Dossier

De zelfrijdende auto

21 december 2020
zelfrijdende auto

Auto‘s zonder bestuurder zijn voor het merendeel nog prototypes. Nochtans zouden ze binnen enkele jaren een revolutie kunnen teweegbrengen in de autosector. Sommige constructeurs beloofden enkele jaren geleden dat ze in 2020 100% zelfrijdende auto’s op de markt zouden brengen. We zijn nu 2020, hoever staan we?

Wat wordt bedoeld met zelfrijdende auto?

Een zelfrijdende auto is een voertuig dat kan rijden zonder menselijke tussenkomst, en dit dankzij een boordcomputer die informatie verzamelt door middel van geavanceerde technologieën. Zoals:

  • Een laserradar op het dak die de omgeving van het voertuig scant over een perimeter van ongeveer 60 meter om er een 3D-kaart van te maken.
  • Camera's, sensoren, radars en lidars aan de achterkant en voorkant van het voertuig, om de aanwezigheid van borden, verkeerslichten, markeringen op de grond, voetgangers, fietsers, enz. te detecteren.
  • Een gps die de exacte positie van het voertuig berekent.
  • Een hodometer, een kilometerteller die het afgelegde traject van de auto meet. 

Daarbij komt nog de informatie die de slimme auto ontvangt door te communiceren met de omliggende voertuigen, (C2C, car-to-car), met zijn omgeving (C2E, car-to-environment). bijv.: slimme steden) en met elke andere verbonden infrastructuur (C2X, car-to-everything). Dankzij al deze gegevens kan de boordcomputer, die vaak een vorm van kunstmatige intelligentie (AI) bevat, het rijgedrag helemaal alleen beheren.

6 automatiseringsniveaus

Op onze wegen rijden al auto‘s die deels zelfrijdend zijn. Denk maar aan de voertuigen die zijn uitgerust met een adaptatieve snelheidsregelaar, parkeerhulp of automatische remmen.

Om hier meer duidelijkheid in te brengen, maken de constructeurs onderscheid tussen 6 automatiseringsniveaus:

  • Te beginnen met niveau 0, waarbij het beheer van de auto volledig aan de bestuurder wordt overgelaten.
  • Bij niveau 1 is de rijbijstand beperkt tot een paar functies (snelheidsregeling, bijvoorbeeld).
  • Op niveau 2 kan de bestuurder zijn stuur en de pedalen loslaten, maar hij moet op elk ogenblik paraat zijn om de controle weer over te nemen. Hier kan de wagen een aantal specifieke manoeuvres zelf uitvoeren, bv. inparkeren.
  • Een auto van niveau 3 kan zelfstandig rijden in optimale omstandigheden, zoals op autosnelwegen. In de stad rijden, of adequaat reageren in noodsituaties, is eindeloos veel complexer en vereist de tussenkomst van de bestuurder.
  • Een auto van niveau 4 neemt op elk type weg de beslissingen alleen. De bestuurder kan zich met iets anders bezighouden onderweg. Bepaalde situaties echter (moeilijke weersomstandigheden, bijvoorbeeld) vereisen de tussenkomst van de bestuurder.
  • Op niveau 5 ten slotte rijdt het voertuig helemaal alleen. Het is pas in dit niveau dat stuur en pedalen overboord kunnen worden gegooid.

De constructeurs beginnen al "testmodellen" van niveau 4 voor te stellen (nog niet te koop op de markt). Hun ultieme doel is uiteraard om niveau 5 te bereiken.

User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

reacties

Wees de eerste om te reageren
Community

Doe je mee ?

test

Gerelateerde discussies