Beste, via Vinted verkocht ik vintage glazen en mokken van de Smurfen aan een koper in Italië. In totaal werden er 4 glazen en 5 mokken verzonden, waarvan ik twee mokken als cadeau toevoegde omwille van de grote aankoop. Het pakket werd zorgvuldig verpakt en via UPS naar Italië verzonden. Gisteren diende de koper bij ontvangst een klacht in omdat het pakket beschadigd was toegekomen. Zij voegde een foto toe van één van de glazen die inderdaad gebroken was. Van 8 andere items werden er geen foto's bijgevoegd bij de klacht. Diezelfde dag maande ze mij ook aan om via de Vinted knop te bevestigen dat ik het pakket onzorgvuldig verpakt had. Dit was echter absoluut niet het geval. Ik heb alles in krantenpapier ingepakt, in een stevige kartonnen doos en Fragile op de doos geschreven. Dus ik weigerde deze knop te bevestigen en diende tevens een klacht in via de Vinted app. Die avond werd de koper onmiddellijk terug betaald. Ik daarentegen kreeg een infobrochure doorgemaild over hoe ik in de toekomst mijn verpakkingen kon verbeteren en dat ik dan ook geen aanspraak kon maken op een terugbetaling. Ik vroeg de koper om foto's van de verpakking en van alle gebroken items, gezien zij maar één gebroken item had gefotografeerd en bijgevoegd bij de klacht. Zij beweert dat alle items buiten twee tassen stuk gegaan zijn. Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk, gezien ik reeds meermaals tassen verstuurd heb en er nooit één is stukgegaan. Laat staan alle. Op de koop toe blijken de twee tassen die ze zogezegd wel intact heeft aangekregen, net die twee tassen te zijn die ik cadeau gedaan had (en waar dus ook geen aankoopbewijs van is buiten in mailverkeer). Bij nadrukkelijke vraag om ook foto's te zien van de andere gebroken glazen en tassen, beweert zij dat ze deze reeds in de vuilnisbak heeft gesmeten. Met andere woorden, er is geen enkel bewijs dat de andere 8 van de 9 items niet heelhuids tot in Rome geraakt zijn. Ik heb hieromtrent reeds meermaals Vinted gecontacteerd. Voor hun is de zaak afgesloten en ligt de schuld bij mijn onzorgvuldige verpakking. Het stoort mij dat de koper hier zonder enig bewijs een onmiddellijke terugbetaling heeft gekregen en ik daarentegen voor leugenaar wordt aanzien. De koper dient het pakket ook niet terug te sturen omdat zogezegd alle items stuk gegaan. Terwijl ik zelfs bewijs heb dat minstens twee tassen de reis overleefd hebben. Ik vind het ook zeer kort door de bocht dat mijn verpakking de schuld zou zijn van alles. Wat met het transport van Ups? Ik veronderstel dat die verzekerd zijn voor beschadigde pakketten. Of wat als de koper de doos heeft laten vallen? Of nog erger, één glas opzettelijk heeft gebroken zodat ze het volledige pakket niet diende te betalen of terug te sturen. Graag had ik jullie hulp hierin gehad. Ik ben altijd heel tevreden geweest over Vibted. Maar het valt me meer en meer op dat je bij Vinted als verkoper absoluut niet beschermd bent. Ook kan je hier vooraf nergens afdoende informatie over vinden. Dan vraag ik me af wat de meerwaarde van hun app en klantenservice is als je toch niet gehoord (laat staan vergoed) wordt! Zouden jullie mij kunnen helpen om het bedrag (€15,5) terug te kunnen krijgen? Graag had ik via jullie ook mogelijke verkopers gewaarschuwd voor hun malafide praktijken. Met vriendelijke groet, Lotte Bruyninckx. PS: Ik heb screenshots van alle gesprekken en kan deze zo nodig toevoegen.