Geachte,Op 15 december 2020 werd ik slachtoffer van phishing ten gevolge waarvan EUR 1.996 van mijn rekening bij ING verdween. Ik diende klacht in bij ING intern met het verzoek tot terugbetaling, zoals bepaald door de wet. ING weigerde de terugbetaling. Bijgevolg diende ik klacht in bij de Ombudsfin. De Ombudsfin gaf me over de gehele lijn gelijk:Dit wetsartikel is van toepassing wanneer het slachtoffer van een fraudegeval het onrechtmatig gebruikvan zijn betaalinstrument vooraf niet kon detecteren. De voorbereidende werken bij de wet stellen dat ditartikel bijvoorbeeld kan worden toegepast in gevallen van phishing. De vraag of de fraude al dan niet opvoorhand gedetecteerd kon worden, hangt af van alle feiten. Ombudsfin is van mening dat dit dossieronder deze hypothese valt. De frauduleuze sms zag er immers betrouwbaar uit en was opgesteld incorrect Nederlands. De gebruikte link zag er eveneens betrouwbaar uit en deed geen vragen rijzen. Dewebsite waarop u terechtgekomen bent, leek sterk op die van bpost. Aangezien u een betaling wenste uitte voeren, is het logisch dat u met uw bankkaart en digipass een code moest genereren en deze op dewebsite diende in te voeren.Puur in de hypothese dat artikel VII.44, §1, lid 2, 1° WER toch niet van toepassing zou zijn, dient te wordenteruggevallen op de basisregel uit artikel VII.44 WER: de bank dient het verlies te dragen, na aftrek vaneen franchise van 50 euro, tenzij de bank bewijs kan leveren dat de betaler met grove nalatigheidbepaalde verplichtingen niet zou zijn nagekomen. Voor de beoordeling van de grove nalatigheid dientrekening te worden gehouden met alle feitelijke elementen. Zelfs in dat geval is Ombudsfin van meningdat ING onvoldoende bewijs van grove nalatigheid levert. U heeft op geen enkel moment codes zomaardoorgegeven aan de fraudeur. Wel werden gegevens onderschept via een valse, goed nagemaaktewebsite, onder controle van de fraudeur. Voor het overige verwijzen wij naar onze argumenten inzake deniet-detecteerbaarheid van de fraude.Op basis van voorgaande argumenten hebben wij ING gevraagd om tussen te komen in uw schade. Debank wenste hierop jammer genoeg niet in te gaan en blijft bij haar standpunt.Zoals aangegeven op het einde van het advies van Ombudsfin blijft ING de terugbetaling weigeren.Hierbij wens ik ze dus op nog een derde manier aan te spreken.