Terug

vertraging vlucht totaal 12,5h

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

J. B.

Naar: TUI Belgium - TUIfly

13/10/2019

Betreft: Vlucht FH7361 d.d. zondag 29 september 2019 met reservatienr. 025841661op naam van Jan B. en 2de passagier Rosette G.Samenvatting zonder de bijlagen.De vlucht was voorzien om in Dalaman Turkije te vertrekken, met bestemming Brussel, Wij haddenplaatsen gereserveerd met Fly Deluxe en extra betaalt voor de stoelreservering. Na een tijd vliegen was er een lichte brandgeur en een nevel merkbaar in de cabine. Omstreeks 23:00 h kwam de melding dat er, wegens een technisch probleem, een tussenlanding zougemaakt worden in Stuttgart.Na de landing werden we verzocht om de handbagage mee te nemen en het vliegtuig te verlaten.In de terminal aangekomen bleek de ruimbagage al op de verdeelband te liggen. In de terminal ontmoeten we 3 personeelsleden van de luchthaven. Die wisten van niets. Ze communiceerden in tegenspraak met elkaar, kortom complete chaos. Voor diegenen die verkozen om op de luchthaven te blijven, werd er aangekondigd dat er veldbedden werden klaargezet. Dat waren er veel te weinig, want ermoesten passagiers op de grond en op de banken in de terminal een plaats vinden. Voor de dorst was er water beschikbaar.Op de vraag wanneer er een verantwoordelijke van Tuifly ter plaatse zou zijn, kon niet geantwoord worden. Het luchthavenpersoneel kon niemand bereiken, omdatze geen telefoonnummers kenden en … zelfs de vliegtuigcrew was verdwenen. De passagiers werden door de vliegtuigcrew en door Tuifly (en Freebird), volledig aan hun lot overgelaten. Het was toen ongeveer 00:30 h. Wekregen nog de melding dat er omstreeks 04:00 h iemand met verdere uitleg beschikbaar zou zijn. Ondertussen was vastgesteld dat geen 24/24 h telefoonnummer vanTuifly beschikbaar was.Omstreeks 05:30 h (en niet om 04:00 h) kwam, opnieuw een personeelslid van de luchthaven, vertellen dat ze nog van niets wist. Ze kwam wel vouchers uitdelen waar we een ontbijt mee konden zoeken.Omstreeks 08:30 h kwam de melding dat we mogelijk om 09:30 h zouden mogen inchecken. Er werd ook gezegd dat het vliegtuig al een tijd hersteld was, maar dat de crew nog steeds onvindbaar was. Het eerste teken van leven van Tuifly, was er op maandag 30 september om 09:20 h. Een sms bericht met de melding dat we om 12:00 h zouden vertrekken en om 13:00 h in Brussel zouden aankomen. Wij stonden toen al in de rij aan de incheckbalie.Klacht 1, recht op compensatie:De vlucht FH7361 van zondag 29 september diende te vertrekken om 21.30 h en de aankomstwas voorzien op maandag om 0.30 h. Ze is aangekomen op de bestemming in Brussel opmaandag 30 september omstreeks 13.00 h. Ze heeft bijgevolg een vertraging van 12,5 h.Dat zou een forfaitaire vergoeding van 400€ per passagier betekenen. In dit geval dus totaal 800€.Klacht 2, recht op verzorging:De luchtvaartmaatschappij dient de passagiers onder te brengen in een hotel met de nodige voorzieningen. Dit is niet gebeurd en daarvoor is een schadevergoeding te betalen die ten minste gelijk is aan de kost van eenovernachting in een hotel. Ik neem aan dat de kosten hiervoor minimum 100€ per persoonbedragen, voor een kamer op basis van een verblijf met ontbijt van 2 personen. Het is dan ook niet meer dan billijk dat hiervoor een minimum compensatie van 200€ wordtuitbetaald. Dat is dan nog maar alleen de besparing die Tuifly, op de kap van de passagiers, gemaakt heeft en dus zonder enige vergoeding voor de extra ongemakken. Ik wacht met ongeduld de extra tegemoetkoming van Tuifly hiervoor af.Klacht 3, plaatsen in een lagere klasse:Wij bestelden voor de terugvlucht de optie Fly deluxe en betaalden hiervoor 110€ extra. Voor hetvertrek reserveerden wij twee stoelen (4A & 4B) en betaalden hiervoor 14€. Voor de ongemakken als gevolg van de fouten bij de incheckbalie in Stuttgart en door de stewardess op het vliegtuig is een compensatie te voorzien en is er een terugbetaling van 50% van de ticketprijs te voldoen binnen de 7 dagen.Deze ticketprijs voor de terugvlucht van 2 passagiers bedraagt:• Ticketprijs 359,8€• Fly deluxe 110,0€• Totaal 469,8€ en 50% hiervan is 234,9€De niet nagekomen stoelreservatie vorder in integraal terug, zijnde 14€. Dat betekent een totaalvan 248,9€ voor deze klacht.Klacht 4:Ik ben zaakvoerder van 24Consult bvba en maak deel uit van een groep ondernemers uit Antwerpen werkzaam in de bouwindustrie, immobiliën, installaties, architectuur en consultants in milieu- en projectmanagement. Reeds geruime tijd zochten wij contacten met een gelijkaardige,veel grotere groep, in Wallonië. De allereerste ontmoeting werd afgesproken op maandag 30 september om 12:00 h in Luik. De aankondiging van de Waalse collega’s, deze van de Antwerpse groep met de agenda van de samenkomst en de bevestiging van mijn inschrijving, is beschikbaar. Deze samenkomst en gelegenheid tot netwerken heb ik door de tussenstop gemist. Hiervoor ligtde verantwoordelijkheid volledig bij Tuifly. Ik verwacht dan ook de volgende compensatie:1. De inschrijving voor de lunch bedroeg 25€ en is niet terug vorderbaar. Tuifly dient deze kost terug te betalen.2. Ik had op maandag 30 september van ongeveer 12:00 h tot minstens ongeveer 18:00 h (volgens de agenda) kunnen netwerken. Mijn tarief als consultant is 125€/uur, bijgevolg loop ik 750€ aan rechtstreekse inkomsten mis.3. De imagoschade voor 24Consult bvba, kan ik niet begroten. SAMENVATTING KLACHTEN.Als gevolg van de diverse klachten verwacht ik minimaal als compensatie:1. Klacht 1: 800,0€2. Klacht 2: 200,0€3. Klacht 3: 248,9€4. Klacht 4: 750,0€5. Totaal: 1.998,9€Deze compensatie dient gestort te worden op rekening BE80 0010 4656 0177 van ondergetekende, Jan Bakx.Vanwege Jan Bakx

Berichten (1)

TUI Belgium - TUIfly

Naar: J. B.

13/01/2020

Geachte klant,Geachte mevrouw, mijnheer,Hierbij sturen wij u dit bericht naar aanleiding van uw klachtendossier.Wij namen nota van uw opmerkingen met betrekking tot bovenstaand reservatienummer en deze bemerkingen werden met de nodige zorg doorgenomen.Uiteraard betreuren wij dat de vertraging van de retourvlucht, uitgevoerd door luchtvaartmaatschappij Freebird Airlines, ervoor heeft gezorgd dat uw retourvlucht met enig uitstel is vertrokken.Wij verontschuldigen ons voor het feit dat de communicatie niet aan uw verwachtingen kon voldoen en betreuren de ongemakken die zich voordeden. In dergelijke gevallen zijn wij echter volledig afhankelijk van de informatie die wij doorkrijgen van de luchthaven. Wij hebben de luchthaven er dan ook op aangedrongen opdat deze informatiestroom veel vlotter zou verlopen, zodat wij onze reizigers met meer inlichtingen kunnen bijstaan.Uiteraard begrijpen wij dat de uitgestelde retour praktische gevolgen heeft gehad, maar wij houden er niettemin aan te benadrukken dat de omkadering/opvang van de klanten op een zo efficiënt mogelijke manier werd georganiseerd.Tevens kunnen onze klanten bij ernstige of dringende problemen ook steeds terecht op onze permanente telefoonservice die 24u op 24, 7 dagen op 7 bereikbaar is.Deze informatie werd ook toegelicht in uw reisdocumenten (zie hieronder):U verwijst naar de Europese regelgeving terzake.Wij dienen u er op te wijzen dat het toepassingsgebied van deze regelgeving beperkt is tot de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert.Nummer 7 van de preambule van de Passagiersverordening schrijft namelijk voor:Om de effectieve toepassing van deze verordening te waarborgen, dienen de bij de verordening gecreëerde verplichtingen te rusten op de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert of voornemens is de vlucht uit te voeren, met eigen dan wel inclusief of zonder bemanning geleaste vliegtuigen, of in enige andere vorm.lndien u het recht op de forfaitaire schadevergoeding wenst uit te oefenen, dient u zich te wenden tot Freebird Airlines via het e-mailadrescustomerservices@freebirdairlines.comWij hielden eraan u hiervan op de hoogte te brengen.Voor wat betreft loonderving, kunnen wij niet ingaan op uw vraag tot toekenning van een financiële compensatie.Wij wensen namelijk geen onderscheid te maken tussen de passagiers, gezien alle passagiers dezelfde ongemakken en oponthoud hebben ondervonden.Als commercieel gebaar voor de opgelopen vertraging hebben wij ons reeds bereid gesteld u een commercieel gebaar aan te bieden en dit voor het bedrag van 100 euro.Voor wat betreft de fly deluxe service dienen wij u er op te wijzen dat de luchtvaartmaatschappij TUIFly geen aparte klassen aan boord heeft maar wel verschillende optionele betalende diensten aanbiedt zoals bijvoorbeeld fly deluxe service of de mogelijkheid om pre-seating te reserveren.Ter commerciële titel en uit begrip voor de ervaren ongemakken, stellen wij ons tevens bereid u de gereserveerde stoelen op de retourvlucht terug te betalen, alsook de fly deluxe service en dit voor het bedrag van 110 euro.Onze dienst Boekhouding werd hiervan op de hoogte gebracht zodat zij het nodige kunnen doen.In de overtuiging dat u bovenstaande verduidelijking en het commercieel gebaar in de juiste context kan plaatsen, en met onze dank voor de tijd die u heeft vrijgemaakt om ons uw reiservaring over te maken.Naar bovenstaande argumentatie, achten wij dit dossier als zijnde afgesloten, en tekenen,Met hoogachting,Quality After SalesTot slot van alle rekeningen.Zonder nadelige erkenning en met behoud van al onze rechten.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform