Dossier

De zelfrijdende auto

21 december 2020
zelfrijdende auto

Auto‘s zonder bestuurder zijn voor het merendeel nog prototypes. Nochtans zouden ze binnen enkele jaren een revolutie kunnen teweegbrengen in de autosector. Sommige constructeurs beloofden enkele jaren geleden dat ze in 2020 100% zelfrijdende auto’s op de markt zouden brengen. We zijn nu 2020, hoever staan we?

Wat zijn de obstakels?

Een volledige automatisering van de voertuigen, dat is niet voor meteen. Er resten nog tal van uitdagingen, met name voor de autosector, maar ook voor de regeringen die de van kracht zijnde reglementen moeten aanpassen. En de komst van deze voertuigen brengt nog andere obstakels, divers en complex, met zich mee.

Technische gebreken

Steeds meer constructeurs leggen zich toe op de ontwikkeling van prototypes van zelfrijdende auto's, maar slechts weinigen van hen zijn echt klaar om in het verkeer te komen en 100% veiligheid te garanderen. Zo zijn meer geavanceerde sensoren noodzakelijk op de auto om een nauwkeurigere 3D-kaart te krijgen. Ook de software staat nog niet helemaal op punt, want kan nog geen rekening houden met alle mogelijke scenario's. Er duiken in de media met de regelmaat van de klok items op over autonome systemen die al dan niet een rol spelen bij (dodelijke) ongevallen. In 2020 nog wees het Federaal Veiligheidsangentschap in Verenigde Staten naar de automatische piloot als (mede-) aanleiding voor een dodelijk ongeval uit 2018.

Aansprakelijkheid en betrouwbaarheid

Maar dergelijke ongevallen dwingen ons ook om na te denken over de aansprakelijkheid. Wie is verantwoordelijk als zich een ongeval voordoet? De eigenaar van het voertuig? De constructeur? De ontwikkelaar van de software? Dat is nog niet uitgeklaard. En hoe zit het met het risico dat die rijdende computers worden gehackt? Op dit ogenblik is het computerbeveiligingssysteem aan boord van zelfrijdende auto‘s niet 100% betrouwbaar. Hackers kunnen dus gemakkelijk de controle overnemen.

Reglementen

Momenteel specificeren de Europese teksten dat een bestuurder te allen tijde de controle moet behouden over zijn auto. Nog een obstakel dat vooruitgang in dit domein tegenhoudt.

Ontbrekende infrastructuur

De regeringen moeten ook meer investeren om de ontwikkeling van slimme verkeersinfrastructuur, noodzakelijk voor het verkeer met zelfrijdende auto‘s, te versnellen (5G veralgemeend, bijvoorbeeld).

Privacy

Bovendien hebben de computers zeer veel informatie nodig om de controle over het voertuig te kunnen overnemen. Dit betekent dat de inzittenden hun persoonlijke gegevens moeten delen met de computers. Bovendien filmen en registreren de camera's die de omgeving van de auto op elk ogenblik scannen, het komen en gaan van veel voetgangers en auto's in de openbare ruimte. Het is dus niet moeilijk te begrijpen dat sommige mensen eerder terughoudend zijn om in een ultrabewaakte context te leven.

Mentaliteit

Zich ontdoen van de stress achter het stuur is een zeer aantrekkelijk vooruitzicht voor veel weggebruikers. Toch is niet iedereen bereid om de controle over zijn voertuig af te staan en zijn leven toe te vertrouwen aan een robot. Een mentaliteitsverandering is dus nodig, terwijl het ook minstens 10 jaar zal duren om de huidige vloot voertuigen te vervangen.

Lees hier hoe steeds meer rijhulpsystemen worden toegepast en hoe ze de veiligheid verhogen.

User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

reacties

Wees de eerste om te reageren