Aangetekend schrijven Ref 220361281262 DD 18-04-2023 aan Aéroport de Charleroi Bruxelles-Sud S.A.Rue des Frères Wright 8, B-6041 Charleroi - met bijlagen - Zonder reactie.Vrije vertaling NL / enkel de belangrijkste feiten. Betreft: Officiële klacht - Vlucht gemist wegens onaanvaardbaar lange wachtrij in de vertrekhal van Charleroi Brussels-South Airport op 4 april 2023.Onze referentie: Reserveringsnummer JL2C8U = 4 Geachte heer of mevrouw,Voor de goede orde hebben wij op 11 april 2023 onderstaande klacht ingediend conform uw eisen https://www.brussels-charleroi-airport.com/nl/contact maar wij hebben tot op heden geen reactie of ontvangstbevestiging van de klacht ontvangen. Daarom sturen wij u per aangetekende post onderstaande formele klachtbrief met bijgewerkte informatie.De feiten:We boekten twee hotelkamers in de buurt van de luchthaven van Charleroi voor 3 april om ervoor te zorgen dat we ten minste 2 uur voor vertrek aankwamen (zie bijgevoegde officiële verklaring).Er was geen bagage om in te checken / alle tickets waren geprint dus we hoefden alleen maar in de rij te staan voor de veiligheidscontrole.Toen we aankwamen in de vertrekhal op de luchthaven van Charleroi, stond er een rij die we nog nooit eerder hadden gezien... honderden mensen stonden te wachten en - heel langzaam - in de rij.Na meer dan 145 minuten (!!) in de rij te hebben gestaan in de vertrekhal (zie de bijgevoegde 'chaos'-foto), kwamen we eindelijk aan bij de vertrekbalie.We kwamen eindelijk aan bij de veiligheidscontrole en merkten dat er maar één veiligheidsgordel operationeel was in deze ruimte (zie bijgevoegde foto). Maar we kwamen te laat aan bij de boarding gate... onze vlucht FR1687 (instapkaarten bijgevoegd) naar Valencia was al vertrokken... het luchthavenpersoneel waarschuwde de passagiers niet eens en bood geen oplossingen voor de lange wachtrijen. (We waren niet de enigen die onze vlucht misten!). Toen we via de beveiligingsruimte terug moesten naar de vertrekhal, zagen we dat 4 (!) leden van het beveiligingspersoneel in een aparte ruimte zaten... Onnodig te zeggen dat ze extra veiligheidsgangen hadden kunnen openen en/of op zijn minst de lange wachtrijen hadden kunnen structureren. Toen we naar de balie gingen, kregen we te horen dat er al lange tijd structurele problemen waren met het beveiligingspersoneel op de luchthaven. Om onze vakantiebestemming (Valencia) via Barcelona te bereiken, waren de volgende extra handelingen en kosten nodig. (Kopie van alle kosten bijgevoegd)1.4 april: Kosten voor ticketboekingNieuw vertrek op 5 april vanaf de luchthaven van Beauvais2.4 april: Flexbus van Charleroi naar Lille3.4 april: TGV van Lille naar Paris Nord: en trein van Paris Nord naar luchthaven Beauvais5.april 4: Hotel Beauvais 2 kamers: 6.april 5: Sixt 1 dag autohuur (Barcelona naar Valencia) 7.april 6: Brandstof huurauto (Barcelona naar Valencia)8.We waren 1 nacht van de 4 kwijt in ons appartement in Valencia: 9. We declareren ook de hotelkosten voor ons verblijf in het Charleroi Sud hotel op 3 april: 10 en we hebben de kleine contante uitgaven zoals eten, pendeldienst naar de luchthaven niet vermeld...Totale kosten: € 1571.86 voor 4 personen.Het spreekt voor zich dat als het beveiligingspersoneel/-proces op de luchthaven de belangrijkste oorzaak is van onze gemiste strijd en de daaruit voortvloeiende extra kosten. Laten we in dit verband, als referentie voor de luchthaven van Charleroi, ook de duur van het veiligheidscontroleproces op de luchthaven van Beauvais (op 5 april) en Valencia (op 8 april) vergelijken. Vanaf de aankomst in de vertrekhal tot aan de veiligheidscontrole duurde het hele proces minder dan 15 minuten (!). Tot onze spijt moeten we benadrukken dat deze extreem lange en onaanvaardbare wachtrijen met niet-ingecheckte passagiersbagage in de vertrekhal ons, als burgers, een heel slecht gevoel hebben gegeven over de veiligheid op luchthavens... denk aan wat er is gebeurd in Brussel / maart 2016. We voelden ons helemaal niet veilig op deze overvolle plek.Wij stellen u, Brussels South Charleroi Airport N.V., hierbij volledig aansprakelijk voor alle gevolgen zoals, maar niet beperkt tot, verliezen, schade, claims, aansprakelijkheden, boetes, sancties, kosten en uitgaven van welke aard dan ook die wij kunnen lijden of oplopen.We verwachten dat alle bovenstaande kosten, ten bedrage van EUR 1571,86, onmiddellijk en volledig worden betaald op onze bankrekening : Gelieve dit te beschouwen als een formele protestbrief.HoogachtendBijlagen: kopie kosten, foto's.