Terug

Verlies van geproduceerde stroom

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

D. D.

Naar: FLUVIUS

15/12/2021

Beste, ik heb een huis in aanbouw, waar sinds iets meer dan één jaar zonnepanelen op liggen. Die produceren stroom waardoor de teller terug draait (is nog een analoge teller). In 2020 werd een telleropname gedaan, dat was net voor de zonnepanelen erop gingen. De teller stond op 184 kWh. Gans dit jaar is er productie, doch quasi geen verbruik (de woning is nog in afwerking) waardoor de teller echt terugdraait. In november dit jaar moet er opnieuw tellerstand doorgegeven worden. Ik bel Fluvius daarvoor op, en doe gans mijn verhaal (analoge teller, woning in aanbouw, zonnepanelen,...) en vermeld wat de vorige stand was (184kWh) en ook dat de huidige stand 998469kWh is. En dat er dus een 'tegoed' is van ongeveer 1700kWh en dat ik dit niet kwijt wil zijn. Bij Fluvius bevestigen ze twee, drie maal dat ik dit tegoed zeker niet kwijt zal zijn. Intussen gaat de leverancier (Vlaamse Energieleverancier) failliet, waardoor ik een andere leverancier moet nemen. Doe ik vorige week al, waardoor er vandaag een brief in de bus zit van Fluvius om de tellerstand door te geven. Tot mijn grote verbazing staat daar 998469kWh op als 'vorige' meterstand. Dit betekent dus duidelijk dat ik het opgebouwd tegoed van 1700kWh wél kwijt ben. Ik ga daar mee niet akkoord. Ik had een productietegoed van 1700kWh, en ik heb het recht om dit terug te gaan opnemen op latere datum. Daarvoor betaal ik ook prosumententarief. Had ik het gewoon 'slim' gespeeld en opnieuw 184 doorgegeven, dan had ik mijn tegoed van 1700kWh nog en kon dit straks verbruikt worden als het gebouw bewoond wordt. Nu duidelijk niet, want als het straks bewoond wordt en binnen een jaar is de tellerstand bijvb. terug op 184, dan ga ik voor 1700 kwH betalen, daar waar het reëel verbuik in afname van net 0kWh is (NUL kWh dus) Vandaag gebeld met Fluvius en daar beweren ze bij hoog en bij laag dat ik mijn tegoed niet kwijt ben (wel ja, uw teller is toch achteruit gedraaid), maar ik heb hen gezegd dat ik niet akkoord ben met hun visie. Als ik dan vraag waar die stroom dan wel naar toe is, kunnen ze niet antwoorden. Die stroom is dus op het net gezet, maar dit kon de persoon aan de andere kant van de lijn niet antwoorden. Kan dit uitgezocht worden hoe het juist zal verlopen? Zal ik totdat de teller terug op 184kWh staat niks hoeven betalen qua verbruik of ben ik gejost door mijn eerlijkheid om de werkelijke situatie door te geven?

Berichten (1)

FLUVIUS

Naar: D. D.

16/12/2021

Beste heer DemeesterIk heb uw klacht goed ontvangen.Na onderzoek kan ik u hierover het volgende meedelen:Hieronder een overzicht van de meterstanden die vanaf 23/06/2021 geregistreerd werden:Datum meteropnameMeterstandbron07/12/2021998469schatting05/11/2021998469Klant (telefonisch)23/06/2021184Klant (website)De meterstand werd op 07/12/2021 geschat omwille van het faillissement van uw energieleverancier de Vlaamse Energieleverancier. Deze meterstand zal aangewend worden voor opmaak van de slotfactuur.De opnamemaand voor de jaarlijkse meteropname op uw adres is november. Op 05/11/2021 gaf u hiervoor de meterstand door aan Fluvius.Vanuit de bestaande wetgeving wordt er geen compensatie voorzien voor het verbruik dat u injecteert op het distributienet.Indien u meer produceert dan afneemt, wordt het aangerekend verbruik herleid naar '0'.U ontvangt geen vergoeding voor het 'teveel' aan geproduceerde elektriciteit en het overschot aan geproduceerde kWh komt dus ook niet meer in aanmerking voor verrekening van het verbruik op een later tijdstip.De huidige meterstand (die lager is dan de vorige) is het nieuwe vertrekpunt, waarmee de meterstand van de volgende meteropname zal vergeleken worden.Bij de volgende jaaropname zal er dus worden verder gerekend vanaf meterstand 998469 kWh.Als de meterstand in november 2022 bijvoorbeeld 102 kWh bedraagt, dan zal u 1633 kWh elektriciteitsverbruik moeten betalen. Hetgeen u had terug gestoken op het net wordt niet vergoed of meegenomen.Het spijt me dat ik niet kan tegemoetkomen aan uw vraag, maar ik kan hier geen verandering in brengen.Met vriendelijke groeten,Els ScheirlinckKlachtencommissiePostbus 609090 MelleTel: 0800 6 00 01Fax: 09 263 43 34www.fluvius.be s:www.fluvius.be/disclaimer


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform