Terug

Weigering terugname en vergoeding retourkosten als gevolg van foutieve informatie bij verkoop

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

T. V.

Naar: Fixpart Belgium

08/10/2025

Geachte, Op 10 juni 2025 bestelde ik 2 stuks koolstoffilters van het merk Brandt dat volgens uw website geschikt was voor mijn type dampkap van Pelgrim. (factuur in bijlage) Ik stelde later bij vervanging echter vast dat deze toch niet pasten, en bestelde op dat moment, 31 augustus, 2 andere koolstoffilters van het merk Candy/Hoover die opnieuw volgens uw website geschikt zouden zijn voor mijn type van dampkap. (zie factuur in bijlage) Bij aankomst merk ik dat deze identiek zijn aan de filters van Brandt, en dus uiteraard ook niet passen op de dampkap. Ik nam onmiddellijk contact met uw klantendienst per mail (want niet telefonisch bereikbaar), met fotomateriaal in bijlage. Uw klantendienst bevestigde dat deze filters volgens uw informatie inderdaad geschikt zouden zijn en vroegen bewijs met een filmpje dat dit niet het geval is. Dit heb ik vervolgens aangetoond, ook met duidelijk te tonen dat de filters een andere aansluiting hebben. Dit filmpje heb ik bezorgd waarna ik uiteindelijk het antwoord kreeg dat ik enkel de laatste bestelling kan retourneren aangezien deze nog binnen de herroepingstermijn valt van 14 dagen, met verzoek deze terug te sturen naar een adres in Frankrijk op eigen kosten, welke niet door u vergoed worden! Ik heb een bestelling gemaakt bij FixPart België, mij dan verplichten te retourneren met een internationale zending op eigen kosten is onaanvaardbaar. Net als de weigering tot terugname van de eerste bestelling. Beide artikelen zijn in ongebruikte staat en kunnen perfect door u teruggenomen worden. De fout in deze is volledig te wijten aan foutieve / misleidende informatie bij verkoop, maw. volledig de verantwoordelijkheid van FixPart! Volgens het consumentenrecht bent u dan ook gehouden zowel de aankoopprijs als de verzending te vergoeden op uw kosten (zie hiervoor mijn laatste mail aan de klantendienst dd. 29/09/2025) Dat uw klantendienst sindsdien weigert te antwoorden op mijn klacht en vraag pleit u niet vrij, maar versterkt bij mij enkel het vermoeden van misbruik. Daarom verzoek ik u onverwijld en uiterlijk in 10 dagen een antwoord van u met instructies voor retourneren van beide bestellingen op uw kosten. Hoogachtend, Tanja Van Hove Bijlage: - Kopie facturen - screenshot website - typeplaatje dampkap - mailwisseling


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform