Terug

Watermeters Water-Link niet compatibel met Fluvius digitale meters

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

P. P.

Naar: Water-link

20/08/2025

Een paar jaar geleden werd bij ons de oude watermeter vervangen door een Water-Link "slimme"meter. Ik zet slimme tussen aanhalingstekens want er is weinig slim aan die meter: je kan je dagverbruik slechts 1-2 dagen later bekijken en als er een lek optreedt zendt Water-Link geen email om je te verwittigen. Je zou dus elke dag online moeten gaan om te checken of je geen lek hebt. Het enige voordeel van deze meter is dus voor Water-Link omdat ze geen jaarlijkse meteropname moeten organiseren. Binnenkort worden bij ons de elektriciteitsmeter en gasmeter vervangen door digitale meters. Ik ging er dus van uit dat de Water-Link meter compatibel zou zijn met de nieuwe Fluvius meters zodat ik mijn verbruik via de P-1 poort (vb Homewizard) zou kunnen volgen. Niet dus: de Water-Link meters zijn niet compatibel met de meters geplaatst door Fluvius. Dit is duidelijk een keuze van Water-Link vermits in West-Vlaanderen de watermeters worden geplaatst samen met electriteit en gasmeters en WEL compatibel zijn. Water-Link vindt het dus niet nodig te coördineren met Fluvius. Ik voeg toe: om je verbruik bij Water-Link the bekijken moet je online 6 stappen doen. Een app heeft Water-Link niet. De overheid maant ons aan om minder water te verbruiken. Een eenvoudige manier om je verbruik in real-time te volgen lijkt me dus geen luxe. Maar Water-Link vindt dit blijkbaar geen prioriteit?

Berichten (3)

Water-link

Naar: P. P.

25/08/2025

​ Beste heer Pissierssens, Wij hebben uw schrijven d.d. 20/08/2025 goed ontvangen, waarvoor dank. Om u een optimale dienstverlening te garanderen hebben wij voor u een klacht met dossiernummer 300661909 opgemaakt. Wij danken u voor uw uitgebreide feedback en het delen van uw ervaring met de digitale watermeter van Water-link. We waarderen het dat u de tijd heeft genomen om uw bezorgdheden en suggesties met ons te delen. We begrijpen uw frustratie over de beperkte compatibiliteit van onze watermeters met de digitale meters van Fluvius. Hoewel deze integratie in sommige regio’s zoals West-Vlaanderen wel mogelijk is, is dit momenteel niet het geval in ons werkingsgebied. We nemen uw opmerkingen hierover zeker mee in onze toekomstige evaluaties en samenwerkingen. Wat betreft de voordelen van de digitale watermeter, willen we graag benadrukken dat deze technologie ook voor u als klant voordelen biedt: Geen jaarlijkse meteropname meer:uw verbruiksgegevens worden automatisch doorgestuurd, wat zorgt voor een snellere en nauwkeurigere facturatie. Beter inzicht in uw verbruik:via ons webportaal kunt u uw waterverbruik nauwkeurig opvolgen en trends herkennen. Waarschuwingen bij afwijkend verbruik:bij een mogelijk lek of abnormaal verbruik krijgt u een melding via het portaal, zodat u tijdig kunt ingrijpen. We erkennen dat het gebruiksgemak van het portaal beter kan, en dat het ontbreken van een mobiele app een gemis is. Uw suggestie om dit toegankelijker te maken nemen we mee in onze verdere ontwikkeling. Tot slot willen we u informeren dat meldingen over mogelijk afwijkend verbruik steeds zichtbaar zijn via het Mijn Water-link portaal. Een melding van “vermoedelijk lek” verschijnt wanneer er gedurende minstens 24 uur, elk uur een afname van water is geweest. Dit hoeft niet continu te zijn – bijvoorbeeld bij regelmatig toiletgebruik kan deze melding ook optreden. De melding wijst dus niet automatisch op een probleem, maar is bedoeld als signaal om uw installatie even na te kijken. In specifieke gevallen wordt u ook per brief of e-mail geïnformeerd, afhankelijk van uw communicatievoorkeur. Dit gebeurt op basis van vooraf bepaalde criteria, zoals herhaald minimumverbruik over meerdere dagen. Hoewel wij u informeren bij afwijkend verbruik, blijft de verdere opvolging – zoals het inschakelen van een loodgieter – de verantwoordelijkheid van de klant. Nogmaals dank voor uw waardevolle feedback. Uw opmerkingen helpen ons om onze dienstverlening te verbeteren en beter af te stemmen op de noden van onze klanten. Met vriendelijke groeten Zoë• customer service officer•Mechelsesteenweg 66, 2018 Antwerpen• www.water-link.be ​ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ Oorspronkelijke tekst Van:klachten@test-aankoop.beAan:klachten@water-link.beCC:Verzonden:20.08.25 08:45:25Onderwerp:Watermeters Water-Link niet compatibel met Fluvius digitale meters

P. P.

Naar: Water-link

25/08/2025

Goeiedag bedankt voor uw antwoord. Ik moet enkele van uw opmerkingen echter tegenspreken: 1- "voordelen voor de klant:": mijn oude meter kon ik via Smappee uitlezen in reële tijd (er kon een kleine sensor in een meetgaatje gestopt worden. Dat liet mij toe mijn verbruik te optimaliseren. Dat kan ik dus niet meer doen met jullie "slimme meter". Ik zie dus geen voordeel. Het enige voordeel is voor Water-Link omdat U geen controleurs meer moet uitsturen of emails/brieven sturen met uitleesverzoeken. 2- "via ons webportaal kunt u uw waterverbruik nauwkeurig opvolgen en trends herkennen. Waarschuwingen bij afwijkend verbruik:bij een mogelijk lek of abnormaal verbruik krijgt u een melding via het portaal, zodat u tijdig kunt ingrijpen.": sorry maar dat is gewoon niet waar: uw web portaal toont vrijwel elke week "Meterstand is niet recent" en ik zie dan geen metingen gedurende 2-3 dagen. Hoe ik dan "nauwkeurig" mijn verbruik zou moeten opvolgen is mij een raadsel. Uw opmerking " bij een mogelijk lek of abnormaal verbruik krijgt u een melding via het portaal": sorry maar dat is nonsens: verwacht U van uw klanten dat ze uw portaal dagelijks bezoeken om te weten of er een lek is? Wat betreft melding van lekken: "In specifieke gevallen wordt u ook per brief of e-mail geïnformeerd, ": welke gevallen zijn dat dan wel? 3- "We erkennen dat het gebruiksgemak van het portaal beter kan, en dat het ontbreken van een mobiele app een gemis is.": uw slimme meter werd bij ons geïnstalleerd op 12/8/2020 dus ondertussen al 5 jaar geleden. Ook toen werd gezegd dat een app in ontwikkeling was en het portaal is ondertussen al 5 jaar hetzelfde. Laat me dus toe wij geloof te hechten aan uw opmerking "Uw suggestie om dit toegankelijker te maken nemen we mee in onze verdere ontwikkeling."!! Als Water-Link na 5 jaar nog niets ondernam om de "gebruikerservaring" te verbeteren dan kunnen we gerust concluderen dat dit nooit zal gebeuren. Het is gewoon een strategische beslissing van Water-Link om watermeters te installeren die NIET compatibel zijn met de meters van Fluvius en Fluvius geen toestemming te geven om het plaatsen van elektriciteit, gas en water meters uit te voeren. Dat is een keuze om mij onbekende redenen maar het is zeker geen beslissing in het voordeel van de gebruiker. Misschien kan uw Raad van Beheer mij hierover een uitleg geven? Ik hoop ook dat Test Aankoop dit grondig onderzoekt want op deze manier kan U moeilijk beweren dut U de burgers aanmaant om minder water te verbruiken (of is de prijs verhogen de gekozen methode?). mvg

Bemiddeling door Testaankoop 25 augustus 2025

Water-link

Naar: P. P.

27/08/2025

Geachte heer Pissierssens, Hartelijk dank voor uw reactie. Wat betreft uw opmerking over het uitlezen van de oude watermeter via een externe sensor, willen wij u erop wijzen dat deze praktijk juridisch gezien niet was toegestaan. Onze digitale watermeters zijn ontworpen om op een veilige en conforme manier gegevens te verzamelen en te delen. Voor de overige punten verwijzen wij u graag naar onze eerdere uitgebreide toelichting. Wij begrijpen dat u bepaalde aspecten anders ervaart, maar wensen hier verder niet op in te gaan. Tot slot willen wij benadrukken dat Water-link pionier is in de digitalisering van watermeters in Vlaanderen. Als eerste aanbieder van deze technologie hebben wij systemen ontwikkeld die op dat moment nog niet compatibel waren met andere netbeheerders. Nieuwe methodes en integraties vergen tijd, en hoewel wij voorurend werken aan optimalisatie, blijft onze kernopdracht het leveren en zuiveren van drinkwater. Andere digitale diensten zijn belangrijk, maar aanvullend. Wij danken u voor uw betrokkenheid. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ Met vriendelijke groeten Michele• customer service officer•Mechelsesteenweg 66, 2018 Antwerpen• www.water-link.be ​ Oorspronkelijke tekst Van:klachten@test-aankoop.beAan:klachten@water-link.beCC:Verzonden:25.08.25 11:15:41Onderwerp:Nieuw bericht van PETER P


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform