Wat gebeurt er als je AdBlue uitschakelt?
.jpg?rev=db44d5f5-c3e7-4a4e-b8f7-675283a9ca58&la=nl-BE&h=270&mw=480&w=480&hash=27ECBCD9D5CA8BA34C3F0C2014FB2557)
Wat gebeurt er als je AdBlue uitschakelt?
Is AdBlue noodzakelijk?
De AdBlue vloeistof is een mengeling van gedemineraliseerd water en ureum. Dit zorgt ervoor dat NOx-uitstoot (stikstofdioxide) van dieselmotoren beperkt blijft. Vandaag zijn veel voertuigen (op diesel) voorzien met dit systeem en krijgt de bestuurder tijdig een melding wanneer deze bijgevuld moet worden. Indien de vloeistof volledig is opgebruikt, kan de auto niet meer gestart worden, wat ervoor zorgt dat de uitstoot relatief schoon blijft.
Laat de bestuurder het AdBlue-systeem op een professionele manier uitschakelen, dan krijgt die geen melding meer wanneer de AdBlue-tank moet worden bijgevuld of er een herstelling nodig is. Het spreekt dus voor zich dat zonder het AdBlue-systeem deze auto’s aanzienlijk meer vervuilende stoffen zullen uitstoten.
Waarom is AdBlue belangrijk voor emissiebeheer?
Hoe kan je AdBlue uitschakelen?
Een AdBlue-systeem kan op twee manieren worden uitgeschakeld:
- AdBlue uitschakelen via software: de ‘AdBluekiller’ is een software die ervoor zorgt dat je auto kan blijven starten en dus ook rijden, ook wanneer je AdBlue-vloeistof op is.
Het is ook mogelijk om de software van AdBlue uit je auto verwijderen. Op deze manier zal je auto niet langer meldingen kunnen verzenden naar de boordcomputer van je wagen.
- AdBlue uitschakelen via een externe module: je kunt ook een bijkomend apparaat installeren die ervoor zorgt dat de AdBlue-systeem uitgeschakeld wordt.
AdBlue uitschakelen: is het legaal?
In Europa is het uitschakelen van AdBlue niet legaal en wordt dus gezien als milieufraude. Wie zijn auto toch manipuleert en deze uitschakelt, loopt uiteraard de kans op sancties.
Het probleem hier is dat het op dit moment moeilijk is om na te gaan hoeveel impact deze fraude echt kost.
AdBlue uitschakelen: ons advies als consumentenorganisatie
Wij raden het af om in te gaan op de voorstellen van bedrijven die diensten aanbieden om het AdBlue-systeem uit te schakelen of het verwijderen van AdBlue-tanks. Om deze reden hebben we gevraagd aan de bevoegde ministers om te bevestigen dat dit fraude is.
Daarnaast hebben we ook om compensatie gevraagd voor alle Europese bestuurders die al problemen hebben gehad met een foutief werkende AdBlue-tank. In juli 2023 dienden wij een klacht in bij de Economische Inspectie waarbij we verzochten om een onderzoek uit te voeren. Dit werd afgewezen omwille van de Europese dimensie van het probleem.
Toch vragen we nu aan Stellantis om alle Europese consumenten te compenseren zoals ze in Italië hebben gedaan. Daar werden auto’s met een defect AdBlue-systeem vergoed tot 100% van de kost van de wisselstukken.
Heb jij een probleem met je auto door AdBlue? Raporteer hier je AdBlueprobleem.