Nieuws

Compacte wagens houden uitstoot goed onder controle

04 oktober 2021

De kleine gezinswagen Mazda 2 en de compacte SUV’s Ford Puma scoren respectievelijk 3,5 en 3 sterren op 5 bij de uitstoottests van Green NCAP. De DS 3 Crossback worstelt met z’n ammoniak- en NOx-uitstoot. Elektrische, hybride en waterstofwagens scoren nog steeds duidelijk beter.

Inleiding

We zouden het bijna vergeten met al dat elektrische en hybride geweld, maar er worden ook nog gewone benzine- en dieselwagens op de markt gebracht. Ook die modellen worden door Green NCAP, met Test Aankoop als partner, aan een uitstoottest onderworpen.

Hoopgevende resultaten

De Mazda 2 en de Ford Puma werden getest met een benzinemotor, respectievelijk 1.5 liter en 1.0 liter mild hybrid, de DS 3 Crossback had een turbodieselmotor onder de motorkap. Dat deze modellen daarmee niet echt kunnen concurreren met elektrische of waterstofmodellen in de Green NCAP-tests, is niet echt verbazend.

Toch behalen zeker de Mazda 2 en de Ford Puma zeer behoorlijke resultaten. Het model van Mazda houdt zijn uitstoot goed onder controle, bij een warme en koude start, zowel in het labo als op de weg. De gemiddelde uitstoot van 5,4 liter per 100 km is vrij goed. De uitstoot van distikstofoxide en methaan ligt zeer laag, de CO2-uitstoot ligt onder meer op de autosnelweg vrij hoog. Een roetfilter zou de resultaten nog verbeteren. Ook de Puma is vrij zuinig, met een lage CO2-uitstoot en niet te veel fijnstof. Een te hoge uitstoot van ammoniak en koolstofmonoxide haalt de score wel wat naar beneden.
De DS 3 Crossback hinkt wat achterop qua resultaten. Een hoge uitstoot van ammoniak, NOx en zeker ook CO2 maakt van deze wagen zeker niet de meest milieuvriendelijke.

Meer dan vijftig wagens getest

Intussen heeft Green NCAP al meer dan vijftig modellen getest op hun uitstoot en hun energie-efficiëntie. Alle resultaten van de tests in 2020 en 2021 vindt je verder in dit dossier.

Bij die modellen zitten ook heel wat elektrische of hybride wagens, of modellen op waterstof. De elektrische en waterstofwagens rijden uitstootloos en krijgen dus vijf sterren. Maar dit wil niet zeggen dat ze per definitie 100 % "proper" zijn. Dit hangt grotendeels af van de oorsprong van de elektriciteit waarop ze rijden of waarmee de waterstof wordt geproduceerd. In de toekomst zal die oorsprong worden meegenomen in de test, en dit zal wellicht een invloed hebben op de scores die de wagen krijgen.

De gedetailleerde fiches van de geteste modellen vind je op de website van Green NCAP. De volledige resultaten vind je in onze koopwijzer auto’s.

Beste van twee werelden

De evaluaties van Green NCAP bieden het beste van twee werelden door de precieze metingen van de labotests te combineren met analyses tijdens ritten op de weg. De resultaten worden gebundeld in één enkele score, zodat je in één oogopslag het meest ecologische model te zien krijgt.

Green NCAP is een ambitieus project dat autoconstructeurs wil stimuleren om energiezuinigere en minder vervuilende modellen te produceren. We blijven hopen om ooit nog betere scores te mogen zien voor diesel- en benzinewagens. 

 

User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

reacties

Wees de eerste om te reageren