Ze blijven hun verantwoordelijkheid ontwijken
Aard van probleem:
AndereKlacht
D. B.
Naar: Kamera Express
Beste,Ik heb voor mijn verjaardag 12/12/2023 van mijn vriendin een 'DJI Mini 4 Pro' drone gekregen. Aangekocht op 10/11/2023 bij Kamers Express, Boomsesteenweg 81, 2610 Antwerpen.27/01/2024: Ik vloog zeer traag binnen in een zeer grote warehouse. Maar niet ver en hij stond even ter plaatse te hoveren. Kort daarna verloor hij natuurlijk GPS signaal, wat normaal is. Wat hij daarna deed was helemaal niet correct. Hij begon ineens naar zijn rechter flank te bewegen. Ik probeerde dit tegen te sturen door naar links de duwen op de nodige stick, maar de drone reageerde totaal niet op die input. Gevolg, de drone is tegen een muur aangevlogen. Schade aan propellers en behuizing aan de rechter flank. Ook was er een kras op de voorste rechter boven sensor.Ik heb de drone binnen gedaan bij Kamers Express en zij hebben hem opgestuurd naar DJI (het merk) in Nederland om na te zien.Kamera Express heeft heel de tijd tussenpersoon gespeeld. DJI vroeg eerst info (uur, datum, situatie en LOG bestand). Ze vonden zelfs eerst de schade aan de sensor lens niet (ze keken naar de camera lens). Ik heb uitdrukkelijk vermeld de gevraagde en voorziene LOG bestanden goed na te zien, want daarin zie je duidelijk dat hij ineens begint te bewegen en ik tegenstuur en hij zeer kort daarna crasht. LOG bestand is een bestand die ze kunnen uitlezen met alle vlieg data en input van de controller. Ik kan die ook lezen.Na wat heen en weer gestuur, met zij die proberen de schuld in de gebruiker zijn schoenen te schuiven (ik). En ik die probeer te benadrukken dat dit duidelijk een fout was in het systeem. Krijg ik opeens een prijsopgave voor herstel met een serieus herstelbedrag en 3 opties. 1) bedrag betalen voor herstel. 2) €75 betalen voor retour zonder herstel. 3) afstand doen van de drone (€0). En dit binnen een termijn van 2 weken.Ook spreken ze plots van schade aan 2 sensoren. Terwijl er maar 1 sensor beschadigd was. Dit is bevestigd geweest voor het verzenden van de drone in Kamera Express.Hieronder een email die ik na ontvangst van de invoice van Kamers Express/DJI Nederland verzonden heb naar de globale email adressen van DJI. Dus niet Kamera Express noch DJI Nederland. Ook heb ik een 'Reddit' post gemaakt hieromtrent. Want ik ben hier echt niet mee gediend. Ook ga ik telefonisch contact opnemen met een advocaat.In bijlage de aankoopbon en de prijsopgave voor herstel.Dear,I'm writing you concerning a local European (The Netherlandz) warranty issue due to a crash because none responsive drone.Date crash: January the 27 2024Time: start clip 19:21:13Time it occured: 02:47Mode: Cinema (APAS)Issue: flew super gently first in a nice open area, getting ready for the setup. Then I gently flew in a giant open warehouse. Clearly to see on the data. Once inside I left it in hover to check how I wanted to take my shot. And a few seconds later it suddenly started flying to its right flank. You can clearly see I tried to steer to the left flank but I got 0 response.Because it was none responsive it flew straight into a wall. It's evident the drone flanked to its right side and then crashed. Because the damage was on the right side. Right side props got a damaged, front upper right proximity sensor got a scratch and housing was open.I've checked the data myself and you can clearly see the moment when it loses gps signal and then shortly after starts moving. And that I tried to adjust its movement but with no prevail and then it crashed.I've explained it explicitly to the local DJI support (The Netherlands, Europe). But I doubt if they are even capable. Because when I mentioned the front upper right lens sensor got a scratch because of it they replied that there's no damage on the camera lens.I restated that they clearly have to check the data and the fact of the damage being only on the right side. But all I got, was no reply and just an invoice stating:Info of the LOG1) pay for repair and transport €219,82. Repair includes front and back senor (only the front sensor was damaged, so this must have happened during their check-up).2) ship back without repair €75.3) don't claimed the drone back €0.And I have to decide withing 2 weeks.I'm in contact with a local lawyer and a government support service to support consumers. Because this is no service to provide. I'm also writing a post on Reddit because I've read about the poor customer service/warranty, but didn't think it would be this bad.I've been flying R/C planes and helicopters for years, so I know how to fly. If the drone doesn't respond to my input then this is an issue with the drone and not the person in control of the drone.All the necessary information is in attachment (invoice when bought, invoice for repair and LOG file).Hoping for a fast and constructive reply.Kind regards,
Berichten (10)
Kamera Express
Naar: D. B.
- Typ uw reactie boven deze regel -Beste Klachtenbox, Hierbij bevestigen wij dat jouw bericht is ontvangen. Wij doen ons best om jouw bericht zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 3 werkdagen, te beantwoorden. Wist je dat wij ook een eigen helpcenter hebben? Hier vind je antwoorden op de meest gestelde vragen. Bekijk ons helpcenter op s:helpcenter.kamera-express.nl/Met vriendelijke groet, Kamera Express [3EY4P3-PJ196]
Kamera Express
Naar: D. B.
- Typ uw reactie boven deze regel -Beste Klachtenbox,Op dit moment is het drukker dan normaal bij Kamera Express en hebben wij je bericht niet binnen 24 uur kunnen beantwoorden. Hiervoor onze excuses. Wij doen er alles aan om je bericht zo spoedig mogelijk te beantwoorden.Wij wensen je een fijne dag verder!Met vriendelijke groet,Kamera Express----------------------------------------------Klachtenbox, 13 mrt 2024 23:23 CET [3EY4P3-PJ196]   [3EY4P3-PJ196]
Kamera Express
Naar: D. B.
- Typ uw reactie boven deze regel -----------------------------------------------Thijs Customer Care, 21 mrt 2024 17:33 CETGoedemiddag Dylan,Bedankt voor het indienen van deze klacht via Test-aankoop.Wat vervelend om te moeten vernemen dat de drone is gecrasht tijdens een vlucht, en dat daar schade vanuit is ontstaan,Je geeft in je e-mail aan dat je in een warehouse aan het vliegen was, en dit bleek ook vanuit de vluchtgegevens, plus de laatste GPS-positie van de drone. Tijdens het vliegen in een overdekte ruimte, zoals een warehouse, heb je het risico dat het GPS signaal van de drone zwakker wordt, of zelfs helemaal weg kan vallen. Dit leidt er toe dat de positioneringsnauwkeurigheid van de drone verstoord kan raken, en de drone dus oncontroleerbaar kan zijn. Het feit dat er op het warehouse, waar de crash zich heeft voorgevallen, zonnepanelen staan helpt ook niet bevorderlijk voor het signaal.DJI heeft hier uit kunnen constateren dat er te weinig verbinding was met de GPS-satellieten in de momenten voor de crash. Dit hebben ze onderzocht via de log-bestanden, en bevestigd hieruit.Helaas moet ik je daarom meedelen dat deze drone daarom ook niet in aanmerking komt voor de garantie, want de crash is daarom niet voortgekomen vanuit een eventuele productiefout, maar door eigen gebruik. Op basis hiervan kunnen we geen garantie claimen.Het aanbod staat nog steeds om de drone te laten repareren tegen de eerder genoemde opties.Indien je dit wenst, verzoek ik je ook graag om op dat aanbod in te gaan.Mochten er aan de hand van deze mail verdere vragen zijn, dan hoor ik het graag. Mijn excuses dat ik je niet beter kan berichten.Met vriendelijke groet,ThijsKamera Express----------------------------------------------Klachtenbox, 13 mrt 2024 23:23 CET [3EY4P3-PJ196]   [3EY4P3-PJ196]
D. B.
Naar: Kamera Express
Beste,Bedankt voor de terugkoppeling en de letterlijke herhaling van DJI's tegenstrijdig bericht.Zoals meermaals vermeld aan DJI Nederland, KameraExpress en DJI global. Er worden hier telkens zeer tegenstrijdige dingen vermeld door DJI. Ik ben een ervaren R/C helicopter vlieger, daar is 0% auto balancering/positionering. Dus je moet ongeacht de situatie, ten alle tijden, je helicopter bijsturen.Een drone van DJI werkt inderdaad op GPS signaal om zicht op de zelfde positie te houden zonder sturing.Maar HIER ligt dus duidelijk de fout. Het klopt dat het GPS signaal verloren was. Maar dat wilt dus niet zeggen dat de drone uit zichzelf gaat wegvliegen en onbestuurbaar wordt of "oncontroleerbaar" zoals jullie allemaal uitdrukkelijk zeggen. Hij reageerde niet op mijn input/tegensturen. En net DAARDOOR is de crash gekomen. Niet door een slecht signaal, maar door het niet reageren van de drone -> product fout en niet gebruikersfout. Graag vermeld ik dat ik duidelijk ook niet de enige ben. Ik heb een Reddit post gemaakt hierover en meerderen stellen dit vast.Ook zegt DJI dat je in Cinema mode moet vliegen om onder garantie te kunnen vallen. Dit gegeven is ook door de verkoper van KameraExpress gezegd geweest aan ons. Dit doe ik dan ook omwille van het bovenvernoemde. Maar vervolgens zegt DJI, zoals jullie ookzelf zeggen, dat de drone 'oncontroleerbaar' wordt in cinema mode. Dit is duidelijk een fout en een zware tegenstrijdigheid. De drone zou ten allen tijden bestuurbaar moeten blijven in geval van nood, zoals hier, om dergelijke voorvallen te voorkomen.Aangezien het hier duidelijk gaat om een vorm van verschuiven van bewijslast en drogreden gaat, doe ik het nodige.Mvg,Dylan Blomme
Kamera Express
Naar: D. B.
- Typ uw reactie boven deze regel -Beste Klachtenbox, Hierbij bevestigen wij dat jouw bericht is ontvangen. Wij doen ons best om jouw bericht zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 3 werkdagen, te beantwoorden. Wist je dat wij ook een eigen helpcenter hebben? Hier vind je antwoorden op de meest gestelde vragen. Bekijk ons helpcenter op s:helpcenter.kamera-express.nl/Met vriendelijke groet, Kamera Express [DL2W4K-4G7VR]
Kamera Express
Naar: D. B.
- Typ uw reactie boven deze regel -Beste Klachtenbox, Hierbij bevestigen wij dat jouw bericht is ontvangen. Wij doen ons best om jouw bericht zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 3 werkdagen, te beantwoorden. Wist je dat wij ook een eigen helpcenter hebben? Hier vind je antwoorden op de meest gestelde vragen. Bekijk ons helpcenter op s:helpcenter.kamera-express.nl/Met vriendelijke groet, Kamera Express [3E65XZ-K1L96]
Kamera Express
Naar: D. B.
- Typ uw reactie boven deze regel -Beste Klachtenbox,Op dit moment is het drukker dan normaal bij Kamera Express en hebben wij je bericht niet binnen 24 uur kunnen beantwoorden. Hiervoor onze excuses. Wij doen er alles aan om je bericht zo spoedig mogelijk te beantwoorden.Wij wensen je een fijne dag verder!Met vriendelijke groet,Kamera Express----------------------------------------------Klachtenbox, 21 mrt 2024 19:03 CET [DL2W4K-4G7VR]   [DL2W4K-4G7VR]
Kamera Express
Naar: D. B.
- Typ uw reactie boven deze regel -Beste Klachtenbox,Op dit moment is het drukker dan normaal bij Kamera Express en hebben wij je bericht niet binnen 24 uur kunnen beantwoorden. Hiervoor onze excuses. Wij doen er alles aan om je bericht zo spoedig mogelijk te beantwoorden.Wij wensen je een fijne dag verder!Met vriendelijke groet,Kamera Express----------------------------------------------Klachtenbox, 22 mrt 2024 11:39 CET [3E65XZ-K1L96]   [3E65XZ-K1L96]
Kamera Express
Naar: D. B.
- Typ uw reactie boven deze regel -----------------------------------------------Kirsten Customer Care, 26 mrt 2024 12:10 CETBeste,Bedankt voor de reactie, goed dat u verder aangeeft wat er gebeurd is. Via de reparatieafdeling ben ik er achter gekomen dat de u ook contact heeft met DJI direct, wat is daar verder uitgekomen?We zien graag uw reactie zodat we de klacht verder kunnen oppakken.Met vriendelijke groet,KirstenKamera Express----------------------------------------------Klachtenbox, 21 mrt 2024 19:03 CET [DL2W4K-4G7VR]   [DL2W4K-4G7VR]
Kamera Express
Naar: D. B.
- Typ uw reactie boven deze regel -Beste Klachtenbox,Eergisteren heeft u van ons een reactie ontvangen op uw bericht, maar helaas hebben wij geen reactie van u teruggekregen. Mocht uw vraag nog actueel zijn dan kunt op dit bericht reageren. Anders zullen wij uw bericht sluiten na 7 dagen.Met vriendelijke groet,Kamera Express----------------------------------------------Kirsten Customer Care, 26 mrt 2024 12:10 CETBeste,Bedankt voor de reactie, goed dat u verder aangeeft wat er gebeurd is. Via de reparatieafdeling ben ik er achter gekomen dat de u ook contact heeft met DJI direct, wat is daar verder uitgekomen?We zien graag uw reactie zodat we de klacht verder kunnen oppakken.Met vriendelijke groet,KirstenKamera Express----------------------------------------------Klachtenbox, 21 mrt 2024 19:03 CET [DL2W4K-4G7VR]   [DL2W4K-4G7VR]
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten