Defecte Takata-airbags: duizenden Belgische bestuurders hebben ze nog niet vervangen
Duizenden voertuigen vormen momenteel een gevaar voor hun eigenaars door de defecte Takata airbags. De oorzaak: een ernstig risico op explosie van de gasgenerator van de airbag. Stellantis C3- en DS3-voertuigen zijn reeds teruggeroepen, maar ook andere merken zijn getroffen.

Stillegging van Citroën C3 en DS3 met Takata-airbags: wat is er aan de hand?
Autobouwer Citroën heeft op dinsdag een ‘stop drive’ bevolen van alle Citroën C3- en DS3- modellen die uitgerust zijn met airbags van het merk Takata. Die beslissing volgt op een officieel bevel van de Franse minister van Transport. Deze maatregel geldt voor alle betrokken voertuigen, zonder geografische beperking.
Een bevel uit Frankrijk haalt bepaalde Citroën-modellen meteen uit het verkeer
Het gaat om de eerste volledige immobilisatie in dit dossier. Tot nu toe werden de terugroepacties als gedeeltelijk, laattijdig en onvoldoende beschouwd, zeker in verhouding tot de risico’s voor de veiligheid.
Over welke voertuigen gaat het?
De maatregel betreft specifiek Citroën C3 en DS3-modellen met Takata-airbags die voorzien zijn van defecte gasgeneratoren. Deze kunnen een ernstig veiligheidsrisico vormen voor zowel bestuurders als passagiers.
Zijn er nog andere voertuigen met defecte Takata-airbags?
De takata-aibags zitten ook in tal van andere wagens van
- Daihatsu
- Mercedes
- Nissan
- BMW
- Ford
- Subaru
- GMC
- Cadillac
- Mitsubishi
- Seat
- Volkswagen
- Audi
- Skoda
- Land Rover
- Jaguar
In tegenstelling tot Frankrijk heeft België geen volledige lijst van de betrokken voertuigen, ondanks herhaalde verzoeken van Testaankoop.
Samen met Euroconsumers hebben we de verschillende constructeurs aangeschreven met de vraag om een volledige lijst vrij te geven en een Stop Drive op te leggen.
"Hoe is het mogelijk dat een Stop Drive wel verplicht is voor Stellantis-voertuigen, maar niet voor voertuigen van andere merken die met dezelfde airbags zijn uitgerust? We vragen dat deze situatie zeer snel wordt opgehelderd", legt Laura Clays, woordvoerster van Testaankoop uit.
Waarom zijn Takata-airbags gevaarlijk?
Het probleem met de Takata-airbags zit in de gasgeneratoren, die bij een aanrijding of een lichte schok kunnen exploderen. Daarbij worden metaalfragmenten met hoge kracht in het interieur geslingerd. Dit defect kan leiden tot zware verwondingen, en in sommige gevallen zelfs tot dodelijke letsels.
Het eerste overlijden dat aan dit defect gelinkt wordt, dateert van 2009 in de Verenigde Staten. In Frankrijk zou al in 2016 een geval vastgelegd zijn. Wereldwijd zijn inmiddels meer dan 40 sterfgevallen met dit type incident in verband gebracht.
Groter risico in warme en vochtige klimaten
Het risico is bijzonder hoog in regio’s met een warm en vochtig klimaat. Die omstandigheden versnellen de afbraak van de chemische stof die verantwoordelijk is voor het opblazen van de airbag.
Rood keuringsbewijs bij jouw technische keuring
Jouw wagen niet laten herstellen kan ernstige gevolgen hebben. Niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook bij de technische keuring. In Brussel en Wallonië krijgen wagens die niet hersteld zijn al een rood keuringsbewijs. Dat betekent dat ze niet meer de weg op mogen. Binnenkort zal dit ook in Vlaanderen zo zijn.
Stellantis vraagt dat niet-uitgevoerde herstellingen ook vermeld worden op de Car-Pass, die verplicht is bij de verkoop van een tweedehandsvoertuig aan een particulier.
Airbags Takata : ons standpunt
In april hebben we samen met onze koepelorganisatie Euroconsumers een brief aan de Stellantis-groep ondertekend waarin we een eerlijke compensatie voor de betrokken chauffeurs eisten. Vandaag herhalen we deze eis met klem.Terugroeping: gevolgen voor de Belgische consumenten
De betrokken automobilisten lopen niet alleen veiligheidsrisico's, maar kunnen ook financiële schade lijden door de langdurige onbeschikbaarheid van hun voertuig. Wij vragen dat deze situaties snel en adequaat worden aangepakt.Stellantis al betrokken bij andere zaken
Deze zaak komt bovenop andere lopende rechtszaken waarbij Stellantis betrokken is, in het bijzonder rechtszaken met betrekking tot het AdBlue-systeemen de PureTech 2.0-motoren, die we beide op de voet volgen. Terug naar bovenWat te doen als mijn voertuig betrokken is?
Vanaf februari 2025 hebben wij de ministers Beenders en Clarinval gecontacteerd om te weten welke maatregelen de Belgische overheid in dit dossier overweegt. We hebben ook aan de constructeur gevraagd om duidelijke, snelle en toegankelijke informatie te bezorgen aan de Belgische consumenten die met dit probleem te maken hebben.
Stellantis laat weten dat eigenaars kunnen nagaan of hun voertuig betrokken is bij de terugroepactie via hun speciale website, door het chassisnummer (VIN) in te voeren.
Klanten die getroffen zijn, zullen een persoonlijke brief ontvangen met instructies om de terugroepactie uit te voeren. Als er geen reactie komt, worden er herinneringen verstuurd.
De constructeur geeft aan zich bewust te zijn van de hinder en belooft alternatieve mobiliteitsoplossingen aan te bieden aan wie daar om vraagt. In België kunnen klanten terecht bij hun concessiehouder of via de speciale telefoonnumers:
- Citroën België: 02 206 68 00
- DS Automobiles België: 0800 19550
Laat je airbags zo snel mogelijk vervangen
Wie betrokken is, kan de airbags gratis laten vervangen bij zijn of haar dealer. Sommigen konden dat sneller laten doen dan anderen, want de wachttijden kunnen oplopen tot enkele weken. Volgens Stellantis is de vervanging van de defecte airbags inmiddels uitgevoerd bij 61% van de betrokken voertuigen.
Stellantis geeft uitleg over lange wachttijden
We vroegen Stellantis om uitleg over de lange wachttijden die sommige van de betrokken klanten ervaren. Het bedrijf legt uit dat het twee drive-ins heeft opgezet, in Aalst en Tongeren, waar klanten een afspraak kunnen maken voor de volgende dag, en dat de vervanging ongeveer 1 uur en 20 minuten duurt. Het is ook mogelijk om gebruik te maken van een mobiliteitsoplossing, zoals een vervangwagen."Dit zijn goede initiatieven, maar gezien de dramatische communicatie van Stellantis aan het begin van deze zaak verwachten we dat er problemen zullen ontstaan. Consumenten die lang moeten wachten op hun afspraak of die geen alternatieven aangeboden krijgen, kunnen dit melden", zegt Laura Clays, woordvoerder van Testachats. "We willen een situatie zoals in Italië, waar de wachttijden opliepen tot zes maanden, voorkomen. Onze Italiaanse zusterorganisatie binnen Euroconsumers, Altroconsumo, heeft daarom een class action aangespannen tegen Stellantis om schadevergoeding te eisen. Deze is onlangs ontvankelijk verklaard." Terug naar boven
FAQ - Airbags Takata: verzekering, rijden en aansprakelijkheid
Mag ik blijven rijden met mijn wagen ondanks een “Stop Drive”?
Staat jouw auto op de lijst van modellen waarvoor een “Stop Drive” geldt? Dan wordt het voertuig als gevaarlijk beschouwd en mag het niet meer de weg op. Toch blijven rijden kan belangrijke gevolgen hebben voor je autoverzekering.
Dit soort probleem is geen gevolg van een botsing zoals bij een klassiek ongeval, maar wel van een technisch defect. Daarom valt het niet onder de BA (Burgerlijke Aansprakelijkheid), maar onder de waarborg Materiële Schade die enkel inbegrepen is in een Full Omnium-verzekering.
Krijg je schade terwijl je rondrijdt met een voertuig dat onder de “Stop Drive” valt? Dan hangt de dekking af van de algemene voorwaarden van je verzekeringscontract. In veel gevallen sluiten verzekeraars schade uit die ontstaat door een fout in het voertuig.
Die uitsluiting kan verschillende vormen aannemen:
- een constructiefout,
- een technisch gebrek,
- of het niet tijdig vervangen van cruciale onderdelen.
Er is geen vaste regel die voor alle contracten geldt. Toch merken we dat verzekeraars in dit soort situaties vaak niet willen tussenkomen.
Een uitgebreide rechtsbijstandsverzekering kan in sommige gevallen helpen om een beroep uitoefenen tegen de constructeur. Maar het is geen garantie op succes, zeker niet als je blijft rijden met een wagen die officieel als gevaarlijk wordt beschouwd.
Tot slot is het belangrijk te weten dat dit soort juridische bijstand, om een procedure tegen de constructeur op te starten, meestal niet inbegrepen is in de standaard rechtsbijstand die bij klassieke autoverzekeringen zit.
Ben ik altijd verzekerd bij een ongeval?
Krijg je een ongeval in het verkeer, of dat nu met een ander voertuig is of doordat je ergens tegen botst, dan ben je sowieso gedekt door je verplichte burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering (BA-autoverzekering).
Maar let op: als jij in fout bent en je beweert dat het ongeval veroorzaakt werd doordat de airbag onverwacht afging, dan moet jij dat zelf kunnen bewijzen. Dat is niet vanzelfsprekend.
In zo’n geval kan je eventueel een beroep doen op je rechtsbijstandsverzekering (als je die hebt uitgebreid), om te bekijken of er juridische stappen mogelijk zijn. Hou er wel rekening mee dat dit geen garantie op succes biedt.
Ook als je niet in fout bent, kan er discussie ontstaan. Bijvoorbeeld tijdens de technische expertise: een expert kan zich verzetten tegen de vervanging van een airbag als die volgens hem aantoonbaar defect was.