Geachte mevrouw/heer,
Op 12 november 2022 kocht ik Apple Airpods 3 in uw online winkel en betaalde ik er €188,24 voor.
In oktober 2024 stel ik vast dat het product in toenemende mate gebreken vertoont waardoor het niet meer voldoet aan het doel waarvoor het is aangeschaft.
De geluidskwaliteit is ondermaats en tijdens telefoongesprekken blijken verschillende gesprekspartners mij niet meer goed te verstaan.
Op 30 oktober 2024 contacteerde ik u om, gezien de aard van het product en de omvang van het geconstateerde defect, herstelling van het product onder garantie te vragen. De retour werd aangemeld en verzonden.
Het audio defect wordt vastgesteld, maar mijn verzoek is afgewezen omdat (vertaald uit het Engels) "er veel vuil en oorsmeer aan de binnenkant van beide AirPods zit." In een latere e-mailconversatie wordt mij toegelicht dat het hier om "vervuiling" gaat, een garantievoorwaarde van de fabrikant waar Coolblue claimt zich naar te moeten schikken. Er wordt gesteld dat het om "gebruikersschade" zou gaan, die voorkomen had moeten worden door "goed onderhoud van de consument, al dan niet met behulp van de cleaning kits die Apple zelf verkoopt."
Dit is niet juist, aangezien ik een overeenkomst heb met de verkoper en niet met de fabrikant. De verkoper dient zich naar de wettelijke garantievoorwaarden te schikken. Coolblue stelt in diens eigen garantievoorwaarden dat mits normaal gebruik, elk defect hersteld wordt binnen de wettelijke garantie. Enkel indien de verkoper kan aantonen dat ik de Airpods dus verkeerd heb gebruikt, is de garantie niet van toepassing.
Ik heb de oortjes steeds naar best vermogen onderhouden. Aangezien de Airpods niet kunnen worden opengemaakt, is het voor mij niet mogelijk om de binnenkant te reiningen. Vuil en daaruit volgende schade aan de binnenkant van de Airpods betreft dus géén "gebruikersschade", maar een probleem dat door de fabrikant moet worden hersteld.
Overeenkomstig de wettelijke garantie van 2 jaar, verzoek ik dan ook alsnog onverwijld en uiterlijk binnen de 14 dagen om herstelling van het product, dan wel om vervanging of terugbetaling van de koopprijs.
Met vriendelijke groet,
Jorn