Terug

Verlies van terugdraaiende teller door spanningsverandering

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

R. V.

Naar: FLUVIUS

20/10/2021

Fluvius maakte in week 40 per brief kenbaar dat er een netspanningsverandering komt voor onze straat/huisnummer. Van 3x230V naar 3x400V+N. Alle kosten voor de wijzigingen in onze zekeringskasten nemen ze voor zich. Alsook aanpassen inductiekookplaten 3-fase aansluiting. Alsook het vervangen van de elektriciteit hoofdleiding van onze tellerkast tot aan de straat indien deze kabel van een ouder type was. (wat zo is)In week 41 komt de uitvoerder van de werken (bvba Colpaert Mario) aan onze deur persoonlijk vertellen dat er OOK een digitale meter komt. Waarvan geen sprake was in de brief. Aangezien wij eigenaars zijn van zonnepanelen vraag ik hem dat wij toch uitstel hebben en onze terugdraaiende teller langer mogen behouden? Die regeling is zo heel duidelijk gecommuniceerd en voorzien door de Vlaamse regering.Hij antwoorde dat we kunnen aangeven dat we de terugdraaiende teller willen behouden, maar dan voert Fluvius de werken voor de spanningsverandering NIET uit. En dienen we later die aanzienlijke kosten helemaal zelf te dragen. Bv als we later een elektrische auto hebben, waardoor die nieuwe spanningsverandering absoluut nodig zal zijn.Men kan de spanningsverandering niet doorvoeren met behoud van onze huidige terugdraaiende teller. (technisch niet mogelijk) Kortom. Wij voelen ons voor het blok gezet, zeker omdat we plots binnen de week moeten beslissen en her niet in onderlegd zijn.1) Kiezen we voor de spanningsverandering, dan verliezen we de terugdraaiende teller en dus ons zonnepanelen investeringsbedrag die we nog hadden kunnen terugverdienen hierdoor.2) Weigeren we de spanningsverandering dan behouden we weliswaar de terugdraaiende teller, maar draaien we later zelf op voor de aanzienlijke spanningsverandering kosten. Waardoor we ook hier het investeringsbedrag van onze zonnepanelen niet kunnen terugverdienen aan dezelfde voorwaarden als bij terugdraaiende teller.Wij voelen ons oneerlijk en onrechtmatig behandeld. Zeker aangezien de huiseigenaars aan de overkant van de straat die ook zonnepanelen hebben en ook een spanningsverandering ondergaan, WEL hun terugdraaiende meter kunnen behouden. Van een absoluut onrecht gesproken.Dit voelt aan als een methode om de digitale teller er toch vervroegd door te krijgen (en de garantie om de terugdraaiende teller te kunnen behouden van de Vlaamse regering gewoon naast zich neerlegt) bij bepaalde zonnepaneel eigenaars in dezelfde straat.

Berichten (1)

FLUVIUS

Naar: R. V.

18/11/2021

Beste meneer Verbrugghe,Op 20.10.2021 ontvingen we uw klacht via de verbruikersorganisatie Test-Aankoop.Ik begrijp uit uw opmerkingen dat u de plaatsing van een digitale meter weigerde.Helaas moet ik u meedelen dat ik mij aansluit bij het antwoord dat u van de dienst Aansluitingen op 22.10.2021 mocht ontvangen.Omdat een nieuw laagspanningsnet in dienst werd genomen in de straat, en de oude kabel vanuit de cabine afgesloten werd, dienden we de huishoudelijke aansluitingen over te koppelen op het nieuwe net.Deze werken zijn noodzakelijk om de klanten ook in de toekomst continu van elektriciteit te kunnen voorzien.Tijdens deze overkoppelingen werden op initiatief van Fluvius nieuwe meters worden geplaatst. Dit is uit noodzaak bij een spanningsombouw van 230V naar 400V distributienet.Sinds 1 juli 2019 worden enkel nog digitale meters plaatst in Vlaanderen.De plaatsing van de digitale meter kadert binnen de verplichting van het Energiedecreet tot een ombouw van de klassieke Ferrarismeters naar digitale meters.De netbeheerder heeft dus tijdens de aanpassingswerken de bestaande meteropstellingen moeten digitaliseren.Op een verzoek om de digitale meter opnieuw te vervangen door een analoge meter of een compensatie te voorzien, kunnen wij niet ingaan.Wel hebben de Vlaamse beleidmakers, het departement Omgeving in samenspraak met het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap, een retroactieve investeringspremie bepaalt.Deze premie kan je aanvragen via www.fluvius.be/nl/themaremies/retroactieve-investeringspremies/zonnepanelenMet vriendelijke groeten,Klachtencommissie Fluvius s:www.fluvius.be/disclaimer


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform