Testaankoop reageert op de belofte van autobouwer Stellantis om schadevergoedingen te betalen in zaak rond defecte AdBlue-tanks: “We zullen de naleving controleren”
Problemen met AdBlue-tanks
Sinds enkele jaren is AdBlue als vloeistof verplicht in dieselvoertuigen met Euronorm 6, omdat Adblue de uitstoot van stikstofoxiden vermindert. Nieuwe dieselauto's hebben een daarvoor speciale tank die elke 10.000 tot 15.000 km met AdBlue moet worden gevuld. Bestuurders krijgen een waarschuwing ongeveer 2.000 km voordat de tank leeg is, met de vermelding dat de auto niet meer zal starten als de tank niet bijgevuld wordt. Maar Testaankoop heeft meer dan 3.000 klachten ontvangen over defecte AdBlue-systemen. Het systeem blijft ook nadat de tank gevuld is aangeven dat de auto niet meer zal starten na een aantal kilometers. In dat geval is de enige oplossing die de fabrikant biedt het vervangen van de AdBlue-tank, wat vaak meer dan € 1.000 kost en volledig voor rekening van de consument is.Officiële klacht
In april 2023 contacteerde Testaankoop de autofabrikant Stellantis over de klachten en vroeg de consumentenorganisatie dat de gedupeerde auto-eigenaars zouden worden vergoed. Stellantis ontkende echter dat er een probleem zou zijn en weigerde alle terugbetalingen. Daarom diende Testaankoop een officiële klacht in bij de Economische Inspectie.
In Italië echter ging Stellantis in oktober 2023 akkoord om de gedupeerden wél te vergoeden, omdat haar een procedure voor de Mededingingsautoriteit boven het hoofd hing na een klacht van de Italiaanse consumentenorganisatie. Testaankoop vroeg Stellantis om dat akkoord uit te breiden naar Belgische consumenten, maar dat weigerde Stellantis. Daarop volgde een officiële ingebrekestelling, met de bedoeling om een groepsvordering te starten in België.
Beloftes aan de Europese Commissie
Door de klacht van Testaankoop en vele andere consumentenorganisaties in andere landen, kwam de Europese Commissie tussen in de zaak. Zij heeft van Stellantis verkregen dat alle Europese consumenten op dezelfde manier vergoed moeten worden als de Italiaanse consumenten. “We zijn heel blij om het jaar af te sluiten met dit fijn nieuws! Ons werk om alle klachten te bundelen heeft de Europese Commissie doen inzien dat het probleem met de AdBlue-tanks zeer wijdverspreid is, en dat heeft geleid tot deze duidelijke beloftes van Stellantis”, zegt Laura Clays woordvoerder van Testaankoop. “We gaan er wel nauwlettend op toezien dat alles in de praktijk wordt nageleefd, aangezien Stellantis in Italië nog altijd niet iedereen heeft terugbetaald.”
De consumentenorganisatie heeft een formulier opgesteld waarop gedupeerden die geen terugbetaling kregen van Stellantis dat kunnen melden.
Toegang pers