Terug

Wanpraktijken inzake facturatie

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

P. S.

Naar: Luminus

04/11/2020

Beste,Gedurende verschillende jaren was ik klant bij Luminus. Sinds oktober 2019 ben ik diverse keren geconfronteerd geweest met wanpraktijken inzake facturatie van deze energieleverancier. Telkenmale betreft het foutieve meterstanden die in rekening worden gebracht. Een overzicht:1. Naar aanleiding van het verlaten van de woning door de laatste huurders, ontvang ik op 26/10/2019 een afrekeningsfactuur van 884,92 Euro. Uit nazicht blijkt dat de beginstand van de meters niet klopt. Na telefonische klacht ontvang ik op 13/11/2019 een creditnota van 478,66 Euro2. Naar aanleiding van de verkoop van de woning op 06/05/2020, wordt een correct ingevuld en ondertekend overnameformulier opgesteld en op diezelfde dag nog aan Luminus overgemaakt. Er wordt mij op 14/05/2020 goede ontvangst van bevestigd, waarin alle meterstanden van de overname corresponderen met deze op het overnameformulier. Op 26/05/2020 ontvang ik een “slotafrekening”3. 2,5 maand later ontvang ik op 13/08/2020 een nieuwe factuur van 152,78 Euro met als mededeling “aanpassing meetgegevens”. Opnieuw ben ik oplettend en opnieuw moet ik vaststellen dat er in de meterstanden een fout is geslopen hoewel de doorgegeven eindstand bevestigd werd in de ontvangstmelding van Luminus van 14/05/2020, klopt de einstand op deze nieuwe factuur niet. Gezien het de tweede keer is dat Luminus mij volkomen onterecht bedragen wil aanrekenen die ik ongetwijfeld kwijt zou geweest zijn mocht ik deze in alle vertrouwen betaald hebben, leg ik opnieuw klacht neer deze keer schriftelijk via hun website. Op 23/09/2020 wordt het bedrag van 152,78 Euro eindelijk geannuleerd middels een creditnota4. Op 23/09/2020 ontvang ik opnieuw een factuur met als mededeling “aanpassing meetgegevens” voor een bedrag van 78,21 Euro. Opnieuw leg ik klacht neer5. Op 14/10/2020 ontvang ik een herinnering voor het openstaand bedrag, hoewel ik op dat moment nog geen antwoord mocht ontvangen op mijn klacht van 24/09/2020. Diezelfde dag stuur ik een mail aan Luminus, stellende dat de factuur waarvoor ik een herinnering ontving op 24/09/2020 gecontesteerd werd, dat de vraag bij Luminus ingeschreven werd onder referentie 15414427 en dat ik tot op heden nog geen antwoord heb mogen ontvangen. Op 14/10/2020 ontvang ik melding van goede ontvangst van mijn klacht6. Op 20/10/2020 ontvang ik uiteindelijk en voor het eerst een antwoord op mijn klachten via email. Het antwoord is vrij algemeen gesteld, maar stemt mij alsnog positief gezien ik meen dat ik nu voor het eerst uitleg zal krijgen. In het antwoord wordt ondermeer gesteld dat Luminus zich op de gegevens moet baseren die de netbeheerder toestuurt en dat de netbeheerder aan Luminus geschatte standen doorstuurt wanneer bvb het overnamedocument niet of laattijdig werd bezorgd. Bij deze merkt ik op dat het overnamedocument reeds op 06/05/2020 werd overgemaakt, de standen in de mail van Luminus van 14/05/2020 bevestigd werden en ik het overnameformulier nogmaals door stuurde op 13/08/2020. Trouwens : het is bijzonder eigenaardig dat Luminus met “geschatte” meterstanden werkt wat de elektriciteit betreft, maar met de meterstanden zoals vermeld op het overnameformulier voor wat gas betreft7. Op 21/10/2020 stuur ik een vriendelijk antwoord terug aan de contactpersoon bij Luminus en stop ik nogmaals het overnameformulier als bijlage toe. Ik vraag meer uitleg gezien het algemene antwoord dat ik op 20/10/2020 ontving8. Op 21/10/2020 ontvang ik een nieuwe mail waarin me gemeld wordt dat alles perfect gefactureerd is9. Op 22/10/2020 stuur ik een vriendelijk antwoord terug aan de contactpersoon bij Luminus waarin in haar dank voor de gegeven uitleg. In diezelfde mail wijs ik op de door Luminus gemaakte fouten, het feit dat voor gas wel maar voor elektriciteit geen rekening werd gehouden met het overnamedocument en inzonderheid het vele opzoekingswerk en kopzorgen die dit alles mij gekost heeft. Ik beëindig mijn mail door op te merken dat, gezien wat vooraf ging, op zijn minst een commerciële tegemoetkoming op zijn plaats zou staan en dat ik hun antwoord afwacht alvorens over te gaan tot de betaling10. Op 27/10 ontvang ik een aanmaning. Gezien ik nog steeds wacht op een antwoord op mijn mail van 22/10/2020 ben ik me van geen kwaad bewust en mail ik opnieuw naar mijn contactpersoon om haar te vragen zo snel als mogelijk te willen antwoorden op mijn mail van 22/10/202011. Bij latere controle die dag, moet ik echter tot mijn grote ontsteltenis vaststellen dat het factuurbedrag met 8 Euro toegenomen is. Wanneer ik mijn persoonlijke zone op de website van Luminus consulteer, zie ik dat er inderdaad een “kost voor aanmaningen” in rekening werd gebracht voor voormeld bedrag.Een niet-oplettende klant en/of een klant die in volle vertrouwen een domiciliëringsopdracht geeft, zou in mijn geval maar liefst 630 Euro teveel hebben betaald. Als die oplettende klant dan probeert om uitleg te krijgen, krijgt hij die pas maanden later en worden hem binnen de week aanmaningskosten in rekening gebracht. Van de contactpersoon bij Luminus heb ik “eindelijk” op 21/10/2020 een uitleg gekregen en heb ik in mijn antwoord van 22/10/2020 besloten dat ik er van uit ging dat door de verschillende fouten die in hoofde van Luminus gebeurden en het vele zoekwerk en de nodige kopzorgen die dit me gekost heeft, ik alsnog rekende op een commerciële geste. En wat is de commerciële geste ? Geen antwoord op mijn mail van 22/10/2020 en zonder welke verwittiging ook onmiddellijk een “aanmaningskost” van 8 Euro, terwijl ik ter goeder trouw op een antwoord wachtte op mijn mail van 22/10. Ik had de betrokken factuur van 23/09/2020 daarenboven onmiddellijk gecontesteerd en kreeg pas op 21/10/2020 een antwoord. Inmiddels heb ik de factuur en de aanmaning betaald gezien Luminus mij gewoon het mes op de keel zet.Wat vooraf ging is ongehoord en daarom leg ik dan nu ook klacht neer, temeer gezien aan aanmaningskost die me aangerekend wordt.

Berichten (1)

Luminus

Naar: P. S.

06/11/2020

Beste heer SteelandNaar aanleiding van uw klacht die wij ontvingen via de website van Test-Aankoop analyseerde Luminus uw dossier en bezorgden wij u op 6 november 2020 een gedetailleerd antwoord via e-mail.Heeft u bijkomende vragen, contacteer ons gerust via volgende link s:www.luminus.be/nlrive/ik-wil/een-klacht-melden/. Wij helpen u graag verder.Vriendelijke groetenLuminusPS Deze e-mail kan u niet beantwoorden. This message and any attachments are intended solely for the addressees. The information contained in this message is confidential. Any use of information contained in this message not in accord with its purpose is prohibited, except formal approval. If you are not the addressee, you may not copy, forward, disclose or use any part of it. If you have received this message in error, please delete it and all copies from your system and notify the sender immediately by return message.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform