Mag mijn auto nog in de LEZ?
Verschillende steden in België hebben een “lage-emissiezone” (LEZ) of milieuzone, waar je niet meer of slechts beperkt met de auto binnen mag als de vervuilende uitstoot van die auto te hoog ligt. Wat betekent dat in de praktijk?
Wat betekent de lage-emissiezone?
Een lage-emissiezone (LEZ) is een afgebakende zone in een stad (bv. binnen een ringweg) waarbinnen men de luchtkwaliteit probeert te verbeteren door wagens met een te vervuilende uitstoot te weren of slechts beperkt toe te laten. In België bestaat zo’n zone in Antwerpen, Gent en Brussel.
Terug naar bovenHoe weet ik of mijn auto in lage-emissiezone mag?
Een lage-emissiezone betekent niet dat elke auto van enkele jaren oud voortaan halt moet houden aan de stadspoorten. Het systeem wordt geleidelijk aan ingevoerd, d.w.z. eerst een verbod op de oudste en meest vervuilende auto’s. Daarbij wordt gekeken naar de Euronorm van je wagen: de Europese limietwaarden voor de verschillende soorten uitstoot. Er is ook een verschil tussen diesel en benzine.
Welke Euronorm in lage-emissiezone?
Euronorm in Antwerpen
In Antwerpen mag je nog binnen met Euro 2-wagens op benzine. In lage-emissiezones controleren intelligente camera's of je wagen aan de uitstootnorm voldoet of niet.
Euronorm in Gent
In Gent mag je nog binnen met Euro 2-wagens op benzine.
De volgende grote aanpassing van de LEZ van Brussel, Gent en Antwerpen komt er begin 2025. Dan komt de grens van vrije toegang voor benzinewagens te liggen op Euronorm 3 of hoger, voor dieselwagens wordt dat Euronorm 6 of hoger.
Euronorm in Brussel
Vanaf 1 januari 2026 verandert de toegang tot de lage-emissiezone (LEZ) in Brussel. Dieselwagens met Euronorm 5 (2011–2016) en benzinewagens met Euronorm 2 (1996–2001) mogen vanaf die datum niet langer de LEZ binnenrijden. Bestuurders die toch binnenrijden, krijgen eerst een waarschuwing en riskeren bij een nieuwe overtreding binnen drie maanden een boete van 350 euro.
Er waren al verschillende voertuigen verboden in Brussel. Dieselwagens tot en met Euronorm 4 zijn nu al uitgesloten van de LEZ. Ook oudere benzinewagens met Euronorm 2 vallen al onder de bestaande regels. Voor diesel Euro 5 geldt officieel al een verbod, maar door de overgangsperiode werden overtreders voorlopig enkel gewaarschuwd. Vanaf 2026 worden deze regels volledig gehandhaafd.
Op deze pagina van de website LEZ Brussel kun je nagaan of jouw auto de LEZ in de hoofdstad nog in mag rijden.
Geen lage-emissiezone in Wallonië
Het Waalse Parlement stemde unaniem om de plannen in te trekken om het hele gewest vanaf 2025 tot een lage-emissiezone (LEZ) te maken. Volgens Céline Tellier, Minister van Omgeving (Ecolo), zou een algemene lage-emissiezone voor het hele gewest een disproportionele maatregel zijn om de luchtvervuiling in de steden aan te pakken, aangezien de vervuiling met stikstof zich voornamelijk concentreert in stedelijke gebieden.
Overgangsperiode: dagpas kopen LEZ
Rijd je met een veeleer oude auto, dan word je dus beperkt in je bewegingsvrijheid. Er bestaan wel overgangsregelingen. Zo kunnen in Antwerpen, Gent en Brussel wagens die normaal gezien verboden zijn tot maximaal acht keer per jaar de stad in als de bestuurders een dagpas kopen van € 35.
Meer informatie over de verschillende lage-emissiezones vind je op deze websites:
- www.brussel.be/lez
- www.stad.gent/nl/mobiliteit-openbare-werken/lage-emissiezone
- www.slimnaarantwerpen.be/nl/lez
Bewoner van de lage-emissiezone?
Wat als je zelf binnen de grenzen van een lage-emissiezone woont en je hebt een “verboden” auto? Voor jou gelden dezelfde regels als voor wie van buitenaf komt. Rijd je dus rond in een oud model, dan zul je deze moeten vervangen of zoeken naar een alternatief.
Val je voorlopig onder de “toelating na betaling”, dan wordt er een flinke meerkost toegevoegd aan je autogebruik.
Terug naar bovenNieuwe auto kopen?
Ben je op zoek naar een nieuwe auto, en wil je er zeker van zijn dat deze nog een hele tijd binnen mag in een LEZ? Zoek dan naar het model op jouw maat in onze koopwijzer.
Terug naar boven