Terug

Zwaar overdreven schadeclaim na verblijf van 7 weken bij een host in Halle via AirBnB

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

I. K.

Naar: AIRBNB Belgium

12/10/2023

Beste, na een verblijf van 48 nachten bij een host, aangeprezen als superhost op AirBnB met een knus huisje te Halle, ontvingen wij 10 dagen na ons vertrek een schadeclaim van 610Euro voor zogezegde schade die wij zouden hebben veroorzaakt tijdens ons verblijf. Het ging hier over een gebroken tegel in de douche, een vuil tapijt, een verduisteringsgordijn met enkele vlekjes die nauwelijks zichtbaar zijn, een bekraste tefalpan en wat verf op het plafond in de keuken die beschadigd was. Wij hebben aan AirBnB duidelijk uitgelegd dat wij hoegenaamd geen weet hebben van die gebroken tegel, noch van de minieme spatjes op het verduistergordijn. De hosts stellen schaamteloos voor om de gebroken tegel op ons te verhalen voor de prijs van 328.40Euro op basis van een onduidelijke factuur alsook zomaar een nieuw verduistergordijn van 60Euro aan te rekenen. De gewone tefalpan was 2 jaar oud bij onze aankomst (volgens de info van de hosts) en zou nu moeten vervangen worden door een veel duurdere ceramische koekenpan van 82.80Euro. Het tapijt dat al 2 jaar oud was bij aankomst en gewoon op de doorgang in de centrale plaats naar de keuken ligt, willen de hosts vervangen zien door een splinternieuw tapijt in plaats van de moeite te doen om met wat tapijtshampoo dit proper te maken, wetende dat een som voor de eindschoonmaak aan de hosts al was betaald voor het eigenlijke verblijf. Voor de paar kleine verfschilfers die losgekomen zijn bij het verwijderen van een verduisterfolie, rekenen de hosts 75Euro aan. De woning werd aangeprezen in de advertentie met slaapmogelijkheid tot 4 personen wat in dit geval inhoudt dat er moest geslapen worden op de uitklapbare sofa in de living/keuken, met een gigantische open lichtkoepel in het plafond, zonder enige verduistermogelijkheid, en dit in het midden van de zomer. Dus zat er niets anders op om met wat aluminiumfolie enige verduistering te creeren. Bij het verwijderen zijn hierdoor 2 of 3 schilfers verf losgekomen.AirBnB vroeg onze argumenten tegenover deze aantijgingen, waarvoor we amper 24 uur de tijd hadden om te antwoorden. Na 10 dagen antwoordt AirBnB via hun site dat zij na zorgvuldige beoordeling vam het bewijs, van mening zijn dat wij verantwoordelijk zijn voor de schade aan de accomodatie en dat de hosts deze schade vergoed moeten krijgen. AirBnB neemt letterlijk geen enkel van onze (tegen)argumenten ernstig. Wij gaan helemaal niet akkoord met deze schandalige en platvloerse gang van zaken. Ter info, voor de enkele keren dat wij AirBnB diensten hebben gebruikt in het verleden, hebben we van 4 hosts in 3 verschillende landen heel positieve recensies gekregen met nadruk op de netheid bij het vertrek. Dit in schril contrast met de beschreven toestand van de superhosts te Halle.De poging tot het aanrekenen van deze belachelijke schadeclaim zonder enige vorm van objectiviteit door AirBnB, is gewoonweg een laakbare praktijk en dit is de reden waarom wij openlijk dit relaas op Testaankoop willen aankaarten.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform