Beste,
Ik dien hierbij een klacht in tegen Ryanair wegens het niet respecteren van mijn passagiersrechten conform EU-verordening 261/2004.
Op 23 september 2025 had ik vlucht FR7836 van Palma de Mallorca (PMI) naar Brussel-Charleroi (CRL), met gepland vertrek om 20:30 en aankomst om 22:50.
De vlucht vertrok uiteindelijk om 22:51 en werd afgeleid naar Oostende (OST), omdat de piloot meldde dat het toestel door de opgelopen vertraging niet meer mocht landen in Charleroi (curfew overschreden).
Na aankomst in Oostende kregen passagiers geen verzorging, eten, drinken of duidelijke communicatie. Pas na meer dan een uur werd aangekondigd dat er bussen zouden komen, die nog eens 120 minuten op zich lieten wachten.
Omdat het midden in de nacht was en er geen concrete hulp kwam, heb ik een taxi naar Charleroi genomen (€75, bewijs toegevoegd).
Ryanair weigert zowel compensatie als terugbetaling, met als argument dat de vertraging “buitengewoon” zou zijn door “luchtverkeersleiding”. Dat is onjuist — de vertraging ontstond door hun eigen operationele planning, waardoor het toestel te laat arriveerde in Palma en vervolgens te laat vertrok.
De diversie naar Oostende was dus een rechtstreeks gevolg van hun eigen vertraging.
Ik vraag daarom:
• €250 compensatie (afstand <1500 km, vertraging >3 uur)
• €75 terugbetaling van mijn vervoerskosten (taxirit van Oostende naar Charleroi)
Aangezien Ryanair blijft weigeren, heb ik intussen ook een officiële klacht ingediend bij AESA (Spaanse luchtvaartautoriteit). Ik vraag Test Aankoop om mijn dossier te ondersteunen en druk uit te oefenen op Ryanair om tot correcte naleving te komen.
Met vriendelijke groet,
Jakob
Boekingsnummer: M4REME