Hoe wij testen

Hoe we auto's testen

16 augustus 2017
Een blik achter de schermen van onze autotests

16 augustus 2017
Hoe pittig, veilig, zuinig of betrouwbaar een wagen is, valt onmogelijk af te leiden uit één enkele testrit bij uw concessiehouder. Volg het testparcours dat auto’s bij ons afleggen, in het testlab én op de weg. We beoordelen hun prestaties op 350 essentiële criteria als comfort, laadruimte, weggedrag, veiligheid en verbruik.

Elk jaar halen we 150 nieuwe wagens naar onze testvloer voor een onderzoek in alle objectiviteit. Alle types van voertuigen passeren de revue, van compacte stadswagens tot kloeke SUV’s, benzine- en dieselversies, modellen op gas, elektrische wagens en hybriden. We kijken hoe de auto’s presteren, niet alleen in het testcentrum maar ook “in het echt” op het testcircuit en op de openbare weg.

Benieuwd hoe je wagen scoort?

Naar de koopwijzer auto's

De wagens worden bij ons op 350 punten getest. Daarbij blijft geen onderdeel of aspect onbelicht: koetswerk, interieur, comfort, motor, veiligheid, verbruik ... Criteria als remafstand, uitstoot, snelheden enz. kunnen we objectief meten. Meer subjectieve punten zoals zitcomfort, schakelsouplesse e.d. worden door een team van testexperts in overleg beoordeeld. Na het doorlopen van al die tests hebben de wagens zo’n slordige 2 000 km op de teller. Ook daarmee stellen we ons nog niet tevreden. We kijken hoe ze een crashtest doorstaan en houden om de twee jaar een grootscheepse gebruikersenquête om een beeld te krijgen van hun technische betrouwbaarheid.

1. Ontwerp en koffer

We keuren de stevigheid en slijtvastheid van koetswerk, lak, dichtingen van portieren en ruiten, lichten, kabels, solderingen, chassis ... We checken ook het praktische gebruiksgemak, zo bijvoorbeeld drempelhoogte en de grootte van de deuropeningen, de tijd nodig om te tanken of op te laden enz. Om te controleren of je van achter het stuur de verkeerssituatie optimaal kunt overzien, laten we een camera in de chauffeursstoel op ooghoogte 360° ronddraaien. Op de panoramische opname is te zien hoeveel procent van het gezichtsveld wordt belemmerd door deurstijlen, hoofdsteunen en andere obstakels.

Een blik achter de schermen van onze autotests

We halen de meetlat boven om te checken hoeveel plaats de koffer biedt en hoeveel extra laadruimte je kunt creëren door de achterbank neer te klappen. Autobouwers geven in hun specificaties het volume op van de kofferbak, maar rekenen veel hoekjes mee waar je niets aan hebt. Wij meten de werkelijk bruikbare ruimte door schuimrubberen blokken van verschillende afmetingen in de auto te stapelen. Dat sluit veel beter aan bij de dagelijkse realiteit waarbij je bagage, boodschappen, spullen voor het ecopark of ander materiaal moet vervoeren. Belangrijk is ook dat de laaddrempel laag genoeg is om materiaal in de wagen te zetten zonder je een breuk te tillen. We kijken of de laadklep ver genoeg opengaat om ook grotere objecten als een kinderwagen of een rolstoel in te laden.

Een blik achter de schermen van onze autotests
2. Interieur

Vervolgens laten we onze kritische blik glijden over de inrichting: de afwerking van de binnenbekleding, de plaatsing van de pedalen en bedieningselementen, de aanpasbaarheid van de indeling enz. We plaatsen een verstelbare mannequinpop op elk van de zitplaatsen in de wagen. Zo kunnen we nagaan of de stoelen en hoofdsteunen goed aanpasbaar zijn aan inzittenden van divers gestalte en gewicht. Een panel van testexperts beoordeelt de demping van trillingen bij het rijden op verschillende ondergronden.

Een blik achter de schermen van onze autotests

De multimediavoorzieningen vormen sinds enige tijd een volwaardig testcriterium. Smartphoneconnectie en bluetooth zijn intussen gemeengoed geworden, maar een auto kan extra bonuspunten verdienen met functies als onlinenavigatie en –verkeersinformatie, aansluitingen voor Apple CarPlay of Android Auto voor veilig gebruik van smartphonefuncties tijdens het rijden, of MirrorLink voor weergave van navigatie en smartphone-apps op het dashboard. Hoe meer snufjes standaard ingebouwd zijn – en dus niet als optie moeten worden besteld –, hoe hoger de score oploopt.

3. Comfort

Je verwacht van je wagen niet alleen dat hij je vlot, veilig en zuinig van punt A naar punt B brengt, ook rijcomfort staat hoog op je verlanglijstje. Je wilt geen pijnlijke rug overhouden aan langere ritten of worden dooreengeschud bij elke oneffenheid op de weg. Ook dat zijn punten waarop we wagens grondig doorlichten. Elk zitje wordt door ons testerspanel uitgeprobeerd. Zij vellen samen een oordeel over het zitcomfort en de steun. De vering wordt op de proef gesteld op asfalt, kasseien en landwegen.

Een aangename temperatuur in de wagen is nog zo’n bepalende factor voor je rijplezier. Om na te gaan hoe snel en efficiënt de klimaatregeling werkt, zetten we de wagen op rollen in een koudekamer en chronometreren ter hoogte van hoofd, bovenlichaam, benen en voeten hoelang de airco erover doet om de temperatuur van -10°C op te warmen tot een aangename 22°C.

Comfort, dat is ook een serene sfeer aan boord, zodat je niet naar je passagiers hoeft te roepen of de volumeknop moet opendraaien om storende geluiden te overstemmen. Om de geluidsdemping te testen, laten we de wagen op zomerbanden en met gemiddelde laadlast rijden aan 130 km per uur en registreren het aantal decibels centraal in de wagen.

Een blik achter de schermen van onze autotests
4. Motor en weggedrag

We leggen de motor aan de monitor om vermogen, trillingen e.d. te meten. Ook de overbrenging testen we uitvoerig.

Om het rijgedrag van de auto te beoordelen. gaan we het testcircuit op. Daar meten we de kortste draaicirkel. We brengen de wagen tien keer na elkaar met volle kracht van 100 km per uur tot stilstand en noteren de gemiddelde remafstand. We kijken ook of de auto mooi in koers blijft tijdens het remmen.

Een blik achter de schermen van onze autotests

Je wilt niet meemaken dat je wagen op twee wielen door een scherpe bocht gaat, wegschuift of rond zijn as gaat tollen. Om te testen hoe stevig een wagen op zijn wielen staat, slalommen we ermee tussen strategisch geplaatste kegels. Daarbij komen eventuele neigingen tot slippen, slingeren of zelfs kantelen aan het licht. Het is meteen ook een ideale test van de gevoeligheid van de stuurinrichting en de efficiëntie van de ingebouwde stabilisatiesystemen.

5. Veiligheid

Veiligheid vormt een belangrijk onderdeel van ons testprogramma. Dit testen we met de Euro NCAP-crashtest. We bekijken welke systemen zijn voorzien om een impact te vermijden. De meeste wagens zijn uitgerust met ESP-technologie die voorkomt dat de wagen gaat slippen of dat de wielen doldraaien en contact met het wegdek verliezen. Rijhulpmiddelen, bijvoorbeeld een waarschuwing als je afwijkt van je rijstrook, een voorligger te dicht nadert, te snel rijdt enz. leveren bonuspunten op, zeker als ze in de standaardversie aanwezig zijn. Meer recent zijn daar nog de systemen bijgekomen die zwakke weggebruikers die onverwacht opduiken (denk maar aan bv. een kind dat plotseling van tussen een rij geparkeerde wagens de straat oversteekt) detecteren en de wagen automatisch doen remmen. Zo'n noodremsysteem bestond eerder alleen voor voetgangers, maar sinds 2018 ook voor fietsers.

Ook het design van de wagen kan de lichamelijke gevolgen beperken, bv. als de voorzijde van de wagen meer afgerond is en uit energie-absorberende materialen bestaat. Een actieve motorkap, die omhoogkomt bij een aanrijding, kan de impact van de voetganger verminderen en verwondingen (vooral aan het hoofd) beperken. Een motorkap uit "zachtere" of flexibelere materialen helpt ook.

De bescherming van kinderen aan boord onderzoeken we met Duitse grondigheid. We plaatsen een kinderstoeltje met dummy zowel naar voren gericht als omgekeerd op elk van de passagierszetels en kijken of de riemen lang genoeg zijn en of de passagiersairbags kunnen worden uitgeschakeld. Vervolgens meten we aan welke krachten de dummy wordt blootgesteld bij een botsing.

Een blik achter de schermen van onze autotests
6. Verbruik en milieuvriendelijkheid

Om te testen hoe gulzig de auto van je dromen is aan de pomp en hoe zwaar zijn uitstoot doorweegt op het milieu én op je belastingfactuur, gebruiken wij niet de klassieke methode die dateert van de jaren 70, maar wel de nieuwe universele testcyclus waarmee vanaf 2017 in heel Europa zal worden bepaald of voertuigen aan de milieunormen voldoen. We simuleren reële rijsituaties en meten de gassen en het fijn stof die de auto’s de lucht insturen. Bij wagens met verbrandingsmotor checken we de CO2 -uitstoot om het verbruik te berekenen. Bij hybrides en elektrische wagens nemen we er de elektriciteitsfactuur bij.Nog dit: voor de overheid hebben elektrische wagens tot nu toe nog altijd nul CO2 -uitstoot. Een misvatting, want daarmee sluit men de ogen voor de CO2 die vrijkomt bij de opwekking van de elektriciteit. Wij verrekenen die milieu-impact wel in onze scores, net zoals de emissies veroorzaakt door oliewinning en -raffinage ook voor een stuk meetellen in onze uitstootcijfers van wagens met verbrandingsmotor.

Een blik achter de schermen van onze autotests

Niet zelden stoten wagens meer uit dan de constructeurs beweren. Bovendien is het altijd mogelijk dat sjoemelsoftware de auto in een kunstmatige “schone” rijmodus zet zodra de testsetting wordt gedetecteerd. Om dat te omzeilen doen we aanvullend een “rijdende” uitstootanalyse. Daarbij wordt de uitlaatpijp via een slang verbonden met een minilabo in de kofferruimte. De uitlaatgassen worden daar ontleed en vervolgens via een alternatieve uitlaatpijp naar buiten geloodst. Met die constructie leggen onze testers een parcours van 100 km af op de openbare weg. Bij sterk afwijkende resultaten stellen we de milieuscore van de wagen bij naar beneden.

7. Betrouwbaarheid

Dat een auto in nieuwe staat goed scoort in onze tests, is één ding. Minstens zo belangrijk is dat hij die prestaties volhoudt naarmate hij meer kilometers in de wielen krijgt. Daarom nemen wij om de twee jaar een betrouwbaarheidsonderzoek af van automobilisten die net als jij abonnee zijn van Test Aankoop of buitenlandse zusterorganisaties. Elk automodel is in de enquête vertegenwoordigd met diverse bouwjaren en brandstofversies. De uiteindelijke score is een gemiddelde van die mix.

Met onze laatste enquête verzamelden we bijna 43 000 betrouwbaarheidsrapporten. Een schat van informatie die ons toelaat een betrouwbaarheidsindex toe te kennen aan de 400 auto’s die je terugvindt in de Koopwijzer auto's.