Dossier

Mag jouw wagen nog binnen in een lage-emissiezone?

06 januari 2020

Verschillende Belgische steden hebben een “lage-emissiezone”, waar je niet meer of slechts beperkt met de auto binnen mag als de vervuilende uitstoot van die auto te hoog ligt. Wat betekent dat in de praktijk?

Wat is een lage-emissiezone?

Een lage-emissiezone is een afgebakende zone in een stad (bv. binnen een ringweg) waarbinnen men de luchtkwaliteit probeert te verbeteren door wagens met een te vervuilende uitstoot te weren of slechts beperkt toe te laten. In ons land bestaat zo’n zone in Antwerpen en Brussel en in Gent.

Geleidelijke invoer

Een lage-emissiezone betekent niet dat elke auto van enkele jaren oud voortaan halt moet houden aan de stadspoorten. Het systeem wordt geleidelijk aan ingevoerd, d.w.z. eerst een verbod op de oudste en meest vervuilende auto’s. Daarbij wordt gekeken naar de Euronorm van je wagen, de Europese limietwaarden voor de verschillende soorten uitstoot. Er is ook een verschil tussen diesel en benzine.

Zo zijn momenteel alle wagens, zowel benzine als diesel, zionder Euro-norm of met Euro 1 verboden in Brussel, en geldt dit verbod ook voor diesels met norm Euro 2. In Antwerpen mag je ook nog binnen met Euro 1-wagens op benzine. In lage emissiezones controleren intelligente camera's of je wagen aan de uitstootnorm voldoet of niet.

Concreet zullen vanaf 1 januari worden verboden:

  • In Brussel, Antwerpen en Gent: benzinewagens zonder norm en norm Euro 1.
  • In Brussel, Antwerpen en Gent: dieselwagens zonder norm, norm Euro 1, Euro 2 en Euro 3. In Antwerpen en Gent mogen dieselwagens met een norm Euro 4 de stad in op voorwaarde dat ze een bijdrage betalen.

In 2022 en 2025 zullen er in Brussel nog strengere normen gelden. In Antwerpen en Gent zullen er in 2025 nog strengere regels van toepassing zijn. In Vlaanderen hebben Mechelen/Willebroek en Leuven onlangs besloten om toch geen LEZ op hun grondgebied in te voeren.

We stellen vast dat in Wallonië geen enkele stad lage emissiezones heeft ingevoerd en toekomstige controles zullen daar ongetwijfeld niet gebeuren met camera's, maar aan de hand van vignetten.

Overgangsregeling

Rijd je met een veeleer oude auto, dan word je dus beperkt in je bewegingsvrijheid, al zijn er overgangsregelingen. Zo kunnen in Brussel, Antwerpen en Gent wagens die normaal gezien verboden zijn tot maximaal acht keer per jaar de stad in als de bestuurders een dagpas kopen van € 35. 

Meer informatie over de lage-emissiezone in Brussel vind je op de website van de stad:

https://www.brussel.be/lez

In Antwerpen en Gent kunnen vanaf 1 januari 2020 ook geen dieselwagens met norm Euro 4 de stad meer in, tenzij ze een bijdrage betalen. Wil je weten hoeveel je precies moet betalen, neem dan een kijkje op de website van de respectievelijke steden.

https://stad.gent/nl/mobiliteit-openbare-werken/lage-emissiezone-2020

https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/lez

Bewoner van de lage-emissiezone?

Wat als je zelf binnen de grenzen van een lage-emissiezone woont en je hebt een “verboden” auto? Voor jou gelden dezelfde regels als voor wie van buitenaf komt. Rijd je dus rond in een oud model, dan zul je deze moeten vervangen of zoeken naar een alternatief.

Val je voorlopig onder de “toelating na betaling”, dan wordt er een flinke meerkost toegevoegd aan je autogebruik.

User name

Deelnemen aan de discussie

Deel je mening of stel je vraag in de groep Auto's van onze community Mobiliteit .

 4 reacties

User name
PIERRE AESAERT
21/01/2020

Echt verpestende niet onderhouden wagens verbieden vind ik zeker terecht,, maar de verwarmingsketels die niet onderhouden worden is een even groot probleem dat zij dat eens na gaan, De gewone hout en kolen kachels is nog een veel groter probleem, hier vlieg alles er door,.kan eens een foto doorsturen van een kleine hout bewerking atelier die al meer dan 30 jaar alles verbrand.Drie kanker gevallen in een straal van 200 meter.
Groeten Aesaert pierre

User name
ERIC MEYERS
31/01/2020

Als ik er niet meer in mag dan ga ik naar een andere stad shoppen of tasje koffie drinken . Hypocriet gedoe volgens mij want als ik betaal is mijn auto plots weer terug ok en wordt hij plots terug zuiver blijkbaar ? In Nederland zijn er al steden die LEZ terug afschaffen omdat het teveel schade bezorgd aan de lokale economie .

User name
FELIX-AUGUST DECONINCK
16/02/2020

mijn auto mag niet meer in Gent binnen, doordat ik een invalidenkaart heb mag dit dan weer wel voor de volgende vier jaar, dan vervuilt hij niet meer ook als je voor een jaar betaald.
doordat Gent veel te laat reageerde en de site veel te ingewikkeld is om het zelf uit te zoeken, kochten wij toch een nieuwe.
de beloofde premie zou eerst 1500€ (invalidenkaart) maar blijkt nu hij afgeschreven is dit maar 1000€ zal zijn;
waarom word zoiets niet duidelijk verstaanbaar voor niet advocaten uitgelegd?

User name Moderator
An | Moderator
19/02/2020

Het is inderdaad niet altijd even gemakkelijk om uit te vissen of je wagen niet of beperkt in een LEZ mag. Bij twijfel of voor verdere info kan je gerust ons dossier hierover raadplegen via volgende link: https://bit.ly/2HOKunb . Ik geef je graag alvast mee dat zowel 36AJ, 36AM en 36AP na 1 SEP 2027 nog worden toegelaten. Dus alles met Euro 6d, ZONDER ‘Temp’. AG/BG/CG/DG (alle codes waarin de ‘Temp’ zit) zijn dan niet meer (gratis) welkom. An