Terug

Vervoersbewijs bij opstappen

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

T. V.

Naar: De Lijn

13/07/2023

Beste, op 25/06 ontving ik een brief van De Lijn in verband met een overtreding. Concreet ging dit over een niet gevalideerd vervoersbewijs op een bus op datum 14/06, te Gent. Ik heb die ochtend inderdaad controle gehad door een medewerker van De Lijn. Bij het opstappen zat mijn abonnement toen in mijn rugzak. Ik ben na het opstappen niet gaan zitten op een plaats, maar bleef staan aan de paal met scanner waar ik vervolgens mijn rugzak afdeed om mijn portefeuille met abonnement uit te halen. Binnen de 10 seconden werd ik aangesproken door een controleur. Ik had toen dus effectief een geldig abonnement die ik kon voorleggen. De vraag werd mij toen gesteld waarom ik mijn abonnement niet valideerde. Vervolgens heb ik de man in kwestie hetzelfde als hierboven uitgelegd, namelijk dat ik nog geen 10 seconden op de bus stond en effectief aan de scanner mijn abonnement aan het uithalen was. Voor mij was dit hiermee afgehandeld. U kan dus mijn verbazing begrijpen toen ik enkele dagen later een brief in de bus kreeg met waarschuwing dat ik bij een volgende waarschuwing een administartieve boete opgelegd zou worden. Of de portefeuille nu in mijn rugzak of broekzak had gezeten, ik vind het maar normaal dat een persoon enkele seconden nodig heeft om zijn abonnement te scannen. Het is absoluut belachelijk om tijdens de drukte van de ochtendspits in een stad te verwachten dat iedereen opstapt met zijn bewijs in de hand en binnen de 5 seconden valideert. Indien dit geval is moeten ze de scanners maar langsbuiten aan de deur van de bus/ tram plaatsen. Bovendien was de controleur extreem onvriendelijk en arrogant. Ik heb nog geen acties ondernomen naar De LIjn zelf toe, aangezien ik dit in het verleden al meermaals geprobeerd heb en ik ervan overtuigd ben dat de klachtendienst bij De Lijn allesbehalve functioneert. Graag had ik deze waarschuwing geschrapt gezien. Langs mijn kant let ik er nu telkens op om asap te valideren, maar op de manier waarop er gecontroleerd wordt zie ik dergelijke situaties opnieuw voorvallen. Ik wil een administratieve boete dus zeker vermijden. Alvast bedankt!


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform