Terug

Wasmachine via Coolblue

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Garantie

Klacht

A. D.

Naar: Cool blue

22/07/2025

Geachte Ik richt mij opnieuw aan uw diensten om de weigering van mijn garantievoorwaarden aan te kaarten. Initieel werd op 2/06/2025 een herstelling aan de deur van mijn wasmachine, gekocht op 04/01/2023 uitgevoerd. 1 maand later echter, is er opnieuw een defect aan deze wasmachine, en ligt dit opnieuw aan de deur. Het systeem van de wasmachine kan immers niet verifiëren of de deur gesloten is of niet, en blijft de foutmelding geven dat de deur openstaat, ook wanneer deze gesloten is. Uw diensten beweren dat deze nieuwe fout niet te maken heeft met de herstelling, maar een losstaand probleem is dat verband houd met de natuurlijke slijtage van het moederbord. Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat een fout in het programma gelinkt aan de deur, die pas optreed na een herstelling niets met deze herstelling te maken heeft. In elk redelijk geval zou een dit defect dus moeten vallen onder de garantievoorwaarden van de herstelling, hetzij door een fout van de reparateur, of door een moedwillig gebrekkige herstelling. Indien we toch meegaan in deze redenering, dat de fouten los van elkaar staan, zoals uw diensten beweren (en dit is goed gedocumenteerd in het mailverkeer in de bijlage), dan zou dit defect aan het moederbord volgens jullie een natuurlijk slijtage zijn. Volgens het Belgisch Burgerlijk Wetboek (artikelen 1649bis tot 1649octies) heeft de consument recht op een wettelijke garantie van minstens twee jaar bij de aankoop van consumptiegoederen, waaronder wasmachines. Maar deze termijn is niet het enige criterium: het goed moet ook gedurende een redelijke termijn beantwoorden aan de verwachtingen op basis van het contract. De garantie van mijn wasmachine loopt vanaf heden nog 5 maand door. Zelfs na afloop van de wettelijke garantieperiode kan een consument nog een vordering instellen op basis van het gemeen recht inzake verborgen gebreken (artikelen 1641 e.v. BW), mits het gebrek verborgen, ernstig en reeds aanwezig bij levering was. Een defect aan een moederbord na 2 jaar voldoet aan deze voorwaarden: Het moederbord is een essentieel elektronisch onderdeel en zou bij normaal gebruik veel langer moeten meegaan dan 2 jaar. Dit type defect wijst vaak op een fabricagefout, gebrekkige componenten of een constructieprobleem, eerder dan op normale slijtage. Volgens onafhankelijke bronnen (zoals Test-Aankoop, fabrikanten en consumentenorganisaties) bedraagt de gemiddelde levensduur van een moderne wasmachine 8 tot 10 jaar. Zelfs goedkopere modellen gaan meestal minstens 5 jaar mee bij normaal gebruik. Het is dus niet redelijk te verwachten dat een cruciaal onderdeel als het moederbord al na 2 jaar defect raakt, tenzij er sprake is van een gebrek of slechte constructie. Normale slijtage betreft onderdelen zoals lagers, rubbers of slangen — niet het moederbord, tenzij de machine structureel overbelast of foutief gebruikt werd, wat in dit geval betwist wordt. En tot slots hebben we nog de vordering tot redelijkheid en billijkheid (art 1134 BW), Het beginsel van goede trouw in contractuele relaties impliceert dat een consument mag verwachten dat een gebruiksgoed als een wasmachine niet al na 2 jaar essentiële defecten vertoont. Dit geldt des te meer bij normaal en zorgvuldig gebruik. Uw diensten krijgen na ontvangst van deze communicatie nog 2 weken om dit minnelijk te regelen, hetzij door de levering van een nieuw werkend, product; hetzij door schadeloosstelling, alvorens er verdere juridische stappen gezet zullen worden om een eerlijke behandeling af te dwingen. Met vriendelijke groeten Antoon de Groote

Berichten (2)

Cool blue

Naar: A. D.

25/07/2025

Hoi Antoon, Als eerste wil ik je bedanken voor het melden van je klacht. Namens het Supportteam Witgoed en in samenspraak met het management van Coolblue neem ik jouw klacht in behandeling. Daarnaast begrijp ik uit je mail dat je het niet eens bent met ons antwoord. Dat vind ik jammer, maar het is natuurlijk je goed recht. Ik zal jouw probleem daarom voorleggen bij onze backoffice. Zij zullen dit nogmaals bekijken en beoordelen of er nog alternatieve oplossingen zijn. Ik heb dit direct voor je doorgezet naar deze afdeling en zij zullen binnen 3 dagen contact met je opnemen. Ik moet hierin dus nog wel een beroep op je geduld doen, weet dat we er alles aan doen om je zo snel mogelijk van een terugkoppeling te voorzien. Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht je toch nog vragen hebben, dan hoor ik het graag. Voor nu een hele fijne dag! Met een glimlach, Stefan van Coolblue Klantenservice medewerker Alles voor een glimlach Heb je een vraag? Regel het zelf via Mijn Coolblue Of bezoek onze klantenservicepagina Het beste Assortiment binnen jouw handbereik On July 22, 2025 at 3:00 :PM GMT+2 klachten@test-aankoop.be wrote: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Cool blue

Naar: A. D.

29/07/2025

Hoi Antoon, Hartelijk dank voor je zeer uitgebreide en gedetailleerde e-mail. We hebben je argumenten, inclusief de juridische verwijzingen en je standpunt over de levensduur van het moederbord, met de nodige aandacht gelezen. We begrijpen je frustratie en teleurstelling over de situatie volledig. We hebben je dossier naar aanleiding van je bericht nogmaals intern en op het hoogste niveau geëvalueerd. Zoals we eerder communiceerden, zijn wij als verkoper afhankelijk van en gebonden aan de technische diagnose van de erkende hersteldienst. Zij blijven bij hun conclusie dat het huidige defect aan de printplaat een losstaand probleem is, dat technisch niet in verband staat met de eerdere herstelling aan de deur. Hun oordeel is dat dit niet onder de garantievoorwaarden valt. Hoewel we je teleurstelling en je gedetailleerde argumentatie begrijpen, kunnen we deze officiële, bindende diagnose van de experts niet naast ons neerleggen. Dit betekent dat we, na alle mogelijke oplossingen opnieuw te hebben bekeken, je helaas moeten meedelen dat we je geen andere uitkomst kunnen bieden. We vinden het oprecht jammer dat we hierin niet tot een vergelijk kunnen komen en respecteren uiteraard je recht om verdere stappen te ondernemen. Met vriendelijke groet, Glenn van Coolblue Backoffice Medewerker Alles voor een glimlach Coolblue.be Borsbeeksebrug 28 2600 Berchem E-mail: klantenservice@coolblue.be Tel: 03 808 27 00 On July 22, 2025 at 3:00 :PM GMT+2 klachten@test-aankoop.be wrote: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Bemiddeling door Testaankoop 29 juli 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform