Terug

Weigering terugbetaling onder garantie

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

N. V.

Naar: Felicanis

19/05/2021

BesteOp 4 oktober 2020 kochten wij in uw cattery een Britse langhaar. Op onze aankoop als consument is de garantiewetvan toepassing. Op 10 januari 2021 werd door onze dierenarts vastgesteld dat onze kat FIP had, hierover hebben wij diezelfdedatum telefonisch contact gehad. Op 11 januari 2021 hebben wij onze kat laten inslapen, op aanraden van dedierenarts.De kat had voor ons niet de eigenschappen die wij als consument mogen verwachten en vertoonde dusconformiteitsgebreken. Zoals gezegd, meldden wij u dit op 10 januari 2021. Dit is nogmaals schriftelijk gebeurd op dinsdag 04/05/2021.Op diezelfde datum (11/01) heeft u mij laten weten dat de garantie niet van toepassing is. U beroept zich op de paragraaf in de verkoopovereenkomst waarin vermeld wordt dat wij er als koper kennis van nemen dat FIP bij kittens niet getest of gevaccineerd kan worden en dat u als verkoper enkel verantwoordelijk bent voor FIP gedurende de incubatietijd van 21 dagen.Wij kunnen echter niet akkoord gaan met uw zienswijze. Na overleg met de dienst Dierenwelzijn, zijn wij tot devaststelling gekomen dat FIP een erkend gebrek is, waarvoor geen contractuele afwijking kan gemaakt worden op deWet consumenteverkoop.Wij verzoeken u dan ook om de Wet consumentenverkoop en meer bepaald art. 1649bis-1649octies van hetBurgerlijk wetboek te willen respecteren. Hier wordt onder andere gesteld dat, indien de kat sterf binnen de 6 maand na aankoop, de bewijslast bij de verkoper ligt. U dient dus als verkoper aan te tonen dat de initiële FECV infectie niet tijdens het verblijf van de kat bij u opgelopen werd. Dit kan enkel bewezen worden door een negatieve FCoV RT-qPCR analyse op faeces of een rectale swab genomen op de dag van verkoop.Wij hebben u hierover op dinsdag 04/05/2021 en dinsdag 18/05/2021 reeds gecontacteerd. Gezien herstel en vervanging in dit geval niet mogelijk zijn, vragen wij om over te gaan tot een ontbinding van de koop en een terugbetaling. Wij verzoeken u dit te doen binnen een redelijke termijn van 4 weken na dit schrijven.Groeten.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform