Terug

Weigering van digitale opzegging – Vivium eist aangetekende zending (€10 kosten)

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

L. G.

Naar: Vivium Assurances/Verzekeringen

11/10/2025

Geachte, Op 15 september 2025 heb ik mijn verzekeringsovereenkomst bij Vivium schriftelijk opgezegd per gewone post. Ik heb daarop een e-mail van Vivium ontvangen waarin zij verklaren dat de opzegging niet wordt aanvaard, omdat deze aangetekend had moeten worden verstuurd. Ze verwachten dat ik €10 betaal om dit alsnog te doen. Mijn contract werd afgesloten na 1 oktober 2024, dus de nieuwe wet van 9 oktober 2023 is volledig van toepassing. Volgens deze wet moet het voor de consument mogelijk zijn om een verzekering op te zeggen via een redelijke en toegankelijke methode, ook digitaal of elektronisch, zonder buitensporige kosten. De eis om €10 te betalen voor een aangetekende brief vormt een onredelijke belemmering van mijn opzeggingsrecht. Wat ik vraag aan Test-Aankoop: Dat Test-Aankoop tussenkomt bij Vivium om mijn opzegging, verstuurd op 15 september 2025, als geldig te laten erkennen. Dat Vivium wordt verplicht om ook een gratis digitaal kanaal aan te bieden voor opzeggingen, conform de wet van 9 oktober 2023. Dat de opgelegde kost van €10 wordt beschouwd als een onwettige hindernis en wordt geschrapt. Bijlagen: - Kopie van mijn opzegbrief van 15 september 2025 (per gewone post verzonden); - E-mail van Vivium van 8 oktober 2025 waarin zij de aangetekende zending eisen. - Polisdocument of contract.

Berichten (1)

Vivium Assurances/Verzekeringen

Naar: L. G.

14/10/2025

Geachte, Ter bescherming van de privacy van onze klanten en onze eigen medewerkers, zullen wij geen klachten via de openbare website van Test-Aankoop behandelen. Wij nodigen u vriendelijk uit om uw klacht rechtstreeks aan de Dienst Klachtenmanagement van de verzekeringsmaatschappij over te maken. We geven geen toestemming om onze berichten op de website van Test-Aankoop te publiceren. Email: klacht@vivium.be Post: Dienst Klachtenmanagement, HP 0260, Koningsstraat 151 - 1210 Brussel Telefoon: 02/250.90.60. Vriendelijke groeten, Klachtenmanagement T +32 (0)2 250 90 60 F +32 (0)3 244 66 68 E klacht@vivium.be VIVIUM Koningsstraat 151 - 1210 Brussel Procedure klachten: s:www.vivium.be/nl/self-employed/complaints-management Denk aan het milieu voordat u dit bericht afdrukt. Als verwerkingsverantwoordelijke van uw dossier stellen we alles in het werk om uw persoonsgegevens op een veilige en integere manier te verwerken en dit conform de geldende regelgeving inzake de persoonlijke levenssfeer en in het bijzonder de AVG, Algemene Verordening Gegevensverwerking (Verordening EU nr. 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens). Alle details over ons privacy beleid vindt u terug op onze website www.vivium.be

Bemiddeling door Testaankoop 27 oktober 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform