met een zogenoemde PureTech 1.2-motor waarvan de distributieriem te snel verslijt. Dit kan allerlei schade veroorzaken, waaronder overmatig olieverbruik en zelfs een totale blokkering van de motor, met de nodige veiligheidsrisico’s op de weg tot gevolg. Testaankoop heeft in december 2023 een klacht ingediend bij de Economische Inspectie. Sinds april 2024 biedt Stellantis een verlengde garantie van 175.000 km of 10 jaar op de betrokken voertuigen. Daarover is echter nooit gecommuniceerd en de voorwaarden om van die verlengde garantie te kunnen profiteren vindt Testaankoop te strikt.

 

AdBlue

Ook over de AdBlue-tanks van auto’s van Stellantis kreeg Testaankoop meer dan 3.000 klachten. Het systeem geeft normaal een waarschuwing wanneer de tank zou moeten gevuld worden, maar bij auto’s van Stellantis gaat die waarschuwing niet weg na het voltanken. Sommige klachten vermelden zelfs dat de motor weigert te starten. In dergelijke gevallen is de enige oplossing die de fabrikant voorstelt het vervangen van de AdBlue-tank, wat vaak meer dan € 1.000 kost, volledig op kosten van de consument! Op 20 december 2024 heeft Stellantis uiteindelijk toezeggingen gedaan aan de Europese Commissie gedaan aan de Europese Commissie om consumenten met AdBlue-problemen schadeloos te stellen.

 

Platform van Stellantis 

Normaal moest Stellantis op 15 januari een online platform hebben om de consumenten die problemen hadden met hun AdBlue-tank te vergoeden. Uiteindelijk kwam het platform er een dag te laat, en werd er pas de dag erop, vorige week vrijdag, over gecommuniceerd

Dat consumenten nu een mogelijkheid wordt geboden om hun schadevergoeding aan te vragen is uiteraard goed nieuws, maar de manier waarop dit geregeld is, is desastreus”, reageert Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “De aangekondigde datum wordt niet gerespecteerd, plots blijken Belgische consumenten nog langer te moeten wachten, en bovendien gelden er dan ook nog eens heel specifieke voorwaarden om een schadevergoeding te krijgen. We zijn nog lang niet aan het eindpunt van deze zaak.”

Belgische consumenten kunnen voorlopig wel al een account maken om een dossier in te dienen. Stellantis laat weten dat ze de Belgische Pure-Tech-dossiers vanaf eind februari zal behandelen. Voor de AdBlue-dossiers is er geen timing voorzien.

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.