Op 11 september 2024 schreef ik Vanden Borre Kitchen Leuven (Vaki Korlo BV) mbt de oplevering van de keuken. Na 2 maanden ontving ik echter nog steeds geen reactie. Ik beperk het schrijven tot een oplijsting, de volledige toelichting hebt u reeds in bezit en voeg ik in bijlage.
1. Vertraging
Tal van problemen deden zich voor bij opmeting, planning, levering en plaatsing. De plaatsing zou zich volgens afspraak volledig voltrekken op 4, 5 en 6 september 2023. Er werd op 18 dagen gewerkt: de keukenplaatser op 4, 5, 6 september 2023, 18 oktober 2023, 11 december 2023 (exit initiële plaatser), 9 en 26 januari 2024, 17 februari 2024, 23 maart 2024, 22 april 2024, 17 juni 2024, 13 en 23 juli 2024. Plus 2 afzonderlijke interventies door Bosch (14 februari 2024 en 14 maart 2024) en 3 afzonderlijke interventies door Pierre Ligne (9 oktober 2024, 27 februari 2024 en 22 maart 2024). Plus een bijkomende interventie door onze elektricien Op 28 december 2023 deed u een werfbezoek nav de contractbreuk van de eerste plaatser. De plaatsing werd zodoende gespreid over 11 maanden in 2023 en 2024. De opmeter (Neo Freelance) wou bovendien een buitencontractuele kwijting van alle verantwoordelijkheid laten tekenen alvorens de werken. De initiële plaatser escaleerde tot een werkweigering op 11 december 2023. Deze plaatser verbrak eenzijdig elke verbintenis tot stipte plaatsing. Ondertussen communiceerde een vennoot ter plaatse en per telefoon met allerhande beloftes, zonder gevolg buiten abrupte verbreken van elk contact.
De uitgestelde verhuis veroorzaakte ca. 5 maanden genotsderving van de gelijkvloerse vertrekken. Bijvoorbeeld, wegens onzeker stabiliteit mocht de keuken pas worden ingeladen na 9 januari (mail van 10 januari). De vaatwas kon bijvoorbeeld pas na 18 oktober geopend worden en de installatie van de dampkap kon pas na de nalevering van een vergeten hangkast/regel ernaast (nodig voor de correcte positie van de dampkap). Ook na 9 januari was de keuken niet geheel te gebruiken wegens onvolledige installatie (o.a. tussen 27 februari en 22 maart een losse dus onbruikbare spoelbak).
Dit valt buiten een redelijke termijn en ik vraag een voelbare commerciële geste.
2. Nog steeds resterende gebreken
A. Problemen door een incorrecte opmeting van de afstand tussen de zijmuren (kastenwand), van de locatie van de zekeringenkast/leidingen, van de diepte van de achterliggende muur. Bovendien werden na volledige installatie zowel de toog (10 cm) als de kastenwand (tot 5 cm) naar voren getrokken.
Gevolgen:
1. Kastenwand schuin geplaatst (ondanks het verzagen van een zijwand).
2. De kastenwand steekt te ver uit tov de ingangsdeur van de keuken.
3. De kastenwand staat scheef tov de tegelvoegen.
4. De ingebouwde zekeringkast is zeer moeilijk (aanvankelijk niet) bereikbaar, ook hier moest gezaagd worden in een zijwand.
5. Een scheve opbouw van de nis in de kastenwand (en daartoe scheef bijsnijden/plaatsen van het werkblad, spatwanden, regels in de nis; nood aan siliconen voor verstevigen en opstoppen lelijke spleten).
6. Een moeizame en twijfelachtige plaatsing van de hangkasten boven de nis, er ontbreekt ondersteuning door een ophangkader, de hangkasten buigen door. Dit werd verhuld door de frontpanelen bij te snijden (!), maar de stabiliteit blijft onduidelijk.
7. De regels in de nis bleken onvoldoende dragend voor minimale belasting.
8. De deurtjes van de kastenwand stonden schots en scheef; deze uitlijning blijft gebrekkig ondanks de vele werken.
B. Er volgde (na vertrek plaatser) geen nieuw aanbod voor de dampkapafwerking, afvoerbuis blijft onafgewerkt.
C. Twijfelachtige installatie van de ijskast, zoals bevestigd door Bosch technieker.
D. Frontpanelen van de vaatwas verschuiven bij de minste trekkracht.
E. Het frontpaneel van de apothekerskast steekt overal ca. 2mm uit tov het zijpaneel ernaast.
F. De linksonderste regel boven de toog werd niet goed geplaatst (de 3 schapdragers staan ongelijk in de muur waardoor regel er niet volledig overheen past).
G. Nieuwe wasbak te diep gezet tov onderliggende lade. Daaruit volgende afwerking in de lade is ronduit lelijk
H. Schade aan het dekton werkblad
I. Foutieve fineer van afdekplaat in vitrinekast
J. De fineerlaag aan de zijkant van 1 van de 2 vitrinekasten lost ondanks eerdere reparatie.
K. Onesthetische plaatsing van de 2 aansluitende spatwanden boven de toog.
L. Schade (gescheurde en loshangende laag) van 3cm onderaan de (rechter)regel in de nis.
M. De corpussen van de 2 vitrinekasten staan ongelijk tegen elkaar.
N. Verkeerde afwerking (glanzend ipv mat) van onderpaneel onder de hangkast in de WC-ruimte. Bovendien ook hier slechte uitlijning van zijplinten – onderpaneel – frontpanelen.
O. De zijplint tegen inkomdeur is te kort gesneden en daartoe zichtbaar verlijmd met een verlenging.
P. Verschillende beschadigingen van de onderplinten van kastenwand en van de toog. Schade aan het kastcorpus onder de wasbak, op 2 plaatsen. Dichtingsband onder de kookplaat afgescheurd. Schade aan het gyproc plafond tijdens de installatie.
Q. Vlekken op de tafel zouden gepoetst worden, niet gebeurd.
R. Onesthetische afwerking bovenplint boven ijskast (stuk uitgesneden ipv gefreesd). "Bermabru luchtroosters" niet geleverd maar wel betaald.
S. De geleverde dichtingsbanden (fabrieksstandaard) werden niet toegepast
T. Het led licht boven de toog valt soms kort uit (knippert) indien langere tijd aan op vol vermogen: vermoedelijk te laag vermogen van de transfo (idem reeds een andere transfo bij de vitrinekast)...
U. De XXL vaatwas werd bij een update van de bestelling vervangen zonder overleg. De lagere vaatwas kon niet open waardoor een stuk uit de onderplint gesneden.
V. Halverwege de kolomkast bij de zekeringskast verhindert een vaste regel de plaatsing van kuisgerief, hoewel de kast daartoe besteld werd.
W. Gat voor de kookplat in het dekton werkblad werd ter plaatse ipv fabrieksmatig bijgeslepen (impact sterkte?).
X. Opvallend kleurverschil tussen de 2 aansluitende (prijzige!) dekton werkbladen was te vermijden maar werd zonder overleg gesneden en geplaatst.