Dossier

De zelfrijdende auto

21 december 2020
zelfrijdende auto

Auto‘s zonder bestuurder zijn voor het merendeel nog prototypes. Nochtans zouden ze binnen enkele jaren een revolutie kunnen teweegbrengen in de autosector. Sommige constructeurs beloofden enkele jaren geleden dat ze in 2020 100% zelfrijdende auto’s op de markt zouden brengen. We zijn nu 2020, hoever staan we?

Bestaande prototypes

Tesla Model 3

Misschien het meest tot de verbeelding sprekend in het domein van zelfstandig rijden: de autopilot van Tesla. Bij Tesla maken ze zich sterk dat de huidige wagens -dus élke Tesla- reeds alle hardware bevatten die nodig is om de auto volledig autonoom te laten rijden. Acht camera’s, aangevuld met een batterij ultrasone sensoren, zorgen voor 250 meter ver zicht. Een radar geeft data door over de omgeving voor en rond de wagen, zelfs in slechte weersomstandigheden. Een onboard computer (volgens Tesla 40 keer krachtiger dan de vorige generatie) verwerkt die datastroom.

Echter: tests lopen nog volop en de huidige obstakels (zie eerder) weerhouden Tesla ervan om die functionaliteit daadwerkelijk (helemaal) te gebruiken. Eens die obstakels zijn weggewerkt zullen deze nieuwe functies geleidelijk aan worden geactiveerd via over-the-air software updates.

Chrysler Portal Concept

 

De Amerikaanse constructeur Chrysler heeft zijn eerste zelfrijdende auto ontwikkeld, de Chrysler Portal. Het voertuig maakt gebruik van de Waymo-technologie (ex-Google-car) en is uitgerust met camera's, laserradars, sonars en obstakelsensoren. De wagen is volledig elektrisch en kan 400 km rijden zonder opgelaten te worden. Dit zelfrijdende voertuig van niveau 3 (semi-autonome functies), ultrageconnecteerd, wordt beschouwd als een derde leefruimte tussen de werkplaats en thuis. Het ruime interieur is geschikt voor 6 personen. Op dit moment is er nog geen commercialisering gepland.

Zelfrijdende auto Chrysler Portal

Hyundai Ioniq

De Koreaanse constructeur heeft de Hyundai loniq ontwikkeld, die in normale omstandigheden zelfstandig kan rijden (autonomie van niveau 4). Het voertuig herkent verkeersborden, kan draaien, remmen of stoppen wanneer dat nodig is. Het is uitgerust met drie sensoriële lasers zodat een zicht van 180 graden mogelijk is, evenals met camera's en radars. De gegevens die worden verzameld door dit systeem, worden gecombineerd met die van een vooraf opgenomen 3D-kaart. Op basis van deze informatie kan de auto zich zeer nauwkeurig oriënteren op de weg. Het voertuig kan ook visuele elementen identificeren zoals markeringen op de grond. Dit voertuig is nog niet op de markt gebracht, want moet nog worden getest in stedelijke gebieden.

Zelfrijdende auto Hyundai Ioniq

Navya Arma

De Navya Arma lijkt op een doos die kan rijden zonder chauffeur. Dit voertuig werd ontwikkeld door de Franse start-up Navya Technology. Het is geschikt voor maximaal 15 passagiers en kan een snelheid van 45 km/h halen. De eerste keer dat de Navya Arma op de weg komt, moet een bestuurder het voertuig manueel besturen zodat het het parcours kan integreren. Het idee van dit concept is vooral om een autonoom vervoermiddel te leveren voor gesloten sites waar verschillende gebouwen met elkaar verbonden zijn door privéwegen zoals luchthavens, industrieterreinen of campussen. Het voertuig is al operationeel in Zwitserland sinds 2015.

Zelfrijdende auto Navaya Arma

Delphi

De Audi Q5, op punt gesteld door Delphi Automotive, is een ander prototype van een zelfrijdende wagen die kan rijden zonder menselijke tussenkomst. Uitgerust met sensorische radars, laserradars en geavanceerde technologie kon dit voertuig bijna 5.500 km afleggen tussen San Francisco en New York in automatische modus gedurende 99% van de tijd. Een knappe prestatie! In tegenstelling tot de andere zelfrijdende auto's biedt deze Audi bovendien een ruime kofferbak.

Zelfrijdende auto Audi Q5 Delphi
User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

reacties

Wees de eerste om te reageren
Community