Geachte heer / mevrouw,
Ik neem contact met u op naar aanleiding van een onrechtvaardige ervaring met het bedrijf Reizendeals.nl, waarvan ik meen dat zij misleidende en mogelijk frauduleuze praktijken hanteren.
Recentelijk was ik op zoek naar vakantiebestemmingen en kwam ik terecht op de website van Reizendeals.nl. Mijn bedoeling was enkel om informatie in te winnen over hun aanbod. Tijdens het doorklikken op de website werd er echter nauwelijks tot geen concrete informatie verstrekt: er werd niets vermeld over vertrekplaatsen, betalingsprocessen of andere essentiële reisdetails. Tot mijn verbazing kreeg ik kort nadien een melding dat ik een registratie had bevestigd, zonder dat ik een contract had ondertekend of expliciet akkoord was gegaan met enige overeenkomst.
Tot mijn grote verbazing ontving ik vervolgens een factuur per e-mail, met het verzoek om binnen vijf werkdagen te betalen. Dit ervaar ik als uiterst onrechtvaardig, zeker gezien het ontbreken van transparantie tijdens het hele proces en de onmogelijkheid om deze zogenaamde “reservering” te annuleren via hun platform. Er was geen annuleerknop te vinden of duidelijke instructie omtrent het herroepingsrecht.
In mijn zoektocht naar een oplossing ontdekte ik dat ik niet de enige ben die dit heeft meegemaakt. Online zijn er talrijke klachten van andere consumenten die op gelijkaardige wijze zijn misleid. De werkwijze van Reizendeals blijkt bovendien reeds onderwerp te zijn geweest van meerdere waarschuwingen en boetes door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en het Europees Consumenten Centrum (ECC). Ook zouden de Nederlandse en Belgische autoriteiten lopende onderzoeken hebben naar de werkwijze van dit bedrijf.
Wat dit nog verontrustender maakt, is dat Reizendeals gelinkt lijkt te zijn aan het incassobureau Strateus, dat verdacht wordt van onwettige incassopraktijken en dat eveneens betrokken lijkt bij deze misleidende strategieën. Deze samenwerking lijkt gericht op het uitbuiten van misinformatie om consumenten onder druk te zetten tot betaling.
Ik heb reeds contact opgenomen met de ACM. Zij bevestigen dat het herroepingsrecht hier van toepassing is, gezien er sprake is van een overeenkomst op afstand. Ook heb ik melding gemaakt bij de politie, die mij adviseerde om niet te betalen en verwees naar de FOD Economie, bij wie ik inmiddels ook een klacht heb ingediend.
Aangezien ik voorlopig nog geen antwoord heb ontvangen van de betrokken instanties, hoop ik dat u mij kunt ondersteunen in deze kwestie. Ik voel mij machteloos in deze situatie en wil vermijden dat ik slachtoffer word van deze dubieuze praktijken. Uw hulp en begeleiding worden dan ook ten zeerste gewaardeerd.
Bij voorbaat dank voor uw tijd en inzet.
Met vriendelijke groet,
Shan Janssens