In december 2022 was ik slachtoffer van phishing. Ik wou enkele fondsen verkopen maar omdat dit in de app van Argenta niet gaat moest ik het doen via homebanking. Ik zocht via google naar Argenta en kwam terecht op een, wat later bleek perfect nagemaakte valse site, van wat ik dacht Argenta homebankingIk moest inloggen met mijn digipas reden waarom ik niet wantrouwig was omdat ik dacht dat het gebruik van de digipas volkomen veilig was. Ik deed dit maar het werkte niet zodat ik het nogmaals probeerde. Gezien het nog niet werkte stopte ik mijn pogingen. Eén minuut later kreeg ik een telefoon met als oproepnummer het alarmnummer van Argenta met de melding dat er een verdachte transactie had plaatsgevonden met mijn rekening. Gezien ik deze nummer niet vertrouwde nam ik terzelfder tijd met een ander telefoontoestel zelf contact met het alarmnummer van Argenta. Toen de man van Argenta de conversatie hoorde zei hij onmiddellijk dat dit phishing was. Op mijn rekening was er 2000€ van mijn spaarrekening naar mijn zichtrekening overgebracht en was er voor 1946€ een aankoop gedaan op Amazon Luxemburg.Argenta weigerde zijn wettelijke verplichting tot schadevergoeding te doen en verweet mij een grove fout te hebben gedaan Door mijn digipas te hebben gebruikt om in te loggen heb ik gegevens doorgegeven en dat was een grove fout. Overal staat vermeldt dat de digipas zeer veilig is maar dit is blijkbaar niet waar.. Ik had een verkeerde M gebruikt om in te loggen en daardoor had ik gegevens doorgegeven.Argenta verweet mij ook dat ik had moeten zien via mijn browsergeschiedenis dat ik op een nagemaakte site zat.Ik ben geen IT-specialist en was hier allemaal niet van op de hoogte zodat ik dit niet juist vond.Ik heb dan klacht neergelegd bij de Ombudsdienst voor de banken en deze gaven het advies aan Argenta om de schade te betalen gezien ik volgens hen geen grove fout had gemaakt. Ook testaankoop gaf hetzelfde advies.Gezien deze adviezen voor Argenta niet bindend zijn weigerde Argenta mij schadeloos te stellen en kan ik enkel via gerechtelijke weg mijn gelijk halen. Argenta rekent er blijkbaar op dat voor zo’n bedrag ik geen dure gerechtelijke procedure ga doen.Ik wil dan ook iedereen waarschuwen dat het gebruik van de digipas van Argenta niet veilig is en dat Argenta altijd wel een reden zal hebben om haar wettelijke verplichtingen niet na te komen.