Terug

Voucher verplaatsing tgv COVID-19

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

S. V.

Naar: Belvilla

30/07/2020

BesteEen tijd geleden boekten we een huis met 18 personen voor een weekend weg naar Nederland van 31/07 tem 02/08. Deze reservatie hebben we gemaakt via de Belgische website van Belvilla, zijnde belvilla.be. Aangezien we bezorgd waren over de mogelijkse reisbeperkingen tgv COVID-19, hebben we hun algemene regels goed nagelezen. Hierin staat vermeld dat indien er door overmacht of door opgelegde regels van de overheid de trip niet kan plaatsvinden, dat het bedrag dmv een voucher volledig zal worden teruggestort.Er zijn twee verschillende soorten annuleringen en vouchers:· De situatie waarin wij jouw boeking hebben moeten annuleren wegens geldende beperkingen opgelegd door de overheid / autoriteiten, een zogenaamde overmachtsituatie. In dit geval ontvang je een Corona-voucher waarmee je een ??nieuwe vakantie kunt boeken. Deze voucher is 3 jaar geldig. Als je de voucher niet gebruikt, kun je 6 maanden na de uitgiftedatum van de voucher een terugbetaling aanvragen.· De situatie waarin jij hebt besloten jouw boeking te annuleren, ook al zijn er vanaf de annuleringsdatum geen beperkingen vanuit de overheid / autoriteiten opgelegd. In dit geval heb je een Belvilla-voucher ontvangen (ter waarde van het bedrag dat je al hebt betaald minus de annuleringskosten) waarmee je een nieuwe vakantie kunt boeken. Ook dit voucher is 3 jaar geldig. Als je de voucher niet gebruikt, kun je 12 maanden na de uitgiftedatum van de voucher een terugbetaling aanvragen.We hebben ons aangemeld voor terugbetaling dmv de eerste voucher, gezien we door de nieuwe regels in Belgie maximaal met 5 personen in een bubbel mogen vertoeven. Toch werd ons verteld door Belvilla dat we 720 euro annulatiekosten moeten betalen, aangezien de reis wel zou kunnen plaatsvinden. Na ruim 5u wachten aan de telefoon en enkele onbeantwoorde e-mails later, ben ik uiteindelijk toch in verbinding geraakt met de Customer Service van Belvilla. Ik kwam hier in contact met een zekere Suzanne. Ze wist me te vertellen dat, ondanks ik via een Belgische website had gereserveerd, de trip toch kon doorgaan met 18 personen, aangezien de wetgeving dit wel toelaat op Nederlands grondgebied. Deze gedachtengang strookt echter niet met de hedendaagse wetgeving rond COVID-19 in België. Gezien wij gereserveerd hebben via een Belgische website voor een groep met Belgische personen (waaronder enkele artsen en verpleegkundigen) vinden wij het onethisch om deze trip toch te ondernemen, daar we in België maar een maximumbubbel van 5 personen mogen hebben én aangezien er een negatief (oranje) reisadvies is tov Nederland. Verder staat er op de informatiepagina van het coronavirus het volgende geschreven: Mag je met je sociale bubbel van vijf op reis?Dat mag. Maar meer dan dat ook niet. Met een groep van tien op reis kan dus niet meer, omdat je dan niet de hele tijd afstand kunt houden en een mondmasker dragen. De ene week op reis met twee vrienden en de andere week een weekendje weg met je ouders en twee broers dus ook niet, want dan staat de bubbelteller alweer op zes.Dit laat ons concluderen dat Belvilla ons aanspoort om deze activiteit te ondernemen die rechtstreeks nefast zou zijn voor de Belgische volksgezondheid én de Belgische wetgeving zou overtreden.Verder ben ik, noch mijn collega's in staat om 14 dagen in quarantaine te blijven bij terugkomst uit Nederlands, gezien wij dagelijks te werk zijn gesteld in het ziekenhuis voor opvang van COVID-19 patiënten.

Berichten (1)

S. V.

Naar: Belvilla

01/08/2020

BesteIn bijlage het officiële antwoord van de FOD Buitenlandse Zaken.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform