Terug

voorhuwelijkssparen: slecht geinformeerd

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

L. P.

Naar: CM

16/12/2019

Beste,onze zoon, voor wie we bij de CM aan voorhuwelijkssparen deden is in 2015 wettelijk gaan samenwonen met zijn vriendin.We kregen destijds volgende info: hij kon het dossier opvragen ad 1156.80 €, maar hij kon verder sparen tot zijn dertigste verjaardag (zijnde in /2021) en dan 1795.20 € ontvangen.Wij (de ouders die de spaarinspanningen leverden) kozen voor de 2e mogelijkheid.in april 2017 wijzigde onze zoon de CM naar een ander ziekenfonds.De CM beweert dat ze onze zoon een brief gestuurd (die hij nooit ontvangen heeft!) hebben, waar ze stelden dat hij niet langer kon sparen bij de CM.Onze domiciliering werd stopgezet zonder ons op de hoogte te brengen.Nu worden wij voor een voldongen feit geplaatst, en zou onze zoon slecht 700 € (!) ontvangen door vrijwillig ontslag te nemen.Onze klacht bij de ombudsman van CM werd weggewuifd :-(zodat wij met een verlies van +- 1000 € geconfronteerd worden, buiten onze wil om, zonder degelijk geinformeerd te zijn door de CM.: indien zij ons beter hadden op de hoogte gehouden hadden we ofwel destijds kunnen uitstappen ad 1156.8 € ofwel bij het nieuwe ziekenfonds kunnen verder sparen !reeds ondernomen stappen:mail naar CM dd 8/10/2016 negatief beantwoord dd 24/10/2019klacht bij ombudsman dd 22/11/2019, negatief beantwoord dd 26/11/2019herhaling van de klacht waar we stellen niet akkoord te gaan dd 27/11/2019 negatief beantwoord op 27/11/2019

Berichten (1)

CM

Naar: L. P.

19/12/2019

Beste heer,U geeft aan dat CM Mechelen-Turnhout u en uw zoon slecht informeerde.Tijdens mijn onderzoek heb ik vastgesteld dat u en uw zoon in 2016 correcte informatie ontvingen: Uw zoon kon toen als samenwonende zijn voorhuwelijkssparen opvragen en 1156,8 Eur ontvangen of verder blijven sparen tot zijn dertigste verjaardag waarop hij, op voorwaarde dat hij op dat moment nog steeds samenwoonde of gehuwd was, 1795,2 Eur zou ontvangen.Op 1 april 2017 heeft uw zoon zijn lidmaatschap bij CM Mechelen-Turnhout opgezegd. Dit had als gevolg dat uw zoon volgens de statuten van CM niet langer kon gebruik maken van de spaarformule Voorhuwelijkssparen bij CM. De CM-dienst Voorhuwelijkssparen heeft dit probleem op 05 april 2017 gedetecteerd en uw zoon werd hierover ingelicht. Er werd die dag een brief naar uw zoon gestuurd om te melden dat hij niet langer kon ingeschreven zijn als Voorhuwelijksspaarder bij CM en om de 2 keuzes uit te leggen die hem geboden werden: ofwelinschrijven in het voordeel Voorhuwelijkssparen bij zijn nieuw ziekenfonds en vragen aan CM om het spaargeld over te zetten naar zijn nieuw ziekenfonds.ontslag vragen bij CM en uitbetaald worden volgens zijn situatie op 31 maart 2017.Uw zoon contacteerde op 24 april het CM-ziekenfonds met de boodschap dat hij een briefontvangen had van de Landsbond der Christelijke Mutualiteiten over zijn voorhuwelijkssparen en hij daar meer uitleg over wenste. Het CM-ziekenfonds heeft hem ingelicht.Jammer genoeg heeft uw zoon nadien het CM-ziekenfonds niet meer gecontacteerd. Hij heeft niet laten weten of hij wenste uitbetaald te worden of dat hij wenste dat CM het spaargeld overschreef naar zijn nieuwe ziekenfonds. Uit uw reactie leidt ik af dat uw zoon u niet op de hoogte had gebracht van deze brief van 5 april 2017 en van het contact dat hij op 24 april 2017 met het CM-ziekenfonds had.Nu we meer dan 2 jaar verder zijn, bepaalt het reglement van het Voorhuwelijkssparen dat er geen andere mogelijkheid meer is dan de uitbetaling omwille van vrijwillig ontslag.Aangezien het CM-ziekenfonds in april 2017 alle nodige informatie gegeven heeft om op de meest voordelige manier het voorhuwelijkssparen bij CM af te sluiten en er toen zelfs een persoonlijk contact met uw zoon geweest is, zal CM niet ingaan op uw vraag voor een schadevergoeding.Met vele groeten,Didier CovensOmbudsman voor klachten tegen CM____________


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform