Terug

wurgcontracten waar niet onderuit te geraken is

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Contract

Klacht

S. H.

Naar: Proximedia

30/09/2025

Geachte mevrouw, geachte heer Via deze communicatie wens ik een formele klacht in te dienen tegen Proximedia, met betrekking tot hun dienst Batibouw+ & click+, dit naar aanleiding van ernstige tekortkomingen in hun commerciële aanpak, onduidelijke contractvoorwaarden, en het gebrek aan correcte dienstverlening. Op 08 Augustus 2024 heeft een vertegenwoordiger van Proximedia, mij in persoon bezocht en voorgesteld om gebruik te maken van de dienst Batibouw+ & click+. Tijdens dit bezoek werd mij eerst gemeld dat het ging om een aanpassing van mijn contract. Deze aanpassing zou mij 139.00 excl btw kosten. bij de eerste betaling was al meteen duidelijk dat dit niet klopte, ik betaalde in totaal maar liefst 3x 169.40 incl btw voor click+ en eenmaal 216.59 incl btw voor batibouw+. Bleek dus dat er nu 4 contracten opgesteld waren, wat dus totaal niet vermeld geweest is. Bovendien werd vermeld dat ik het contract kosteloos kon opzeggen indien ik de samenwerking niet wens verder te zetten. Op basis van deze mondelinge afspraken werd het contract ondertekend. Tot mijn verbazing werd er dus telkens €216,59 & 3x €169.40 aangerekend via domiciliëring, wat in strijd is met het overeengekomen bedrag. Dit bedrag is bovendien nooit correct toegelicht noch vooraf transparant gecommuniceerd. Reeds in februari 2025 heb ik – via WhatsApp – aan de vertegenwoordiger mijn intentie kenbaar gemaakt om het contract stop te zetten. Hierop kwam geen formele reactie, noch enige opvolging. Integendeel: de vertegenwoordiger verdween volledig van de radar, en was niet langer bereikbaar. Er zijn sindsdien meerdere pogingen ondernomen tot opzeg, zonder resultaat. Pas later, toen ik Proximedia rechtstreeks contacteerde, werd mij meegedeeld dat de contracten zogezegd een duur van 48 maanden zou hebben en dat een opzegvergoeding verschuldigd is. Bij de facturen ontbreken elke keer opnieuw de noodzakelijke algemene voorwaarden of duidelijke contractinformatie, waardoor ik hier dus ook niet van op de hoogte was. Daarbovenop wil ik melding maken van structurele tekortkomingen in de geleverde dienst: Ik ontvang geen enkele offerteaanvraag, terwijl dit een van de hoofdredenen was om het contract aan te gaan. De aangemaakte “onepager” bevat onjuiste gegevens en ik heb hier zelf geen toegang toe om deze te wijzigen, alsook een 0800 telefoonnummer waarop mensen mij maar moeten bereiken. Dit is dus zelfs niet eens mijn eigen telefoonnummer op mijn zogezegde pagina. Ik weet niet wie mijn contactpersoon is binnen het bedrijf aangezien deze verkoper gewoon verdwenen is en niet meer bereikbaar is. Een persoonlijk overleg of evaluatie is enkel mogelijk tijdens de kantooruren op hun locatie, terwijl het afsluiten van het contract bij mij thuis en buiten de kantooruren mogelijk was. Zelfs als wij voorstellen om dit virtueel te doen is het antwoord negatief en kunnen ze ons enkel telefonisch te woord staan. Als ik vraag voor mijn getekende overeenkomsten kunnen ze me enkel een paar gemaakte fotos doorsturen van deze overeenkomsten. De nodige bewijsstukken (whatsapp berichten etc) werden reeds doorgestuurd naar Proximedia. Het contract kan enkel opgezegd worden mits het betalen van een hoge vergoeding. Wat vooraf nooit afgesproken werd. Als startende zelfstandige is dit contract een doodsteek waardoor ik nu de beslissing heb moeten nemen om de zaak stop te zetten. Ik vraag dan ook een stopzetting van het contract, met terugwerkende kracht tot augustus 2024, zonder vergoeding.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform