Cindy Van MenxelKomenhofstraat 661980 EppegemAANGETEKEND - INGEBREKESTELLINGFLUVIUSBrusselsesteenweg 1999090 Mellewijzigingengroenestroom@fluvius.beEppegem, 8 mei 2024Betreft: Wijziging installatie defecte zonnepanelen PVZ088941Geachte,Graag wens ik een ingebrekestelling in te dienen naar aanleiding van de beslissing van uw diensten in verband met de goedkeuring van onze installatie.Ondanks het feit dat ons telefonisch tijdens verschillende gesprekken met uw medewerkers verzekerd werd dat goedkeuring voor de erkenning van de vervanging van de defecte zonnepanelen aanvaard werd ontvingen wij vandaag een e-mail met de vermelding dat onze installatie niet meer erkend wordt en dat wij het recht op groene stroom certificaten verliezen.Uiteraard begrijpt u dat wij hiermee niet akkoord kunnen gaan omdat dit voor ons een belangrijke financiële impact heeft, bovenop het feit dat wij een extra investering hebben moeten doen voor een defecte installatie die normaal gezien nog onder garantie zou moeten zijn.In 2010 kochten wij een installatie aan van 18 zonnepanelen met elk een vermogen van 245 WP (totaal 4 410 WP) en een omvormer van 4.2 kWp. Deze installatie had een garantie van een vermogen van 80% na 25 jaar.Reeds in 2015 stelden wij vast dat de productie sterk gedaald was door een defect aan één of meerdere panelen, waarop wij de leverancier contacteerden. Deze weigerde echter de installatie volledig te controleren, waarop wij aangetekende brieven stuurden. Er vond ook een interventie van Test Aankoop plaats. Beiden bleven echter zonder gevolg en later bleek de firma Energysol niet meer te bestaan. Ook de fabrikant van de panelen levert niet meer in België.Ondertussen bleek de productie van de installatie verder terug te lopen en besloten wij in 2022 de defecte zonnepanelen te vervangen. De grafiek hieronder toont duidelijk het verlies aan vermogen aan. Na telefonische contactname met de dienst groens stroomcertificaten begin 2022 bleek dit mogelijk, mits het respecteren van de voorwaarden op uw website: ter info4.4.2 Vervanging van omvormers, panelen of productiemeters Tijdens de looptijd van de periode waarin een PV-installatie energie produceert en eventueel recht geeft op minimumsteun, kan het zijn dat een deel van de installatie stuk gaat of vervangen moet worden, al dan niet door overmacht. Als zonnepanelen vervangen moeten worden omwille van defecten of na schade door brand, storm, ... is het soms moeilijk om nog panelen van exact hetzelfde piekvermogen te vinden. Door evolutie van de technologie is het piekvermogen per paneel immers meestal toegenomen. Let wel, er mogen sowieso geen panelen worden bijgeplaatst (dus het aantal panelen na vervanging moet kleiner of gelijk aan het aantal panelen voor vervanging zijn). Bij installaties >10 kVA mag na vervanging het totale piekvermogen van de PV-installatie max. 1 kWpiek meer zijn dan de oorspronkelijke PV-installatie. Bij installaties kleiner dan of gelijk aan 10 kVA mag na vervanging het totale piekvermogen van alle panelen samen max. 10% hoger zijn dan oorspronkelijk. Uit de controle van één paneel door een potentiële leverancier bleek dit paneel niet meer te werken. Aangezien dezelfde panelen niet meer beschikbaar zijn en deze gemaakt zijn volgens een oudere technologie, was het niet mogelijk om deze één op één te vervangen en werd er in samenspraak met jullie diensten en de leverancier beslist om de zonnepanelen volledig te vervangen (zie ook bijlage 1). Hierbij respecteerden wij de richtlijnen op uw website, (zie hoger).Bij het vervangen van de panelen werden er testen uitgevoerd op de panelen, waaruit bleek dat de er daadwerkelijk defecten waren (zie bijlage 1). Na het vervangen van de zonnepanelen werd de installatie aangesloten op de oude omvormer, maar deze combinatie bleek niet veilig en behoorlijk te werken volgens de AREI regulering. Na metingen bleek dat ook de omvormer defect was daarom werd er beslist om ook de omvormer aan te passen aan de installatie (zie hiervoor ook de verklaring van de leverancier in bijlage I, waaruit blijkt dat de vervanging van zowel de zonnepanelen als de omvormer nodig was). Dit is volledig in regel met punt 4.4.2 Vervanging van panelen, omvormers of productiemeters)De plotse ommekeer in uw goedkeuring en eenzijdig interpretatie dat dit zou gelijkgesteld worden met de installatie van een nieuwe installatie en de pertinente weigering van uw diensten om deze installatie te erkennen als vervanging van een defecte installatie betekent niet alleen een vertrouwensbreuk maar is ook een contractbreuk. Uit de wetgeving en uw regelgeving blijkt dat alle componenten mogen vervangen worden zonder dat er sprake is van een nieuwe installatie of verlies van GSC. Onze bestaande installatie werd nooit uit dienst genomen. We hebben uit overmacht en mits jullie goedkeuring deze bijkomende investeringen uitgevoerd. Desgevolgend kan er geen sprake zijn voor het weigeren van de door jullie eerdere goedkeuring.Onder ‘mijn Fluvius’ wordt trouwens vermeld dat de installatie actief is en onder de subsidieregeling van € 350 per certificaat valt (zie print screen hieronder). Deze contractbreuk kost on momenteel reeds € 1750 (5 niet-uitbetaalde certificaten) en een totaal geschat verlies aan certificaten van € 10 000 (6 jaar x 4 certificaten x € 350). Wij kunnen hiermee uiteraard niet akkoord gaan. Ik vraag u dan ook met aandrang om deze beslissing te herzien en de achterstallige premie voor 5 certificaten ( 5 x 350 €) uit te betalen.Deze brief zal eveneens in kopie verstuurd worden aan de ombudsman energie, het ministerie van energie en Test Aankoop.Hopend op een gepaste oplossing, verblijf ik inmiddels,met vriendelijke groeten,Cindy Van MenxelKopie: klacht@ombudsmanenergie.be kabinet.demir@vlaanderen.be Test AankoopBijlage: zie bijgevoegd document.