Nieuws

Terugroepactie VW: verplicht of niet verplicht?

01 maart 2016
terugroepactie vw

01 maart 2016

Het is al bijna een half jaar geleden dat het Volkswagen-schandaal uitbrak. Sindsdien wordt op geregelde tijdstippen een terugroepactie van de betrokken modellen aangekondigd, maar dit is er nog steeds niet van gekomen. Begin maart zou ze dan toch van start gaan, maar de consument weet nog van niets.

Wilt u alle details kennen van het dieselgate-schandaal en wat wij allemaal doen om de betrokken consumenten bij te staan?

In België zouden bijna 400 000 wagens van de merken Volkswagen, Audi, Seat en Skoda worden teruggeroepen. In een eerste fase zou het gaan om 2.0 liter dieselmotoren, vanaf 1 mei zijn de 1.2 liter dieselmotoren aan de beurt en pas na 1 oktober zouden de 1.6 liter dieselmotoren aan bod komen.

Verplicht of niet verplicht?

Heel wat consumenten tasten echter nog in het duister over of het al dan niet verplicht is om de teruggeroepen auto dan ook effectief binnen te brengen. In Duitsland werd eerder al beslist dat dit verplicht was, maar in België is het voorlopig koffiedik kijken. Wat met consumenten die niet willen ingaan op de terugroepactie van VW? Blijft hun wagen dan nog gehomologeerd? En zo nee, hoe zullen de overheden tegen deze consumenten optreden?

Het zijn vooral deze vragen die wij krijgen in het kader van het Volkswagen-schandaal. Heel wat consumenten stellen zich voorlopig immers veeleer terughoudend op, omdat ze vrezen dat de aanpassing inzake NOx misschien wel een impact zou hebben om het verbruik en het vermogen van hun wagen. Iets wat volgens meerdere experten niet uit te sluiten is.

Duidelijkheid graag!

Aanvankelijk had VW-invoerder D'Ieteren gecommuniceerd dat de klanten zouden worden verplicht om hun wagen in orde te brengen, op straffe van een boete of zelfs een gevangenisstraf. Maar zo'n vaart zal het niet lopen. Minister van Consumentenzaken Kris Peeters heeft intussen verklaard dat "wanneer de consument niet ingaat op de uitnodiging ... dit een impact kan hebben op de mogelijke aansprakelijkheidsvordering van de consument wegens niet-conformiteit."

Kortom: na vijf maanden en met de terugroepactie voor de deur, weten de consumenten nog steeds niet waar ze aan toe zijn. Hallucinant, vinden wij. Wij roepen de bevoegde ministers dan ook op om duidelijke taal te spreken over het al dan niet verplichte karakter van de terugroepactie en de gevolgen hiervan voor de consument. Wij schreven de ministers van Mobiliteit, minister Peeters en premier Charles Michel hierover aan.


Afdrukken Versturen via e-mail