De MG3 vertoont bij een botsing een ernstig defect in het bevestigingssysteem van de bestuurdersstoel
Tijdens een recente crashtest van de MG3 heeft de keuringsinstantie Euro NCAP, waarvan Testaankoop lid is, een ernstig defect in het bevestigingssysteem van de bestuurdersstoel vastgesteld. Dit soort incidenten is uiterst zeldzaam en hebben we met Euro NCAP nog nooit eerder waargenomen. De MG3 krijgt toch een score van vier sterren. We leggen uit waarom.

Wat is Euro NCAP?
Sinds 1997 beoordeelt onze partner Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) de veiligheid van auto's die op de markt worden gebracht. Deze onafhankelijke organisatie test al bijna 30 jaar voertuigen. Na afloop van deze tests krijgt elk model een beoordeling in de vorm van sterren: hoe meer sterren, hoe veiliger de auto wordt geacht.
Wat was het probleem bij de crashtest van de MG3?
Tijdens de frontale botsproef met zijdelingse verschuiving constateerde Euro NCAP dat het bevestigingssysteem van de bestuurdersstoel een defect vertoonde. Een dergelijke storing in de stoelverstelling was nog nooit eerder waargenomen door Euro NCAP, dat sinds de start van zijn activiteiten in 1997 honderden personenauto's heeft beoordeeld.
Door het falen van het bevestigingssysteem verdraaide de bestuurdersstoel tijdens de botsing. Deze beweging veroorzaakte hoge krachten op het rechterbeen van de dummy, waardoor de bescherming van dit lichaamsdeel als “matig” werd beoordeeld.
Daarom kon tijdens deze test niet worden aangetoond in hoeverre de MG3 de knieën en dijbenen van inzittenden van verschillende lengtes of in verschillende zitposities beschermde.
Wat waren de veiligste auto's in 2024?
Hoe reageerde de Chinese autofabrikant MG Motor?
Euro NCAP deelde de testresultaten met MG, dat aanvankelijk beweerde dat het defect te wijten was aan een slechte bevestiging van de stoel vóór de test. De keuringsinstantie verzekerde hen echter dat zij de gebruikelijke procedure hadden gevolgd door de bevestiging van de stoel vóór de tests te controleren. MG Motor heeft vervolgens toegezegd het ontwerp van het bevestigingsmechanisme van de stoel te verbeteren om de stevigheid ervan bij een botsing te garanderen.
Waarom heeft de MG3 toch een eindscore van 4 sterren gekregen?
Ondanks de ernst van het probleem, dat vragen oproept over het vermogen van de MG3 om de bestuurder bij een botsing te beschermen, heeft de MG 3 toch vier sterren gekregen. Het beoordelingssysteem van Euro NCAP voorziet momenteel namelijk niet in aftrek of annulering in geval van een dergelijk defect aan een onderdeel.
Dat de MG3 toch 4 sterren heeft gekregen, is ook te danken aan verbeteringen die aan de auto zijn aangebracht sinds een teleurstellende beoordeling van drie sterren door de zusterorganisatie ANCAP in 2024. De Chinese fabrikant heeft namelijk de botsingsvermijding van de MG3 verbeterd door meer rijhulpsystemen toe te voegen.
Het probleem is gemeld bij de bevoegde autoriteiten
“Het is verontrustend dat een auto die in 2025 op de markt is gekomen, een fundamentele zwakte vertoont in het bevestigingsmechanisme van de stoelen, een essentieel onderdeel van het veiligheidssysteem voor de inzittenden van de auto”, aldus Aled Williams, programmadirecteur bij Euro NCAP. Dit defect is gemeld aan de bevoegde goedkeuringsinstanties, zodat kan worden bepaald of het voertuig moet worden teruggeroepen.