Eind 2019 installeerde wij 34 zonnepanelen (13500€), goed voor een jaarlijkse productie van 11930 kWh. Deze installatie, die drie maal het gemiddelde verbruik van een gemiddeld gezin dekt, is er gekomen om op een milieuvriendelijke manier de elektriciteitskosten te dekken en om zelfbedruipend te zijn, wat volop werd aangemoedigd. Alle gemaakte beloftes over het behoud van een terugdraaiende (of -tellende) meter, werden echter en cours de route verbroken, wat voor heel veel mensen, een zeer zwaar financieel verlies betekent. Bij plaatsing van de digitale meter, kregen wij van Fluvius stellig de garantie, dat mét een digitale teller, het 15 jaar terugtellen verzekerd bleef. Zoals echter pijnlijk duidelijk werd, gaat het hier om contractbreuk. Dat de VREG reeds lang waarschuwde dat een compensatiemechanisme voor prosumenten met een digitale meter in strijd zou zijn met de federale bevoegdheden en de bevoegdheden van de regulator, is niet de verantwoordelijkheid van de burger, maar van de politiek. Die wordt immers door de burger verkozen om hen in eer en geweten te vertegenwoordigen. De beslissing tot opschorting van de terugdraaiende meter treft dus enkel de burger. Maar we komen tot de kern van de zaak. Fluvius, bij monde van de Vlaamse Regering, heeft beslist om de uitrol van de digitale meters, bij eigenaars van een analoge teller, op te schorten tot 2025, wat uiteraard heel goed nieuws is voor deze groep mensen. Maar dit betekent terzelfdertijd ook dat eigenaars van een digitale meter nóg meer worden gediscrimineerd t.o.v. deze groep. Deze pauzeknop houdt immers in dat eigenaars van een analoge meter een aanzienlijk financieel voordeel krijgen t.o.v. de eigenaars die reeds een digitale meter werden opgedrongen, hoewel beide groepen van dezelfde regering, op hetzelfde ogenblik, dezelfde garanties kregen. Dit is pure discriminatie en dus een misdrijf. De voorgestelde compensatieregeling voor eigenaars van een digitale meter is een aalmoes (in onze specifieke situatie compenseert deze premie ons verlies gedurende 3 jaar, en daar bovenop verdubbelt onze jaarlijkse energiefactuur). Wij vragen daarom:- een billijke vergoeding voor de energie die we terug op het net plaatsen (cf. Nederland en Duitsland) of- dat de digitale teller blijft terugtellen, tot wanneer alle digitale meters zijn uitgerold (geen discriminatie, want dezelfde beloftes werden gemaakt voor iedereen).